کارشناس مرکز پژوهشی میراث مکتوب کشور گفت: «ادوارد براون» نخستین فردی است که یک قرن قبل شعر محتشم را ذیل تقسیم بندی شعر مذهبی در تاریخ ادبیات ایران در عهد صفوی در غرب مطرح کرده است.

عبدالرضا موسوی طبری، در حاشیه بازدید شاعران و چهره‌های سرشناس ملی کنگره از مقبره محتشم در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، اظهار داشت: بعضی مباحثی را که «براون» در تاریخ ادبیات ایران دارد باید مورد بازنگری قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه ترکیب بند محتشم جایگزین ندارد و بدون شک از اشعار تراز اول ادبیات فارسی است گفت: اگر ایرانی ها مانند اعراب که معلقه انتخاب می کردند و از دیوار کعبه می آویختند چنین فستیوالی می داشتند قطعا ترکیب بند محتشم جزو منتخبات جمهور اهل ذوق در تمام ممالک فارسی زبان بود.

به‌گفته‌وی، قبول عام و خاص یافتن ترکیب بند محتشم فارغ از موضوع آن به دلیل سطح ممتاز این شعر از حیث فنّی است.

کارشناس مرکز پژوهشی میراث مکتوب کشور،تصریح‌کرد: علیرغم اتفاقات بسیار هیچ شعر دیگری بعد از آن در مورد امام حسین (ع) جایگزین این ترکیب بند نشد.

طبری،بهترین معرّف محتشم را هم همین سوگواره عاشورایی وی دانست و گفت:همه محتشم را بواسطه ترکیب بندش كه همواره در صدر کتیبه ها و پرده های مجلس عزاداری است می شناسند.

وی با انتقاد از این ادّعا که گفته می شود شاعران دوره صفویه اول برای سلاطین ودریافت صله شعر می گفتند و بعد از آن که سلطان گفت من صله نمی دهم اهل بیت را مدح کنید مدیحه می سرودند اظهار داشت: اینچنین نیست، بسیاری از شاعرانی که در دوره صفویه به هند مهاجرت کردند مناقب ائمه ومدح آنها را بیشتر از شاعرانی که درایران ماندند سرودند.

این سخنران آیین افتتاحیه طبری، در ادامه با اشاره به اقدام ارزشمند و موثر در برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی محتشم کاشانی تصریح کرد: به صورت اساسی پرداختن به مفاخر فرهنگی اگر درست انجام شود در معرفی هر چه بهتر و بیشتر آنها بسیار اثرگذاراست.

به گفته وی، برگزاری کنگره ها، همایش ها و کنفرانس های علمی، ادبی و فرهنگی را در معرفی و شناسایی مفاخر و چهره های برجسته ملی و بین المللی عامل حفظ و احیای نام و آثار ماندگار آنها برای آیندگان دانست.

طبری در پایان گفت:امروز اگر حتی عوام نیز شاعرانی چون مولوی، سعدی، حافظ، خیام و فردوسی را می شناسند و به قول یکی از اصحاب نظر این پنج شاعر به عنوان روح ایرانی در وجوه عرفان، رندی، عشق و غزل و حماسه و حکمت می شناسند به دنبال تلاش تاثیرگذار دستگاه های فرهنگی در سده اخیر است.

شایان ذکر است: شاعران، اساتید، محققان و پژوهشگران برجسته ملی در حوزه شعر و ادبیات و فرهنگ و هنر امروز ضمن بازدید از آثار و ابنیه تاریخی کاشان در قالب بافت گشت و ادای احترام بر سر مزار محتشم کاشانی در همایش ملی شعر محتشم با حضور موسوی گرمارودی شرکت کردند.




انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.