معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد:

جامع نگری سرزمین تنها راه نجات حفاظت از منابع طبیعی/ در مناطق محروم هنوز برای رفع نیازهای روزانه بوته‌کنی می‌کنند

جلالی گفت: با توجه به آنکه بخش اعظمی از گرفتاری های کشور ناشی از عدم جامع نگری است از این رو مدیریت سرزمین می تواند راه گشای حفاظت از منابع ملی جنگل ها و مراتع باشد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل ها و معاون وزیر جهاد کشاورزی در همایش روز منابع طبیعی یگان حفاظت و قانون اظهار داشت: افزایش گازهای گلخانه ای و تغییر اقلیم دو پدیده خطرناک کمبود آب شیرین و بیابان زایی را رقم زده که بدین منظور مصوبه دولت تدبیر و امید مبنی بر کم کردن کربن دی اکسید است چرا که میانگین گاز کربنیک کشور ما 9.1 تن در حالی که کربنیک جهان 6 تن است.

وی افزود: در صورت نبود فضای سبز مناسب مشکلاتی نظیر آلایندگی هوا و گردوغبار خواهیم داشت که مشارکت مردم و جامعه نگری در حوزه آبخیز به عنوان یک استراتژی اساسی و راه گشا در سازمان جنگل ها از سال های قبل مورد توجه قرار گرفته است.

جلالی با بیان اینکه بخش اعظمی از گرفتاری های کشور ناشی ازعدم جامعه نگری است، گفت: با توجه به آنکه در این منقطه خشک قرار گرفته ایم، نزولات آسمانی به شدت کاهش یافته ازاین رو جامع نگری سرزمین و مدیریت تنها راه اساسی نجات از بحران است.

رئیس سازمان جنگل ها و منابع طبیعی ادامه داد: بر اساس آمارها و نقشه های موجود طی 15 سال اخیر حدود یک میلیون تالاب خشک و به منشأ کانون ریزگردها تبدیل شده که اگر در مدیریت سرزمین به صورت جامع نگاهی نکنیم گرفتار مشکلاتی خواهیم شد چرا که توسعه پایدار انسان، محیط زیست و فعالیت های اقتصادی در گرو مدیریت سرزمین است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به پدیده بوته کنی در برخی مناطق محروم افزود: در برخی مناطق برای گرمایش و رفع نیازهای روزانه شاهد پدیده بوته کنی هستیم که از این رو بر اساس یک جامع نگری کلی باید نیاز افراد را از طریق سوخت های فسیلی، انرژی خورشیدی، کپسول گاز و غیره بر طرف نماییم چرا که مسئله معیشت و اقتصادی مناطق محروم در راستا حفاظت منابع طبیعی امری مهم به شمار می رود.

وی با بیان اینکه حفاظت ازمنابع ملی و مراتع از سوی مردم مشکلات کمتری دربر دارد اظهار داشت: سال گذشته 5 هزار نفر همیار طبیعت بودند که امسال این روند به 60 هزار نفر رسیده که انتظار می رود با همکاری دستگاه های مختلف تعامل مناسبی در حوزه جامع آبخیزداری برای احیای حفاظت و توسعه پایدار صورت گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار