شما می‌تواند با سفر به این شهر گذری بر منطقه شکارممنوع سه کانیان، سد خاکی بوکان و مسجد جامع بوکان داشته باشید.

13 فروردین///گذری به منطقه شکار ممنوع داشته باشیدبه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بوکان یکی از شهرهای بزرگ کردستان و یکی از شهرهای مهم استان آذربایجان غربی است. قرار گرفتن بوکان و چند شهر مهم کرد زبان دیگر در استان آذربایجان غربی در نقشه تقسیمات کشوری، اغلب کسانی را که آشنایی کمتری با جغرافیای سیاسی منطقه دارند به شک و تردید می اندازد. اغلب این افراد بوکان را به واسطه قرار گرفتن در استان مذکور یک شهر آذری زبان می دانند. نداشتن تریبون رسمی برای معرفی و تبلیغ فرهنگ، آداب و سنن کردی و سهم ناچیز در شبکه های استانی و رسانه ملی از مهمترین دلایل ناشناخته ماندن بوکان به عنوان شهری زیبا و با مردمانی خونگرم و میهمان نواز است.

بوکان با داشتن آب و  هوایی معتدل در بهار و تابستان و سرد و برفی در فصول سرد سال با داشتن ده ها مکان تاریخی، تفریحی و گردشگری و به تازگی با داشتن مراکز خرید به یکی از شهرهایی تبدیل شده است که با اقبال میهمانان و گردشگران مواجه شده است.

همچنین دیدن لباس و مراسمات سنتی در آستانه سال نو و برگزاری مراسم های خاص در آستانه نوروز می تواند خاطره ماندگاری را برای کسانی که مایل به شناخت فرهنگ و آداب و رسوم قومیت های ایرانی هستند فراهم کند.

در زیر اشاره ای به این موارد انداخته ایم. به این امید که این مطلب راهنمایی کوچک برای ترغیب و سفر شما به دیار کردهای دلاور و میهمان نواز بوکان باشد.

این شهر جاذبه‌های گردشگری فراوانی در اختیار دارد که شاید سفری 2 یا 3 روزه مجال بازدید از تمامی آنها را به شما ندهد. اگر بوکان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده‌اید بهتر است بازدید از غار «دوکچی» را در برنامه‌های اصلی قرار دهید. این غار که یکی از زیبا‌ترین غار ایران است، در ۱۴کیلومتری بوکان قرار گرفته است. دوکچی دهانه‌ای به قطر ۶۰سانتیمتر دارد، اما با توجه به در اختیار داشتن انواع چکنده، آبشار سنگی و... توانست به غاری ویژه در کشور تبدیل شود. 

زمان سفر به  بوکان گذری بر منطقه شکارممنوع داشته باشید

جالب است بدانید این غار دو چکیده بسیار بزرگ با ارتفاع ۱۲ و قطر ۶ متر در اختیار دارد که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. زیرا در نگاه اول مانند دو سربازی هستند که از این غار محافظت می‌کنند. اما در موازات این مکان، غاری دیگر با دو چاه به طول ۱۱ و ۲۰متر نیز وجود دارد. برای ورود به این غار که از انواع غارهای عمودی است، باید پس از گذر از چاه اول مسیری ۳۰متری با شیب تند را سپری کنید تا به محل چاه دوم برسید. با گذر از چاه دوم شما به تالار اصلی غار خواهید رسید که بسیار زیبا و جذاب است. 

اگر در بوکان به دنبال آثار باستانی و تاریخی هستید، بهتر است راهی تپه «قلایچی» شوید. این تپه آثار و کتیبه هایی به همراه دارد که توانسته به یکی از قدیمی‌ترین آثار باستانی با قدمت آذربایجان غربی محسوب شود. تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته، حاکی از آن است که این تپه روزگاری مرکز حکومت «مانا»‌ها بوده است. جالب است بدانید حکومت ماناها جزو حکومت‌های ناشناخته در شمال غرب ایران بشمار می‌رود. 

زمان سفر به  بوکان گذری بر منطقه شکارممنوع داشته باشید
 
مناطق گردشگری بوکان تنها به موارد یاد شده ختم نمی‌شود، شما می‌تواند با سفر به این شهر گذری بر منطقه شکارممنوع سه کانیان، سد خاکی بوکان و مسجد جامع بوکان داشته باشید. 

پس از بازدید از آثار تاریخی و طبیعی موجود در این شهر طعم غذاهای سنتی بوکان را بچشید. اسفناج، دلمه برگ مو، گیلاخه، برویش یا بروش (بلغور)، کنگر و ماست، هلیماو، دوکلیو(آش دوغ) و کلانه میشن غذاهای محلی بوکان هستند که می‌توانید با مراجعه به رستوران‌های محلی آنها را نوش جان کنید.

زمان سفر به  بوکان گذری بر منطقه شکارممنوع داشته باشید

بناهای تاریخی
قلعه داش کند، آسیاب کهنه، قلعه قره کند، کور خانه، قبرستان قدیمی قاجر (هزاره اول و دوم قبل از میلاد)، قلعه عباس آباد (ساسانی)، قلعه اوغلام، قلعه سماقان، قلعه چاورچین، سد قدیمی (قورمیش)، دخمه علی کند (صفویه)، قلعه بوغه، قلعه امیرآباد، قبرستان کانی شیشه، گنبد سردار، قبرستان خراسانه، قبرستان شیخلو، قبرستان داش، قبرستان کافی موزه، مسجد جامع بوکان.
 

زمان سفر به  بوکان گذری بر منطقه شکارممنوع داشته باشید
 
برخی از اماکن گردشگری
غار کول‌آباد میان بوکان و میاندوآب، ایوان سنگی روستای آغجیوان، غار مکری قرآن در روستای خراسان، غار کونه کوتر در قریه ینگجه بوکان، قلعه سنگی روستای سماقان فرهادتراش، جلگه سردرآباد، گورستان سرداران مکری ایلات مکریان، حوض گوره چشمه بزرگ آب و تاریخی بوکان، مسجد جامع حمامیان، اطاقهای سنگی روستای بی‌بی‌کند، مقبره هنرمند نامدار کردستان حسن زیرک، پارک ساحلی بوکان، پارک کوی محمدیه، مجتمع فرهنگی و تفریحی کیوه رش، قلعه ناچیت در روستای ناچیت بوکان، قلعه سردار بوکان، تپه مقصود در روستای ملالر بوکان مربوط به دوره کالکوتیک، غار سید جمال الدین.
 

 
 
 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار