شهرستان حاجی آباد دیار گندم و پیارم با آب و هوای گرمسیری در شمال استان هرمزگان قرار دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان ،محسن ضیایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت:خاک حاصلخیز حاجی آباد باعث شده این منطقه  مهمترین قطب تولید خرمای پیارم و گندم در هرمزگان باشد.  
 
وی افزود: خرمای پیارم حاجی آباد دارای شهرت جهانی است وبواسطه نگهداری طولانی مشتری پسند بوده و سوغات  مسافران و گردشگرانی است که از این دیار دیدن می کنند.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: مردم این منطقه به امور کشاورزی ، دامداری، هنرهای دستی و کارهای اداری و خدماتی اشتغال دارند.

محسن ضیایی افزود:  قلعه تاریخی حاجی آباد، آستانه امامزاده سیدمحمد و امامزاده امیرنظام الدین (ع) ،آبشار تزرج طبیعت زیبای روستای بخوان ،آسیاب های آبی ، کوه فارغان، چشمه و آب گرم ده شیخ از آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری شهرستان حاجی آباد است. 


حاجی آباد دیار گندم و پیارم + تصاویر 
  
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: قلعه های تاریخی کافران، احمدی، طارم، طاشکوئیه، باینوج، گلشن، سرخ، منطقه حفاظت شده و محوطه تاریخی طارم، گورستان های تاریخی، کاروانسرای گهکم، برج فارغان، غار گیس، نخلستان ها و غارهای  هزاربری در روستای شهدادی باغات، قنات گهکم، منطقه شکار و تیراندازی ممنوع گلزار و نیزار و روستاهای باغان و سیرمند از دیگر آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری شهرستان حاجی آباد است.
 
حاجی آباد دیار گندم و پیارم + تصاویر 
 
محسن ضیایی افزود: قالی بافی، شیریکی پیچ(نوعی گلیم)، چادر شب بافی، سبدبافی و حصیربافی از صنایع دستی مردمان این منطقه است.  
 
وی گفت: آبشار تزرج یکی از زیباترین و مهم ترین جاذبه های شهرستان حاجی آباد است که توجه گردشگران زیادی را جلب می کند.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت:این آبشار در منطقه ای زیبا، سرسبز، خوش آب و هوا، در میان نخلستان های روستای تزرج در جنوب غربی شهر حاجی آباد قرار دارد.
 
محسن ضیایی افزود: کوه فارغان یکی از مناطق خوش آب و هوای شهرستان حاجی آباد، بخش فارغان و کوه های هماگ، زردکوه، فارغان، کوشا و کافری است، این منطقه کوهستانی از طبیعت بکر و زیبایی بهره مند است و انواع پرندگان و حیوانات در آن یافت می شود.  
 
وی گفت:آسیاب های آبی حاجی آباد به صورت غیرفعال و متروکه در تعدادی از آبادی ها به چشم می خورند.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان افزود:آب گرم ده شیخ در مسیر جاده حاجی آباد به سمت دولت آباد و در جنوب شرقی روستای ده شیخ در دامنه کوه قرار دارد.
 
محسن ضیایی گفت: سرچشمه آن در شرق حاجی آباد واقع شده و از شکاف سنگ های آهکی بیرون می آید و در ردیف آب های گوگردی است.  
 
وی افزود: پژوهش های باستان شناسی نشان دهنده آثار تاریخی متعلق به حدود پنج هزار سال در این شهرستان است و از آثار تاریخی آن می توان به برج فارغان، آسیاب های تزرج، بافت تاریخی گیس، گورستان حاجی آباد متعلق به دوره ساسانیان اشاره کرد.  
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: دشت صالح آباد در بهار پوشیده از گلزارهای مختلف همچون، بابونه، شقایق وحشی و علفزار بسیار زیبایی است و نمونه های خاص گل در آنجامی رویند و دام های فراوانی نیز در آن منطقه چرا می کنند.

حاجی آباد دیار گندم و پیارم + تصاویر
 
محسن ضیایی افزود: شهرستان حاجی آباد درشمال استان هرمزگان به بواسطه همسایگی با استان های کرمان وفارس به مرکز تلاقی و پر ترافیک ورودی وخروجی مسافران نوروزی تبدیل شده است.
 
فاصله حاجی آباد تا بندرعباس مرکز استان هرمزگان ۱۶۵ کیلومتر است.
 
حاجی آباد دیار گندم و پیارم + تصاویر
 
شهر حاجی آباد در مسیر ترانزیتی بندرعباس - سیرجان واقع شده است و محور اصلی جنوب به شمال کشور از این شهر عبور می کند.
 
انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.