مقاله بررسی و شناخت تاثیرشاخص‌های کالبدی و جمعیتی در مدیریت خطر پذیری ناشی از زلزله در شهر قم توسط پژوهشگر جهاد دانشگاهی البرز در هشتمین اجلاس آسیایی جامعه ایمن ایران ارائه شد.

مقاله پژوهشگر جهاد دانشگاهی البرز در هشتمین اجلاس آسیایی جامعه ایمن ایران ارائه شدبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز، مهشید منزوی، پژوهشگر این مقاله گفت: موقعیت ایران بر روی کمربند زلزله‌خیز جهان بسیاری از شهرهای ایران را از خسارت ناشی از زلزله آسیب پذیر نموده است. توجه به فرسودگی بافت و تاثیر آن در خطرپذیری از زلزله، پس از وقوع زلزله در شهر بم سرلوحه مطالعات مدیریت شهری و مدیریت بحران ناشی از زلزله قرار گرفت.
 
معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز درباره ضرورت این پژوهش افزود: جمعیت شهر قم در طول ۳۵ سال گذشته چهار برابر شده است و این شهر بیش از ۱۴۰۰ هکتار بافت فرسوده دارد. ضرورت دارد به منظور پیشگیری از خطرات احتمالی گسلش سطحی و یا زمین‌لرزه‌های آتی تمهیدات لازم در توسعه تأسیسات حیاتی در مناطق مستعد خطر و نیز مقاوم سازی و نوسازی بناهای موجود در نظر گرفته شود.  
 
منزوی ادامه داد: هدف از این پژوهش شناخت میزان آسیب‌پذیری بافت‌های شهری فرسوده ناحیه یک منطقه یک شهر قم در برابر زلزله به منظور کمک به کاهش آسیب‌های ناشی از زلزله بوده است.  
 
عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز بیان کرد: نتایج این پژوهش برخی زمینه‌ها و عوامل مغفول مانده در مورد ضرورت ساماندهی بافت فرسوده این شهر را در رابطه با کاهش آسیب‌پذیری از زلزله گوشزد کرده است.  
 
منزوی در پایان تصریح کرد: نتایج این پژوهش می‌تواند برای کارگزاران و مسئولان مدیریّت شهر قم و نیز پژوهشگران علوم شهری در این باره مورد توجه باشد. همچنین زمینه‌ساز مطالعات دیگری در حوزه اثرات زلزله و مخاطرات ناشی از آن در این محدوده باشد.
 
گفتنی است؛ این مقاله توسط معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز در دومین روز هشتمین اجلاس آسیایی جامعه ایمن ایران روز سه شنبه ۱۷ اسفندماه در مشهد مقدس ارائه شد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار