روستای تاریخی هزاوه یکی از روستاهای زیبا و جذاب و دیدنی استان مرکزی است که در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال غربی شهر اراک قرار دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ روستای تاریخی هزاوه یکی از روستاهای زیبا و جذاب و دیدنی استان مرکزی است که در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال غربی شهر اراک قرار دارد و جزئی از دهستان فراوان، بخش فرمهین به شمار میاد.

میرزا تقی خان معروف به امیرکبیر در سال 1320 هجری قمری در این روستا به دنیا آمده است این روستا همچنین زادگاه دیگر نامداران تاریخ ایران نیز است و به همین سبب نام روستای هزاوه به عنوان زادگاه مردان تاریخ ایران ثبت شده است. قدمت روستای تاریخی هزاوه با توجه به آثار تاریخی  پیدا شده بر اساس مطالعات باستان‌ شناسى بر روى تپه تاریخى هزش قرن پنجم هجرى را نشان می‌ دهد.

گشتی در روستای هزاوه زادگاه امیرکبیر+تصاویر

روستای هزاوه دارای بافت کوهستانی و مزارع وسیع انگور است. این روستا دارای بافت و معماری قدیمی است و خانه‌ها سنگی، گلی به صورت پلکانی، بردامنه شیب کوه‌ها قرار گرفته است .

هزاوه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انگور و دیگر فرآورده‌های کشاورزی نظیر باسلوق و شیره‌انگور در استان مرکزی است از جمله منابع درآمد مردم این روستا است.

گشتی در روستای هزاوه زادگاه امیرکبیر+تصاویر

گشتی در روستای هزاوه زادگاه امیرکبیر+تصاویر

علاوه بر معماری زیبای روستای هزاوه آثار دیگری در این روستا یافت می‌شود که ارزش تاریخی و فرهنگی دارد. این آثار شامل مسجد شبستان دار، درخت سرو کهنسال و حمام قدیمی روستای هزاوه و آستان سلطان سید احمد هزاوه است.

آب و هوای روستاى هزاوه در بیشتر ایام سال معتدل و نستبا سرد است که براى جلوگیری از ورود سرما بیشتر ساختمان ها را رو به جنوب ساخته تا حداکثر استفاده از خورشید برده شود،


گشتی در روستای هزاوه زادگاه امیرکبیر+تصاویر

دیوار خانه‌ ها اکثرا ضخیم و از جنس خشت، چینه و گل است و همچنین ایجاد اتاق کرسى از ویژگی هاى معمارى این روستا به شمار می آید.

یکی از آثار تاریخی این روستا می توان به مقبره شاهزاده احمد بر روى بلندترین قسمت این روستا اشاره کرد، بنیان این مقبره به دوره ایلخانان می‌ رسد. از دیگر آثار این روستا می توان مسجد شبستان دار، درخت سرو کهنسال، حمام قدیمی روستای هزاوه و آستان سلطان سید احمد هزاوه نام برد.


انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.