رییس مرکز ملی فضایی ایران گفت: انجام پروژه‌های مشترک فضایی با کشورهای صاحب سبک تا پایان سال ۹۶ انجام می‌شود.

انجام پروژه‌های مشترک فضایی با کشورهای مطرح دنیا/ اجرایی شدن پروژه‌های مشترک تا پایان سالمنوچهر منطقی رییس مرکز ملی فضایی ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به امکانات فضایی کشور گفت: در برنامه 10 ساله دوم، سازمان فضایی سعی دارد امکانات مختلفی را برای انجام پروژه‌های مشترک جمع‌ آوری کند و برخی از این امکانات متنوع و برخی دیگر از تجهیزات تکراری است، اما بطور کلی همه آنها برای انجام طرح‌های مشترک فضایی چه در زمینه ماهواره و چه در ساخت انواع پرتابگر‌ها کاربرد دارد. 

وی بیان کرد: برخی از رشته‌های فضایی جای فعالیت فراوانی برای فعالیت دارند بطوریکه این تجهیزات و پروژه‌ها را ما مکمل دیگر طرح‌ها قرار می‌دهیم تا بتوانیم طرح‌های نیمه پایان را به زودی عملیاتی و به اهداف سن چشم انداز و برنامه‌ریزی کشور دست یابیم.

منطقی ادامه داد: در حال حاضر ۱۰ ماهواره در کشور طراحی شده و با کمک متخصصان داخلی این ۱۰ عدد ساخته شده و آماده بهره برداری هستیم و ما در حال جمع بندی برای ساخت ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی هستیم و در این راستا یک موارد و طرح‌ها را به عنوان پایه مد نظر قرار داده‌ایم.

وی تأکید کرد: پروژه‌های مشترک در سال جاری انجام شده و تا پایان سال ۹۶ محصولات اجرایی می‌شود و همچنین ما فعالیت‌های مشترک بین‌المللی در بحث فناوری‌های فضایی انجام داد‌ه‌ایم تا از ظرفیت پرتاب کننده‌های کشورهای طرح قرارداد بطور کامل استفاده کنیم.

منطقی ادامه داد: ساخت ماهواره‌های سنگین به صورت تفاهم‌نامه عمدتا آغاز شده است، اما بطور کلی توسعه فناوری یکپارچه سازی و کاربردی کردن آن‌ها از اهداف مرکز فضایی ایران است.

وی گفت: بودجه این سازمان نسبت به سال ۹۵ از جهش خوبی برخوردار بوده است، اما آن مناسب مرکز فضایی ایران و فعالیت‌های ناشی از آن نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.