سالمندی فصلی پربار و با برکت خواهد شد اگر به مژده دیدار، چشم سالمندان را روشن سازیم و نوروز می تواند سرآغاز این مهربانی باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از امور خدا پسندانه و قابل تحسین عیادت و دید و بازدید از سالمندان و بیمارانی است که نوروز را به گونه‌ای متفاوت سپری می کنند.

سالمندان ارجمندی که در جوانی برای خود صاحب منصب بودند و به قول خودشان برو بیایی داشتند؛ امروز به دلایل مختلف از جمله مشکلات جسمانی و همچنین سایه گستردن معضلات اجتماعی در خانه سالمندان روزگار می‌گذرانند.

کوچه بهار، پلاک نوروز، سرای سالمندان

*بهار فرصت شکوفایی مهربانی 

حنجره پنجره های شهر، این روزها به واسطه باران، نفسی تازه بر می آورد و مهربانی به واسطه رسیدن نوروز قطره قطره از ناودان بهار چکه می کند.

انسان‌ها برای بهره‌مندی از موهبت های زندگی به همدلی و همراهی اطرافیان خود نیاز دارند و تامین غذای روحی در چهار فصل حیات، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

فرد سالمند از ارکان اصلی خانواده به حساب می آید و نسبت به سایرین به مراقبت بیشتری نیاز دارد و نقش «مراقبت های روانی» بسیار اثربخش و مفید فایده واقع می شود.

کوچه بهار، پلاک نوروز، سرای سالمندان

*جایگاه سالمندان، دستخوش معضلات اجتماعی

در سپرده شدن سالمندان به جایی به جز کانون خانواده عوامل متعددی دخالت دارند.

امان الله قرائی مقدم جامعه شناس در این خصوص گفت: در شرایط فعلی و در جریان زندگی شهری، گاهی روابط عاطفی افراد نیز دستخوش معضلات اجتماعی و تحولات گوناگون روزمره شده و منجر به کاهش صمیمیت مناسبت های روانی می شود.

وی افزود: برخی افراد از سر دغدغه های مختلف شغلی فرصتی را برای همراهی پدر یا مادر سالمند خود ندارند؛ برخی نیز به علت بیماری شخص سالمند و نیاز او به مراقبت های جسمی و روحی از پس نگهداری وی بر نمی آیند و ترجیح می دهند فرد سالمند در مکانی مناسب به زندگی ادامه دهد.

کوچه بهار، پلاک نوروز، سرای سالمندان

این مردم شناس اضافه کرد: تعدادی از سالمندان نیز مورد بی مهری فرزندان خود قرار می‌گیرند و به خانه سالمندان و مجموعه های اقامتی این چنینی سپرده می شوند؛ در تمام حالات یاد شده، فرد سالمند، به دلیل دوری از خانواده اصلی خود تحت فشار قرار گرفته و از نظر شرایط روحی، نیازمند رسیدگی مضاعف هستند. 

قرائی مقدم ادامه داد: تامین شادی و نشاط و فراهم آوردن فضایی به دور از کدورت های ایجاد شده باید در اولویت برنامه های موسساتی که در این زمینه فعالیت می کنند، قرار بگیرد.

*فقط چند لحظه کنارم بشین

یک گفتگوی چند دقیقه‌ای ساده و گوش سپردن به صحبت افرادی که حرف های بسیاری برای گفتن دارند و به هر دلیلی از جمع صمیمی خانواده خود دور هستند، در تقویت روحیه افراد سالمند تأثیر فراوانی دارد.

محسن پزشکی مدیر روابط عمومی آسایشگاه سالمندان کهریزک گفت: در ۳ روز نخست سال جدید، بیش از ۱۰ هزار نفر برای دید و بازدید عید نوروز به ملاقات سالمندان آسایشگاه خیریه آمده و موجب ارتقای سطح روحی آن ها شدند.

وی افزود: مراسم تحویل سال نو همزمان با حضور اغلب سالمندان، معلولان و بیماران مبتلا به ام اس که یا از داشتن خانواده محروم هستند و یا به دلیل مشکلات جسمی حرکتی نمی‌توانستند به مرخصی بروند، در سالن مهر آسایشگاه برگزار شد.

مدیر روابط عمومی آسایشگاه سالمندان کهریزک ادامه داد: هنرمندان جوان در قالب گروه های مختلف، با حضور بر بالین سالمندانی که امکان حرکت و جابجایی از تخت های خود را ندارند با دف نوازی و اجرای برنامه های ویژه شادی و نشاط نوروز را به سالمندان بخشیدند.

پزشکی گفت: دید و بازدید عید نوروز تا پایان ۱۳ فروردین ماه ادامه دارد و مراجعه کنندگان همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ عصر می توانند به دیدار سالمندان و مددجویان کهریزک بیایند.

کوچه بهار، پلاک نوروز، سرای سالمندان

*کار خیر انجام دهید، از استرس خود بکاهید 

جامعه شناسان معتقدند مشارکت در اموری که به بهبود وضعیت روانی سایر افراد بیانجامد، در بهبود حال روانی خود فرد نیز اثر قابل ملاحظه ای دارد.

امان الله قرائی مقدم جامعه شناس گفت: اگر انسان ها در شرایط مختلف بتوانند در تامین نیازهای روانی افراد سالخورده چه در خانه سالمندان و چه در همسایگی خود قدمی موثر بردارند، بدون تردید میزان استرس های روزمره خود را نیز با چنین مشارکتی کاهش می دهند.

وی افزود: نتایج تحقیقات میدانی نشان می دهد که میزان امید به زندگی در میان افرادی که در مباحث عام المنفعه و امور خیریه فعالیت می کنند بیش از سایر افراد است و این افراد از روحیه نسبتاً بهتری برخوردار هستند.

پزشکی مدیر روابط عمومی آسایشگاه سالمندان تصریح کرد: ۷۰ درصد مردمی که برای دید و بازدید نوروزی به کهریزک آمدند، شامل افرادی می شود که کسی را در آسایشگاه ندارند و تنها از سر احساس نوعدوستی، از افراد سالمند که کسی به دیدار آن ها نمی آیند سرکشی و عیادت کردند.

کوچه بهار، پلاک نوروز، سرای سالمندان

وی اظهار داشت: پزشکان، پرستاران و مددکاران آسایشگاه همچون سایر ملاقات کنندگان، با صرف نظر از خانواده های خود تحویل سال و آغاز نوروز را در کنار سالمندان حاضر بودند.

مدیر روابط عمومی آسایشگاه کهریزک گفت: ملاقات با سالمندان در سایر مناسبت ها همچون آیین سنتی نوروز، باعث ایجاد شرایط مناسب همزیستی و همدم بودن با آن ها و در نتیجه بهبود روحیه میان افراد سالخورده می شود.

*این خزانم را نبین، من هم بهاری داشتم

زندگی در سرای سالمندان برای افرادی که روزگاری نه‌چندان دور، با رویی گشاده در خانه خود را به روی میهمانان باز می کردند، کاملا حال و هوای متفاوتی دارد. گاهی دلشان از دوری فرزندان می گیرد و گاهی از بی مهری زمانه آسمان چشمشان ابری می شود.

گاهی در بحبوحه بهار دلتنگ سفره هفت سینی می شوند که با سلیقه خود در اتاق پذیرایی خانه روی سفره ترمه می چیدند و عیدی فرزندان و نوه هایشان را با چیدن بین ورق های قرآن متبرک می کردند. بزرگانی که این روزها در مشغله‌های روزمره فرزندان، گاهی رد لبخندشان نیز گم می شود و چشم انتظار رسیدن میهمانان غریبه نوروز هستند.

کوچه بهار، پلاک نوروز، سرای سالمندان

نوروز را غنیمت شمرده و حال خوش بهار تازه را به لبخند سالمندان پیوند بزنیم و با شاخه ای گل به دیدارشان برویم.

گزارش از فرزانه فراهانی 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار