استفاده از هوش مصنوعی و رباتیک برای رفع نیازهای مردم/ اقتصاد متّکی بر منابع خام باید به اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان تبدیل شود

معاون توسعه و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: هوش مصنوعی و رباتیک برای رفع نیازهای مردم استفاده می‌شود و اقتصاد منابع خام باید به اقتصاد دانش‌بنیان تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی وطنی معاون توسعه و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صبح امروز در مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران در نمایشگاه بین‌المللی ایران با اشاره به جهت‌گیری فناوری کشور در جهت رفع نیازهای مردم اظهار داشت: اقتصاد دانش‌بنیان یکی از محورهای توسعه پایدار کشور است که در سال ۸۹ قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به تصویب مجلس رسید که تا به امروز ۲ هزار و ۷۷۵ شرکت در سراسر کشور در حوزه‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند.

وی بیان کرد: در زمانی فروش تمام شرکت‌های دانش‌بنیان در کل کشور مبلغی در حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان بود که امروز تنها یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان فروش داشته و ما در قالب ۱۵ ستاد توسعه فناوری حمایت همه جانبه‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان می کنیم. 

معاون توسعه و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: ایران در زمینه علم و فناوری از رشد قابل توجهی برخوردار است و کشورمان جزو ۱۰ کشور اول دنیا در حوزه علم و فناوری و ر‌باتیک قرار دارد.

وی ادامه داد: با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور ۱۲۴ اولویت در نقشه جامع علمی کشور آورده شده است و هر سال ستادهایی را با هدف توسعه علم و فناوری مانند ستاد لیزر و فتونیک اضافه می‌شود.

وطنی تأکید کرد: ۱۶ عضو یک شرکت دانش‌بنیان از دانشگاه‌های مطرح دنیا مشغول به فعالیت هستند که معاونت علمی و فناوری از طریق بنیاد نخبگان به آنها فرصت مطالعاتی یک ساله با هدف انجام تحقیق و پژوهش داده و آنها می‌توانند از مزایای بنیاد نخبگان استفاده کنند.

وی ادامه داد: ما باید اقتصاد متّکی بر منابع خام را به اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان تبدیل کنیم و از دانایی به تولید کالا و ثروت برسیم.

معاون توسعه و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بر اساس همین فناوری کشورهای پیشرفته به جایگاه فعلی خودشان رسیده‌اند که علم و فناوری می‌تواند محیط زیست را سالم نگه دارد و مشکلات مربوط به کمبود آب و مسائل دیگر را برطرف کند.

وی بیان کرد: در سال‌های اخیر جذب افراد نخبه و ایرانیان صاحب ایده‌های کاربردی از سراسر دنیا صورت گرفته است و هزاران دانش‌آموخته در شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی مشغول به فعالیت هستند.

وطنی تأکید کرد: مسئولان باید به ظرفیت‌های علمی کشور ایمان بیاورند، زیرا آمار زیاد بیکاران فارغ‌التحصیل دانشگاهی برازنده کشور نیست.

وی ادامه داد: نگاه ما به پروژه‌های بین‌المللی در زمینه هوش مصنوعی و رفع نیازهای کشور یک نگاه ویژه‌ای است و علم و فناوری می‌تواند نیازهای مردم و کشور را برطرف کند و مسئله مهم این است که مردم باید مزایای استفاده از فناوری را ببینند.

معاون توسعه و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: متأسفانه حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله در عرض ۲۰ دقیقه ۲ هزار میلیارد تومان خسارت به کشور وارد کرده که علم و فناوری تا حد زیادی می‌تواند این خسارت‌ها را کاهش دهد. 

وی یادآور شد: موانع شماره‌گذاری ماشین‌های برقی با کمک دولت برطرف شده است و به زودی این خودرو‌ها شماره‌گذاری می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار