خانه تاریخی فکری یکی از بناهای تاریخی شهرستان لنگه که به دلیل بارش های بی سابقه در استان هرمزگان دچار آسیب شده بود.

به گزارشحوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ پس از بازدید معاون میراث فرهنگی کشور از بناهای تاریخی استان هرمزگان، خانه تاریخی فکری لنگه مورد مرمت قرار گرفت. آنطور که معاون اداره میراث فرهنگی استان هرمزگان اعلام می کند، صبح امروز (سه شنبه 15 فروردین ماه) کارگاه مرمت در این خانه تاریخی دایر شد تا فاز نخست مرمت ها آغاز شود.

«اشکان مختاری» معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی استان هرمزگان در رابطه با اهمیت این بنای تاریخی می گوید: خانه فکری لنگه مربوط به یکی از تجار بانفوذ دوره قاجار به نام فکری بوده است و ازعناصر مهم معماری برخوردار است.

وی افزود: این بنای تاریخی دارای حیاط مرکزی است وعمده مصالحی که در این بنا به کار برده شده شامل چوب و خشت و گچ می شود. همچنین این بنا دارای 4 بادگیر منحصربه فرد است.  
آنطور که مختاری می افزاید: درحال حاضر مالکیت این بنا متعلق به ستاد فرمان امام است که اداره میراث فرهنگی استان هرمزگان قرار است پس از مرمت و مذاکره با ستاد امام در مالکیت میراث فرهنگی درآورد و با کاربری موزه برای بازدید عموم آماده کند.

معاون اداره میراث فرهنگی استان هرمزگان همچنین فاز نخست مرمت بنای تاریخی فکری را مربوط به بخش های آسیب دیده از جمله تغییر تیرک های فرسوده سقف، سبک سازی و شیب بندی سطح پشت بام، ترک ها و جرزهای دیوار می داند.

به گفته مختاری، پس از بارش های بی سابقه اخیر، بخشی از بنای تاریخی فکری مورد آسیب قرار گرفته که با تاکید محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، مرمت این بنا در اولویت قرار گرفت. 

خانه تاریخی فکری متعلق به دوره قاجار با بادگیرهای بلند و زیبا ، یکی از الگوهای اصیل معماری جنوب در ساحل بندرلنگه استان هرمزگان است که در سال 1375 در فهرست  آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.این اثر در آخر دوره قاجاریه به دست عبدالواحد فکری از تجار معروف شهر ساخته شد.
 
 
 
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.