مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: با کمکهای بشردوستانه و حمایت از مذاکرات سیاسی، برای صلح و ثبات در سوریه تلاش خواهیم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، فدریکا موگرینی در کنفرانس خبری مشترک با استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه در بروکسل گفت: ما به همراه زنان و مردان شجاعی که در فعالیت های جامعه مدنی در داخل و خارج سوریه هستند، خبر وحشتناک حمله شیمیایی در ادلب را شنیدیم. این بدترین جنایت های جنگی است و هر کسی که مسئول آن است باید پاسخگو باشد. ما درباره این اتفاق با نمایندگان جوامع مدنی سوریه صحبت کرده ایم. همه آنها خاطر نشان کردند که نیاز است روی مسئولیت پذیری و مؤاخذه عاملان آن کار شود تا این پیام داده شود که مصونیت نمی‌تواند گزینه ای در این رابطه باشد به ویژه درباره این صحنه های وحشتناکی که ما امروز شاهد بودیم. 
 
وی افزود:در حالی که جامعه بین المللی یعنی هفتاد کشور و سازمان مختلف برای برقراری صلح در سوریه تلاش و از میانجیگری سازمان ملل متحد در ژنو حمایت و برای حمایتهای بشر دوستانه پول جمع می کنند و بررسی می کنند که جامعه بین المللی چگونه می تواند از  مردم سوریه در ساخت کشورشان پشتیبانی کند، چنین حملاتی اتفاق می افتد.
 
موگرینی گفت:  با دوستان سوریه ای خود مسئولیت داریم تا همچنان قوی باشیم و برای صلح تلاش کنیم. این کاری است که آنها انجام می دهند و من همیشه تحت تاثیر قدرت و امید و ظرفیت نگاه به آینده و وحدتی که مردم سوریه از خود نشان می دهند، قرار می گیرم. هر گاه با سوری ها چه زن و چه مردم ملاقات می کنم، آنها قبول دارند که اختلافاتی دارند اما می‌توانند با یکدیگر درباره کارهایی که باید برای آینده کشورشان انجام دهند، گفتگو کنند. 
 
وی افزود: امروز ما عزم قوی همه آنها را برای ساخت آینده سوریه شنیدیم و اینکه می‌خواهند امور را به دست خود بگیرند. آنها هر گونه خشونت از هر نوعی را رد می کنند و تضمین می‌کنند که آینده سوریه تنوع و وحدت را محترم می شمارد. به نظر من، این اساس عقل و قلب سلیم است که مردم سوریه امروز بیان کردند. 
 
موگرینی با اشاره به برگزاری کنفرانس فردا در  سازمان ملل متحد گفت:  با هفتاد هیئت از سراسر جهان و سازمان های بین المللی تلاش خواهیم کرد تا راه حلی برای بحران سوریه پیدا کنیم. ما تلاش خواهیم کرد تا به نوبه خود از سوری ها حمایت کنیم تا راه خود را برای آینده خود پیدا کنند. ما این کار را با کمکهای بشردوستانه و حمایت از مذاکرات سیاسی در ژنو انجام خواهیم داد که از نظر ما تنها راه رو به جلوست. ما بررسی خواهیم کرد که جامعه بین المللی در آینده چه کار می تواند انجام دهد تا سوریه را بازسازی کند. بازسازی سوریه نه فقط به لحاظ مادی بلکه بازسازی وحدت و همزیستی در این کشور است تا مردم سوریه بتوانند در کنار یکدیگر بدون تنفر از یکدیگر زندگی کنند. براساس آنچه که من دیده ام مردم سوریه آماده اند و جامعه بین المللی هم آماده است. من امیدوارم این راه حل سیاسی پیدا و آغاز شود تا همه بتوانیم حال و آینده ای باعزت برای مردم سوریه در داخل و خارج این کشور فراهم کنیم. 
 
استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز گفت:« می دانیم که اقدامات جامعه بین المللی و کنفرانس فردا مولفه ای برای تقویت و حمایت از اقداماتی است که جامعه بین المللی در ژنو انجام می دهد. ما به صورت مستمر به دنبال یافتن گام های جدید در مسیر صحیح هستیم حتی زمانی که تحولات هولناکی همانند اتفاق امروز رخ بدهد. نشست های مختلف در شهرهای آستانه، ژنو، بروکسل  و بعدا باز هم در آستانه و ژنو، گام هایی در این مسیر است. ما امیدواریم به راه حلی سیاسی دست پیدا کنیم و به تلاش ها در این زمینه هم ادامه می دهیم.
 
وی افزود: ما درباره اتفاق امروز (در منطقه خان شیخون سوریه) با فدریکا موگرینی صحبت کردیم. این اتفاق هولناک است. بی تردید شورای امنیت سازمان ملل متحد در این خصوص جلسه برگزار خواهد کرد تا به صورت مشخص و روشن، مسئولان این اتفاق مشخص و پاسخگو شوند. 
 
دی میستورا در ادامه افزود: « هرگاه قرار می شود جامعه بین المللی در این زمینه تلاشی انجام بدهد مثل نشست فردا که هفتاد کشور از آن حمایت می کنند، تلاش هایی صورت می پذیرد تا این امید (برای حل مسئله) تضعیف شود و این کار از طریق ایجاد حس وحشت و خشونت انجام شود اما ما تسلیم نمی شویم بلکه برعکس از هر فرصتی استفاده می کنیم تا با قاطعیت نشان دهیم که آنها نمی توانند غلبه کنند. ما فردا نیز به دنبال این هدف خواهیم بود.»
 
دی میستورا همچنین افزود: « هیچ گزارش تایید شده و قابل اتکایی درباره اتفاق اخیر سوریه وجود ندارد. تا جایی که می دانیم این حمله، حمله ای شیمیایی و از طریق هوایی بوده است. ما همه دارندگان ظرفیت فنی برای پی بردن به واقعیت ماجرا را ترغیب می کنیم تا ماهیت این ماجرا روشن شود. بی تردید، سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی یکی از نامزدهای مطرح برای انجام دادن چنین کاری است. این کار برای اینکه نظر بسیار دقیق تر بدهیم، ضروری است. به هرحال، فعلا می دانیم که اتفاق رخ داده ، رویدادی وحشتناک برای قربانیان بوده است. تصاویر منتشر شده نیز گویای همین مسئله است.»
 
دی میستورا افزود: اینکه گفته شود کسانی از گفتگوهای ژنو در گذشته خارج شدند، نادرست است. گفتگوهای قبلی 9 روز ادامه داشت. 
 
وی گفت: نمی توانم وارد جزییات شوم زیرا در مقام میانجی باید برخی مسائل محرمانه را حفظ کنم. نکته مطرح این نبود که به یک موفقیت چشمگیر ناگهانی دست پیدا کنیم یا اینکه به صورت ناگهانی، اقدامات به شکست منجر شود. آنچه ما بر آن تاکید داشتیم برداشتن گامهای تدریجی بود که براساس آن بر همه چهار حوزه مدنظر تمرکز شود البته الان نمی توانم بگویم که جزییات کارها به چه صورت بوده است. به هرحال، همه طرف ها در این روند مشارکت داشتند. امیدوارم در آینده کنفرانس صلح برگزار شود که در آن، سوری ها و جامعه بین المللی پایان این جنگ را اعلام کنند. بسیاری از مسائل مفصل که کم اهمیت نیستند ازطریق همین نوع نشست ها حل و فصل شده است. پس لطفا این تلاش ها را کم اهمیت جلوه ندهید. تلاش ها به صورت تدریجی ادامه دارد و تلاش های اخیر نیز روندی رو به بهبود در این زمینه بوده است.»
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار