دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حادثه حمله موشکی آمریکا به سوریه اتفاقی جدید است چرا که آمریکایی ها بعد از شش سال که پشت صحنه بودند و فقط از تروریست ها حمایت می نمودند حال روی پرده بازی کردند.

به گزارش خبرنگارگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛   محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و یکی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور در برنامه متن و حاشیه به بررسی حمله موشکی آمریکا به پایگاهی در سوریه پرداخت. 

رضایی در ابتدا اظهار داشت: این حادثه‌ای که رخ داده جدید است چرا که آمریکایی ها بعد از شش سال که پشت صحنه بودند و روی صحنه علیه سوریه و دولتش کاری نمی کردند و فقط از تروریست ها حمایت می نمودند حال روی پرده بازی کردند. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره دلیل این حمله آمریکایی ها گفت: دلیل این کار این است تروریست ها در حال شکست هستند و مناطق زیادی را از دست دادند و امید آمریکایی که می خواستند آینده عراق و سوریه و سپس کل منطقه را در دست داشته باشند دچار چالش کردند.

وی ادامه داد: اصل ماجرا از اینجا آغاز شد که در استان ادلب که در اختیار سوریه است و راه ارتباطی ترکیه یک حمله شیمیایی انجام شد که ما آن را محکوم کردیم. 

رضایی تصریح کرد: آمریکایی ها بحث را به شورای امنیت کشاندند اما درست زمانی که موضوع در دست بررسی بود آمریکایی ها مهم ترین پایگاه سوریه که از چندین جهت مورد اهمیت بود را مورد حمله موشکی قرار دادند.

یکی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران بیان داشت: البته کار آمریکایی ها آنقدر عجولانه بود که بخشی از موشک ها به هدف نخورد.

وی افزود: حادثه شیمیایی ادلب یا مربوط به خود آمریکایی ها و یا تروریست ها است اما آنها ادعا می کنند که کار دولت بشاراسد است. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که چندین احتمال برای این حمله آمریکا وجود دارد، گفت: یک احتمال وجود دارد که کشورهایی مانند عربستان یا اسرائیل قصد دارند که آمریکا را با یک بازی وارد ماجرا کنند که گزینه محتملی است.

رضایی با بیان اینکه منطقه مورد ادعای آمریکایی ها پیش تر در اختیار تروریست ها بوده، گفت: این موضوع که حمله شیمیایی صورت گرفته درست است اما اصلا معلوم نیست که این حمله شیمیایی از طریق بمب هوایی بوده یا انفجار انتحاری.

وی بیان داشت: در گذشته مانند جنگ عراق رئیس جمهور آمریکا اذهان عمومی را در زمینه ادعای خود آماده می کرد اما ترامپ این کار را هم نکرد.

یکی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران با بیان این که ترامپ با این حمله موشکی فقط کاری تبلیغاتی-سیاسی کرده، تصریح کرد: من مدتی قبل به رئیس جمهور کشورمان نامه نوشتم که کاری نکنید که ترامپ فکر کند جوابی نمی گیرد.

رضایی درباره این حمله آمریکا افزود: روس ها صبح حمله از موضوع باخبر بودند و البته با تاخیر به سوریه خبر دادند که این نشان می دهد که ترامپ نمی خواست هیچ جوابی بعد از حمله دریافت کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: این کار ترامپ می توانست در خلیج فارس صورت گیرد و همگان شاهد هستند که مدتی است که یکی از ناوهای آمریکایی بعد از ورود به منطقه مسیر کج می کند و خود را به قایق های سپاه نزدیک می کند تا خود را درگیر نماید و ایران را مقصر جلوه دهد که خوشبختانه با مدیریت برادران سپاه همه چیز کنترل می شود.

وی با بیان این موضوع که زمانی که لیبرال ها در ایران و جمهوری خواه ها در آمریکا سر کار می آید منافع ملی ما تحت فشار قرار می گیرد، اظهار داشت: دولت ایران لیبرالی نیست اما ممکن است در آینده تفکر لیبرالی ایجاد شود.

یکی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران درباره نامه به رئیس جمهور گفت: در آن نامه من به روحانی گفتم که از یک طرف نباید ترامپ را تحریک کرد و از طرف دیگر نباید کاری کنیم که ترامپ فکر کند پاسخی نمی گیرد.

رضایی با تاکید بر این موضوع که ترامپ با این گونه کارها می خواهد خود را به صحنه جهانی بشناساند، بیان داشت: اکنون یک فضای منفی در میان مردم آمریکا درباره ارتباط بین دولت مردان این کشور و روسیه به وجود آمده و طرفداران آمریکا نیز در منطقه می خواستند بعد اوباما خود را نشان دهند که شلیک موشک ها این فرصت را ایجاد کرد اما باید گفت که شلیک موشک یک مصرف داخلی دارد و از طرفی فقط برای همپیمانان آمریکا خوب بود و این کشور باید قبول کند که این کارش پیامد خواهد داشت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره فرق دو کشور ترکیه و عربستان گفت: فرق ترکیه با عربستان در این است که ترکیه یک پایش  پیش ایران و روسیه است و پای دیگرش با آمریکا است اما عربستان این گونه نیست و کاملا صفش را در مقابل ایران و روسیه قرار داده و اقدام ترامپ می تواند روح تازه ای را به کشورهای منطقه و فرامنطقه ای همپیمانانش بدهد اما باعث شد تا پوتین بفهمد که باید در مبارزه تروریست ها با ایران باشد چرا که آمریکا بر سر پیمانش  نخواهد ماند.

وی با بیان اینکه ما و روسیه در یک رویداد به هم رسیدیم و منافعی در سوریه داریم، گفت: منفعت ما این است که مانع گسترش تروریسم می شویم و امنیت منطقه ای خود را افزایش می دهیم اما منفعت روسیه در این است که آنها یک پایگاه در منطقه می خواهند که در سوریه می توانند به آن برسند. باید بگوییم که آینده سوریه هر چه که باشد روسیه و ترکیه با ما هم پیمان می مانند.

یکی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران ادامه داد: آمریکا با حمله خود به دنبال اعمال فشار است تا مذاکرات میان سه کشور و معارضین به نتیجه نرسد ، اشتباه آمریکایی ها این است که بسیار مغرور اند و فکر می کنند بعد از مدتی می توانند دوباره با روسیه همکاری کنند. بحران سوریه اکنون جنگی بزرگ شده که یک اشتباه آمریکایی ها می تواند جنگ جهانی سوم را در منطقه ایجاد کند.

رضایی ادامه داد: ممکن است در چند هفته آینده وزاری خارجه آمریکا و روسیه برای کاهش تنش ها جلساتی را برگزار کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص توان رزمی ایران به خصوص در عرصه موشکی در منطقه بیان داشت: در منطقه هیچ ارتشی عاقل تر از ارتش و سپاه ایران نیست و هیچ رهبری مانند مقام معظم رهبری وجود ندارد.

وی با بیان این که ما موشک را برای عامل بازدارندگی داریم تا جنگی پیش نیاید، تصریح کرد: ما اگر این موشک ها را نداشتیم تا کنون و بعد از جنگ عراق 3 بار به ایران حمله می شد به همین خاطر روی برد و دقت موشک ها کار می کنیم و آنها را ارتقا می دهیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که این مجمع در سال 95 نقش نظارتی بر اقتصاد مقاومتی داشته، گفت: در سال 95 گزارشاتی را از عملکرد دولت تهیه کردیم و به مجمع بردیم و از دولت هم توضیح خواستیم سپس و بعد از بررسی در کمیسیون اقتصادی مطالب را به مقام معظم رهبری ارائه کردیم و نواقص را مشخص کردیم.

وی با تاکید بر این موضوع که در سال 95 فروش ذخایر نفت افزایش داشت و درآمد نفتی بالا رفت، اذعان کرد: با این وجود دولت اشتباهی دارد و آن اشتباه این است که دولت این رشد را باید بیشتر در حسابداری و نه چرخه تولید ببیند. متاسفانه در سال 95 بیکاری یک درصد افزایش یافته است.

رضایی ادامه داد: رشد اقتصادی زمانی که افزایش می یابد باید سرمایه گذاری و بیکاری کم شود که در کشور این گونه نبود. دولت فکر می کرد با برجام اتفاقی می افتد اما باید بگوییم افقی روشن در سال 96  رخ نمی دهد مگر این که یک تغییر مدیریتی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه باید ریل انتخاب مدیران تغییر کند، افزود: اولین مسئله مدیریت اقتصاد کشور است که باید تغییر کنند و مدیرانی وارد عرصه شوند که از یک و دو ریشتر نترسند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص اصلاح برخی امور اقتصادی اظهار داشت: با یک فرمول ساده اقتصادی می شود کار کرد، در موضوعی چون هدفمندی یارانه ها خانواده ها هم 110 هزار تومان یارانه بگیرند، هم اشتغال ایجاد شود و هم ظرف سه سال خانواده ها 9میلیون تومان پس انداز داشته باشند. نباید 100هزار میلیارد تومان هزینه هدفمندی یارانه ها را با ماهی 45 هزار و، 500 تومان به آب ریخت.

رضایی در بخش پایانی سخنانش خاطر نشان کرد: باید کار انقلابی صورت گیرد به این معنا که یک تغییر درست ایجاد شود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار