وی با اشاره به اینکه در اولین جلسه هیات دولت به موضوع شعار سال پرداخته شده است، افزود: ما برای ایفای نقش اساسی در تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآفرین اعلام آمادگی کردهایم.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تأکید کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه، امسال اولین سال اجرای برنامه بشمار میرود که باید در این سال نزدیک به 20 درصد از کل دانشجویان کشور در رشتههای مهارتی تحصیل کنند و در پایان این برنامه این رقم به 30 درصد افزایش یابد.
دکتر امید با بیان اینکه طبق برنامه ششم توسعه باید جمعیت دانشجویان مهارتی کشور در سال جاری به بیش از ۸۵۰ هزار دانشجو برسد، اضافه کرد: اکنون با وجود حدود ۲۰۰ هزار نفر دانشجوی مهارتی در سایر زیر نظامها و نزدیک به ۴۵۰ هزار دانشجوی دانشگاه جامع علمی کاربردی در مجموع حدود ۶۵۰ هزار دانشجوی مهارتی در کشور داریم که بر این اساس در سال اول برنامه حدود ۲۵ درصد از برنامه عقب هستیم.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید کرد: با برنامهریزیهای انجام شده انشاءالله با حفظ کیفیت، برای تحقق اهداف کمی برنامه ششم توسعه، ظرفیت پذیرش دانشجو در مراکز باکیفیت افزایش مییابد.
دکتر امید با اشاره به لزوم تربیت نیروی کارآفرین در دانشگاه جامع علمی کاربردی، گفت: در این راستا به مراکز علمی کاربردی دانشگاه که توانایی ایجاد مرکز رشد و شرکتهای فناور برای فعالیت دانشجویان را دارند، تسهیلات ارزانقیمت اختصاص داده میشود.
وی اضافه کرد: درحالی که برای ایجاد هر شغل در کشور مبلغی بالغ بر 400 میلیون تومان لازم است، در پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد این میزان حدود 50 میلیون تومان است.
دکتر امید با اشاره به اینکه هرم جذب دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی در دانشگاه جامع علمی کاربردی طی 10 سال گذشته تعادل خود را از دست داده است، گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که تعداد دانشجویان کاردانی این دانشگاه را افزایش داده و جمعیت دانشجویان کارشناسی را محدودتر کنیم، بگونهای که نسبت ۷۰ درصد کاردانی و ۳۰ درصد کارشناسی رعایت شود.
وی تاکید کرد: ضرورتی ندارد تا به ازای هر رشته کاردانی برای دورههای کارشناسی نیز رشته ایجاد شود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی عنوان کرد: با مجوزهای اخذ شده از شورای مرکزی و هیات امنای دانشگاه، تعدادی از مراکز وابسته به دانشگاه بر اساس دستورالعمل مربوط واگذار خواهند شد.
دکتر امید با اشاره به وجود هزار و 70 مرکز علمی کاربردی، گفت: از این تعداد بیش از 100 مرکز غیرفعال هستند که در اولین جلسه شورای نظارت در مورد ادامه فعالیت آنها تصمیمگیری خواهد شد.
وی اظهار کرد: برخی از مراکز این دانشگاه کمتر از ۱۰۰ دانشجو دارند که این میزان دانشجو دارای صرفه اقتصادی نیست و اینگونه مراکز بدلیل زیاندهی نمیتوانند کیفیت لازم را داشته باشند. بنابراین به این مراکز توصیه میکنیم تا با یکدیگر ادغام شوند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: برنامه دیگر این دانشگاه اصلاح نسبتهای مقاطع و بخشها است که در پذیرش مهرماه نسبتهای جدید اعلام میشود.
دکتر امید بازنگری مدرسان و حذف مدرسان فاقد شرایط را یکی دیگر از اقدمات دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال جدید عنوان کرد و افزود: طی فراخوانی که در سال گذشته اعلام شد، حدود 40 هزار نفر متقاضی تدریس در این دانشگاه بودند که تا مهرماه امسال حدود 9 هزار از آنها بر اساس بررسیهای عمومی و علمی که توسط هیاتهای جذب صورت میگیرد، برای تدریس در مراکز علمی کاربردی پذیرفته میشوند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین مدرسان فعلی دانشگاه نیز مورد ارزیابی مجدد قرار میگیرند و در مورد تدریس افرادی که دارای شرایط لازم نباشند، تجدیدنظر صورت میگیرد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید کرد: پذیرش مدرسان باکیفیت را در دستور کار قرار دادهایم که در صورت نیاز سالانه دو مرحله انجام خواهد شد.
دکتر امید عنوان کرد: ارتقای سامانههای دانشگاه و استقرار کامل دولت الکترونیک نیز از دیگر برنامههای دانشگاه جامع علمی کاربردی بشمار میرود که برای این امر سامانهسپاری در حال انجام است و سامانههای دانشگاه نیز در حال ارتقاء است.
وی گفت: با مصوبه هیات امنای دانشگاه، واحد استان تهران به دو بخش غرب و شرق تقسیم میشود و هدف از این تصمیم نیز افزایش سطح نظارت بر تعداد زیاد مراکز علمی کاربردی استان تهران است.
انتهای پیام/