مدیرکل سلامت سازمان پدافند‌ غیر‌عامل با اشاره به تهدیدات زیستی در حوزه سلامت عنوان کرد: پدافند‌ غیر‌عامل یکی از پایدارترین‌ و ارزاترین روش‌های دفاعی بوده و با سرمایه‌گذاری در آن می‌توان از تهدید‌ها و تحریم‌ها در امان ماند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد کریمی‌نیا مدیرکل سلامت سازمان پد‌افند غیر‌عامل در همایش پدافند‌ غیر‌عامل در نظام سلامت که صبح امروز در سالن همایش‌های رازی برگزار شد گفت: پدافند‌ غیر‌عامل در کشور ما از سال 82 آغاز به کار کرده البته سابقه دفاع غیر‌نظامی به سال 37 تا قبل از شروع جنگ تحمیلی باز‌می‌گردد و با شروع جنگ این سازمان منحل شد.

وی ادامه داد: پدافند‌ غیر‌عامل پایدارترین‌، ارزان‌ترین و صلح‌آمیز‌ترین روش دفاعی بوده و هر کشوری که در این زمینه سرمایه‌گذاری کند، تحت تهدید و تحریم قرار نمی‌‌گیرد، کشور ما نیز در این حوزه بسیار مورد تهدید بوده و هزینه در این زمینه بسیار حیاتی است.

مدیر کل سلامت سازمان پدافند غیر عامل با اشاره به اهمیت آمایش‌ سرزمینی در پدافند‌ غیرعامل‌ عنوان کرد: در کشور ما این آمایش‌ وجود دارد اما باید آینده‌نگری در آن صورت گیرد، هر مجتمع بزرگ مانند عسلویه‌ باید دارای پیوست‌های فرهنگی و سلامت باشد اما در این منطقه متأسفانه پیوست سلامت ایجاد نشده و اگر حادثه‌ای رخ دهد مشکل جدی برای نظام سلامت ایجاد می‌شود.

کریمی‌نیا عنوان کرد: در داخل کشور ما بخش نظامی پدافند‌ غیر‌عامل مورد توجه قرار گرفته و سایر بخش‌ها مورد غفلت واقع شده‌اند البته وزرات بهداشت اقدامات خوبی در پدافند غیرعامل سلامت انجام داده که باید گسترش پیدا کند.

وی تصریح کرد:‌ اکنون جهان در نسل چهارم جنگ‌ها به سر می‌برد و مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها پشتوانه جنگ‌ها بوده و به عبارتی جنگ‌ها به شکل دانشی در آمده و شاهد جنگ‌های ژنتیکی هستیم.

مدیر کل سلامت سازمان پدافند غیر عامل افزود: کارشناسان قبل از شروع سال جدید میلادی پیش بینی کرده بودند که سال 2017 نظام سلامت کشورها مورد حمله سایبری‌ قرار می گیرد و این موضوع به تحقق پیوست و در ابتدای سال 2017  نظام سلامت انگلیس تحت برخی حملات سایبری‌ قرار گرفت و در داخل کشور ما نیز بسیاری بیمارستان‌ها تحت برخی حمله های سایبری قرار گرفتند.

وی اظهار داشت: در ایران نیز بسیاری از دانشگاه‌ها مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه پدافند‌ غیر‌عامل همکاری دارند، همانگونه‌ که آمبولانس‌های مخصوصی که برای مبارزات شیمیایی، هسته‌ای، بیولوژیکی و زیستی ساخته شده حاصل همکاری چهار شرکت دانش‌بنیان بوده است.

کریمی‌نیا با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا در حوزه پزشکی تصریح کرد: رییس جمهور جدید آمریکا پس از روی کار آمدن تجهیزات پزشکی را تحریم کرد، این تحریم‌ها مربوط به تجهیزات درمانی مانند دستگاه‌های سی‌تی ‌اسکن و ام‌آر‌آی نبود و بیشتر در زمینه ابزارهای تشخیصی و رصد پایشی‌ که مربوط به شناسایی ابتدایی تهدیدات‌ بیولوژیکی است، صورت گرفته بود.

مدیر کل سلامت سازمان پدافند غیر عامل با اشاره به 6 حوزه زیستی در پدافندغیرعامل، عنوان کرد: انسان، غذا و دارو، کشاورزی، محیط‌ زیست، آب و دام حوزه‌های زیستی تهدید‌کننده بوده و کشور ما نیز در همه این 6 حوزه آسیب‌پذیر بوده و مورد تهدید قرار می‌گیرد.

وی افزود: در تحریم‌های 6 گانه که در گذشته بر کشور ما اعمال شد، دارو مورد تحریم نبود اما در عمل تأمین دارو به معضل بزرگی برای کشور تبدیل شد همچنین در حوزه دامی‌ کشور ما در معرض تهدید بوده و سیستان و بلوچستان که یکی از مبادی ورود دام به داخل کشور است در مواردی مشاهده شده که به دلیل نبود بررسی های دقیق در ورودی های قانونی و وجود راه های قاچاق، دام های آلوده وارد این استان شده است.

مدیر کل سلامت سازمان پدافند غیر عامل عنوان کرد: به دلیل اهمیت تهدیدا‌ت زیستی و و تهدید‌ها در خاورمیانه‌، ما در سازمان پدافند غیرعامل چرخه‌ پدافند‌ زیستی را فعال کردیم و رصد و پایش تهدیدات، تجهیز و آشکار‌سازی، هشدار‌دهی، تصمیم به عملیات، محدود‌سازی، بهداشت، پیشگیری و امداد و نجات اقدامات صورت گرفته در چرخه پدافند‌ زیستی هستند.

کریمی‌نیا با اشاره به ظرفیت‌های علوم‌پزشکی ایران در حوزه پدافند‌ غیرعامل‌ در نظام سلامت عنوان کرد: علوم پزشکی ایران به دلیل اینکه بیشترین راه‌های مو‌اصلاتی، راه های نقل‌ و انتقال مواد پر‌خطر، وجود را‌کتور اتمی ایران و ساخت مراکز بزرگ تجاری و مسکونی در منطقه تحت پوشش این دانشگاه در معرض تهدیدات زیستی مهمی قرار دارد البته در کنار این تهدیدات خوشبختانه تنها پایگاه آتش‌نشانی گروه هازمت‌ در منطقه تحت پوشش این دانشگاه قرار گرفته است.

وی افزود: آموزش در حوزه سلامت در پدافند‌ غیر‌عامل نقش چشم‌گیری داشته و کارکنان نظام سلامت باید آموزش‌های کافی را برای واکنش‌های سریع ببینند و باید به روش ارتش‌ها که خود را برای جنگ آماده می‌کنند ما نیز در حوزه تهدید‌های زیستی برای مقابله با بیماری‌های همه‌گیر به خوبی آماده شویم.

مدیر کل سلامت سازمان پدافند غیر عامل با بیان اینکه در 10 سال آینده تروریست‌ها از حوزه سایبری‌ برای انتقال ویروس و بیماری‌ها استفاده می‌کنند افزود: بیل‌گیتس که یکی از بزرگترین‌ افراد در حوزه فناوری اطلاعات است به کمک بنیاد سلامت خود مسئولیت مبارزه با فلج اطفال در افغانستان را به عهده گرفته اما یکی از همکاران بزرگ این بنیاد مرکز خیریه ملک سلیمان پادشاه عربستان است که خود در یمن، سوریه و عراق دست به کشتار می‌زند، حال چگونه می‌توان به اقدامات این بنیاد در مبارزه با فلج اطفال در افغانستان که در همسایگی ما بوده اعتماد کرد.

وی عنوان کرد: ما در کشور در اقدامات نظام سلامت در پدافند‌ غیر‌عامل اقدامات سلامت محور در منطقه مدیترانه خوبی را انجام دادیم و انستیتو پاستور آزمایشگاه سطح 2 و 3 ایمنی زیستی را در دست ساخت دارد همچنین تعاملات خوبی بین دستگاه‌های اجرایی در حوزه سلامت انجام شده است.

مدیر کل سلامت سازمان پدافند غیر عامل افزود: اقدامات خوبی در حوزه سلامت پدافند غیرعامل در کشور انجام شده و به عنوان مثال در منطقه عسلویه استان بوشهرکه در کنار استان های تهران و اصفهان، در معرض بیشترین تهدیدهای زیستی ، پرتوی و شیمیایی قرار دارند با همکاری مشترک به همین دلیل دانشگاه‌های علوم پزشکی باید سناریو‌های مختلف احتمالی تهدیدات زیستی را آماده کنند.
 
در ادامه نفیسه میرکتولی رئیس اداره پدافندغیرعامل وزارت بهداشت با اشاره به تروریسم زیستی عنوان کرد: استفاده عمدی و سوء استفاده از عوامل زیستی برای آسیب رساندن به سلامت مردم در جهان شناخته شده و پدافند زیستی مجموعه‌ای از اقدامات در برابر تهدیدات زیستی است که در حوزه وزارت بهداشت این اقدامات بر اساس سند راهبردی پدافند غیرعامل و پدافند زیستی صورت می‌گیرد.

وی افزود: حوادث بیولوژیکی عمدی در دو دسته بیوتروریسم برای آسیب به جامعه و با هدف ترس و وحشت از بیماری و مرگ و حملات بیولوژیکی با استفاده از پخش از عوامل بیولوژیکی با ابزارهای نظامی بر علیه کشورها انجام می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم توجه به خطرات و رصد و پایش دقیق موارد ناشناخته در بیمارستان ها عنوان کرد: ویروس کرونا در کره جنوبی به دلیل عملکرد نادرست یک بیمارستان در این کشور شیوع پیدا کرد و تنها به دلیل ابتلا یک تاجر کره‌ای به این ویروس در سفر و بازگشت به کشور و بی توجهی به علائم بیماری، ویروس کرونا  در کره جنوبی جان بسیاری را گرفت و هزینه‌های زیادی به این کشور تحمیل شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.