یک شرکت دانش بنیان در استان خراسان رضوی با ساخت نوآورانه قطعات صنعت پتروشیمی، فرصتی ایجاد کرده که نیازهای کشور در این عرصه تامین شود.

عسلویه، قطب انرژی کشوربه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،عسلویه، بزرگترین منطقه گازی ایران است. بیش از ۹۰ درصد این منطقه به دلیل کارکرد بالا یا مستهلک و فرسوده می‌شود و یا نیاز به بهینه‌سازی دارد. رفع این چالش با وجود تحریم‌ها آنچنان هزینه‌ای دارد که وزارت نفت به واردات آن فکر نمی‌کند، مگر آنکه در‌های جدیدتری به روی این وزارت گشوده شود.

یکی از محققان در یک کارخانه دانش‌بنیان در استان خراسان رضوی می‌گوید: وقتی حرف از دانش‌بنیان می‌شود طبیعتاً کار‌هایی در آن انجام می‌شود که بر مبنای دانش است. ما سعی می‌کنیم با گردآوری افرادی، مانند افراد نخبه دانشگاهی و صنعتی گواه همین موضوع باشیم.

او افزود: به همین منظور توانستیم در ساخت صنایع نفت پتروشیمی در ساخت دور بالای صنایع نفت و پتروشیمی، پمپ‌ها و کمپرسور‌ها پیشرو باشیم.

این محقق ادامه داد: این مجموعه بعد از آلمان، ژاپن، آمریکا و ایتالیا جزو ۵ تولیدکننده ماردون‌های پتروشیمی در جهان است. خوشبختانه توانستیم با توانمندی جوانان در این شرکت، قطعات بسیار مهم پتروشیمی را تولید و بومی‌سازی کنیم.

او تصریح کرد: هر کدام از این تجهیزات تولید شده از نظر قیمت یک سوم و از نظر کیفیت با نمونه خارجی خود برابری می‌کند. اگر آسیبی به قطعه ساخته شده وارد شود، این کارخانه در کشور است تا خدمات پس از فروش را ارائه کند. دقیقاً همان مشخصاتی که صنایع نفت، گاز، فولاد و پتروشیمی به آن نیاز دارند.

مسئول بخش فنی این کارخانه دانش‌بنیان اظهار کرد: تولید داخل و خودکفایی ما را به این نقطه رسانده که سالانه حدود ۵ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی برای کشور داشته باشیم.

او ادامه داد: اکنون حدود ۱۰۰ نفر در این کارخانه مشغول به کار هستند و امیدواریم  تا سال آینده بتوانیم ۸۰۰ نیرو جذب کنیم.

کارخانه‌های دانش‌بنیان نه تنها می‌توانند نیاز قطب انرژی کشور ( منطقه عسلویه) را تأمین کنند بلکه می‌توانند در دیگر صنایع حساس کشور مانند نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند. حال این واحد صنعتی می‌تواند دروازه‌های تازه‌تری را به روی صنعت کشور باز کند. این شرکت دانش بنیان قصد دارد کمپرسور‌های سانتری‌فیوژ با دور بالا بسازد و محصولاتش را نه تنها به بازار داخل بلکه  به بازار‌های جهانی عرضه کند.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار