روز معلم بستری است تا تجلی قداست این حرفه را در گروه های مختلف معلمان نظاره کنیم و ای کاش در این میان از تکریم به معنای واقعی این حرفه غافل نباشیم.

معلمانی که نقطه پایانی برای کار ندارند/ روزی استثنائی با معلمان استثنائیبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛معلمی حرفه ای که بی ادعا و همواره چراغ راه دانش را می افروزد و با وجود فراز و نشیب های بسیار این مسیر اهتمام و مجاهدت در راه علم و تربیت را فراموش نمی کند و موفقیت و سربلندی دیروز، ‌امروز و فردای جامعه وامدار حضور معلمانی توانمند و عاشق در نظام تعلیم و تربیت است.

هرچند مطالبات معلمان که نه فقط معیشت بلکه تکریم و جایگاه و منزلت اجتماعی است در مواردی نادیده گرفته می شود اما به درستی معلم همچون شمع می سوزد تا بسازد و پیمودن مسیر علم و موفقیت برای دستیابی به قله های توانایی جز با حضور این گروه میسر نخواهد شد.

حرفه معلمی در تمامی مقاطع تحصیلی و دوره ها از پیش دبستانی تا دانشگاه از قداست برخوردار بوده و همواره قابل احترام و ارزشمند است اما برخی گروه ها کارشان جنسی متفاوت تر دارد و نمود واقعی  کلمه معلم  در فعالیت های آن ها اجتناب ناپذیر است.

حرفه ای که ریشه در  عشق دارد
وقتی پای درد و دل معلمان استثنایی می نشینیم علی رغم تصوری که از سختی کار و خسته شدن از آن می رود اما با چنان شادی و نشاطی از حرفه و  شاگردانشان صحبت می کنند که به راستی به مفهوم عشق و ایثار در این حرفه می توان پی برد.

معلمان این حرفه گویی با مفهوم "نمیتوانم" بیگانه هستند و جز نجوای محبت و زمزمه آن برای دانش آموزان معصومی که جنسی متفاوت دارند هیچ سد و مانعی در برابر خود نمی بینند.

وقتی یک روز استثنایی را  با معلمان مدرسه ای استثنایی گذراندیم  و خواستیم تا نظرشان را درباره این حرفه و نحوه فعالیت بگویند و تنها کلمه از انها شنیدیم و گفتند : معلمی در این مدارس یعنی " عشق ".

خستگی واژه ای ناموس با معلمان
سرکلاس معلمی رفتیم که سه دهه خدمت به دانش آموزان مدرس استثنایی را در کارنامه کاری خود داشت و انگار خستگی از کار واژه ای ناموس با وی بود و نه تنها از این مدت فعالیت خسته نشده بود بلکه هنوز تلاش و امید از گفته هایش به وضوح مشاهده می شد.

پای صحبت های معلمی دیگر نشستیم کسی که 26 سال از عمر خود را صرف تعلیم و تربیت کرده بود و فقط عشق را نیروی محرکه کار خود می دانست  و به گفته خودش هیچ وقت از این کار خسته نشده است.

نیروی عشق و محبت میان دانش آموزان و معلمان استثنایی آنچنان ریشه دوانده که دانش آموز فارغ التحصیل پنج سال گذشته را به برای تکریم و بزرگداشت روز معلم به این مدرسه کشاند تا قدردان محبت معلمانی باشد که تقدس واژه معلمی را به بهترین نحو ممکن نشان دادند.

گنج هایی که در رنج هم می درخشند  
معلمان به ویژه فعالان در مدارس استثنایی که نمی توان لقبی جز عاشق این حرفه به آنها نسبت داد علی رغم تلاش و فعالیت هایی که در عرصه تعلیم و تربیت آموزش دانش آموزان استثنایی به خرج می دهند خود نیز مانند سایر گروه های معلمان مطالباتی دارند که انگار گوش شنوایی برای آنها وجود ندارد و صرفا وعده هایی بی پشتوانه هستند. 

البته مجید قدمی رییس آموزش و پرورش استثنایی به حل شدن مشکل سنوات ارفاقی اشاره کرد و گفت: همواره و در تمام طول سال به دنبال حل مشکلات معلمان هستم . 

هرچند حمایت هایی در حوزه آموزش و پرورش استثنایی برای معلمان این حوزه انجام شده اما نباید فراموش کرد که معلمی  در هر دوره  و شکلی توجهی بیشتر را می طلبد و ارتقای وضعیت آنها از نظر معیشت و منزلت نیازمند عزمی جدی و همگانی است.

گزارش از آتوسا دولتیاری

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
چرا پیگیری نمیکنید چرا امسال بخشنامه جذب سرباز معلم هنوز نیومده
آخرین اخبار