آیت‌الله اعرافی مطرح کرد؛

طلاب مبلغ داخلی و خارجی به‌شکل شبکه‌ای فعالیت کنند/ فقه باید در همه ابواب حقوقی حضور پیدا کند

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: باید طلاب مبلغ در داخل و خارج از کشور شبکه‌ای فعالیت کنند و بر اساس اقتضای هر شبکه به کارهای تبلیغی بپردازند.

طلاب مبلغ داخلی و خارجی به‌شکل شبکه‌ای فعالیت کنند
به گزارش گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی صبح امروز نشست مجمع عمومی تشکل فراگیر گروهی طلاب سراسر کشور که در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد با اشاره به اهمیت تبلیغ اظهار داشت: حوزه در ذات خود مبلغ است و اگر تبلیغ  از حوزه گرفته شود رسالت حوزه را از آن گرفته‌شده است.
 
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور بابیان فعالیت‌های حوزه در طول تاریخ افزود: تبلیغ نیاز به مردم‌شناسی و مطالعات مردمی دارد و این در طول دوران‌های مختلف تفاوت پیدا می‌کند که به ذوق، مطالعه و دانش‌های مرتبط ارتباط  دارد.
 
عضو شورای عالی حوزه علمیه بابیان اهمیت مطالعات مردم‌شناسی تأکید کرد: در تحقیقات مردم‌شناسی در علوم انسانی جدید این مقوله دامنه فراوانی دارد و باید علوم انسانی و اجتماعی در حوزه‌های علمیه با نگاه دینی و اسلامی توجه کنیم که امروز یک ضرورت واقعی است.
 
وی ادامه داد: تا نتوانیم علوم انسانی و اجتماعی جدید را در قالب علوم اسلامی هضم و  قابل‌ تلفیق کنیم، آینده مراکز علمی در اختیار صاحبان این فکر و عقیده‌ها خواهد بود.
 
اعرافی با اشاره به تصویب سند تحول آموزش‌وپرورش گفت: اگر سند تحول آموزش‌وپرورش و سند مهندسی فرهنگی به‌درستی در جامعه اجرایی شود منشأ اثرات خیر فراوانی خواهد شد.
 
وی به‌ضرورت توجه به علوم انسانی و اجتماعی در امر تبلیغ اشاره و ابراز کرد: باید در امر تبلیغ از افرادی استفاده کنیم که آشنا به علوم اجتماعی جدید باشند و ضرورت این امر امروز در مراکز دانشگاهی کاملاً محسوس است و تبلیغ زمانی اثرگذار و خروجی می‌دهد که مردمی و همراه با دستگیری از نیازمندان باشد .
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به جامع‌نگری در امر تبلیغ تصریح کرد: باید طلاب مبلغ در داخل و خارج از کشور شبکه‌ای فعالیت کنند و بر اساس اقتضای هر شبکه به کارهای تبلیغی بپردازند که نیاز است آموزش‌های لازم هر شبکه را داشته باشیم.
 
وی با اشاره به لزوم حرکت‌های گروهی و جمعی در کار تبلیغ گفت: بدون نگاه منظومه‌ای و جمعی کار تبلیغ پیشرفت نخواهد کرد و به فراخور تغییر وضعیت دنیا باید نگاه به تبلیغ نیز بهتر و به‌روزتر باشد.
 
اعرافی بابیان اهمیت برنامه‌ریزی‌های  بلندمدت در توفیق در امر تبلیغ مطرح کرد: صبر، حوصله و برنامه‌ریزی دقیق همراه با استفاده از نظام‌های سنتی دینی که مردمی بودن مهم‌ترین نمود آن است می‌تواند نتیجه‌بخش باشد.
 
فقه باید در همه ابواب حقوقی حضور پیدا کند
 
آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در نوزدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی خارج حوزه علمیه قم که در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) برگزار شد اظهار داشت: باید در بحث اساتید حوزه علمیه همه تلاش کنند تا به‌نظام استاد و شاگردی در حوزه علمیه صیانت دهند.
 
وی با اشاره به اینکه نظام استادی در حوزه علمیه یک نظام ویژه با مؤلفه‌های خاص است افزود: باید دانستنی‌ها و اصالت خود را مهم بشماریم و از تجارب بشری استفاده کنیم.
 
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: قوام حوزه علمیه به عناصر و مؤلفه‌هایی است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها استاد بودن است اگر این مقدمه را بپذیریم قدم بزرگی در این راه برداشته‌ایم.
 
وی عنوان کرد: اینکه مقام معظم رهبری بیان کردند وظیفه حوزه علمیه این است که در علوم اسلامی نظر دهد، حرف سطحی نیست که اقدامات ما هم در این زمینه بسیار کم بوده است.
 
اعرافی بابیان اینکه حوزه علمیه سرمایه‌های زیادی برای عرضه کردن در جهان دارد امام شکل خاصی به آن نداده است، خاطرنشان کرد: سبک و سیاق استادی یک نظریه است بنابراین باید عناصر دیگر را بشناسیم و به آن‌ها صیانت نبخشیم.
 
وی با اشاره به اینکه استادی در حوزه علمیه چند نقش هماهنگ و فراگیر دارد که اگر فقط نقش انتقال‌دهنده معلومات شد دیگر استادی نیست بیان کرد: استادی یعنی فراگیر بودن، هدایت‌کننده بودن و عمق بخشیدن به معلومات، درواقع استادی در حوزه علمیه نوعی سرپرستی حتی به خانواده طلبه را دارد.
 
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور عنوان کرد: اساس نظام حوزه علمیه بر پایه رابطه شخصیتی، روحی، خانوادگی و معیشتی است که به‌عنوان مشاور هم در حوزه علمیه تجلی پیداکرده است.
 
وی با بیان اینکه علوم انسانی نرم‌افزار اداره جهان بوده و غربی‌ها در این زمینه بسیار قوی عمل کردند و به دنیا حکومت می‌کنند، تصریح کرد: در حالی که مقام معظم رهبری تأکیدات فراوانی در این زمینه دارند حوزه علمیه تاکنون نتوانسته که درزمینهٔ علوم اسلامی قوی عمل کند.
 
اعرافی خاطرنشان کرد: در حوزه علمیه استاد تا آخر در زندگی فرد وجود دارد گاهی شاگرد از جایگاه علمی استاد عبور می‌کند، اما بازهم استاد جایگاه خود را در حوزه علمیه دارد و نگاه طلبه به آن همان نگاه استاد است.
 
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور بیان کرد: در حوزه علمیه تعامل استاد و شاگرد بر پایه مزد و پول استوار نشده است بلکه در یک تراز ایده‌آل شخص وظیفه را انجام می‌دهد، بنابراین باید این سنت را مهم بشماریم.
 
وی با بیان پویایی درس و استمرار مطالعه در حوزه تصریح کرد: استاد حوزه علمیه در هر بار درس جدید به مطالعه می‌پردازد، همچنین شاگرد در بحث ارتباط برجستگان کلاس درس یک جایگاه ویژه‌ای دارد که در درس‌های بزرگان هم شاهد این بوده‌ایم که ممتازین یک جایگاه ویژه‌ای در کلاس داشته‌اند.
 
اعرافی با اشاره به اینکه سنت تقریر در حوزه‌های علمیه باید حفظ شود جزوه‌نویسی هم استاد را پای‌کار می‌آورد و هم طلبه را رشد می‌دهد، عنوان کرد: آزادی سؤال و پاسخ در حوزه علمیه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است اینکه طلبه در کلاس درس راحت باشد و مقابل نظر استاد با حفظ آداب بایستد.
 
وی با بیان اینکه ۱۲ حوزه دانشی در شورای گسترش برای نظام‌واره‌های حوزه تصویب شده است، تصریح کرد: توسعه دانش باید بر مبنای اجتهاد باشد در حالی‌که در شرایط کنونی در برخی از عرصه‌ها دلایل اجتهادی لازم وجود ندارد به همین علت در پیشبرد فقه نیز باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.
 
مدیر حوزه‌های علمیه در سراسر کشور با اشاره به اینکه هر نوع تحول در مرزهای دانش باید بر مبنای منهج اجتهادی حوزه علمیه باشد، تأکید کرد: حوزه علمیه باید در گسترش دانش فقه وسواس داشته باشد.
 
وی خاطرنشان کرد: در حوزه فقه مقالات فراوانی را می‌بینیم که شاید بخش زیادی از آن اصالت خاص را ندارد، اما باید ریشه‌داری هر حرف نو و گسترش باید با نهایت دقت موردتوجه قرار گیرد.
 
اعرافی با بیان اینکه باید در توسعه مرزهای فقه به سمت پاسخ به نیازهای جامعه حرکت کرد، بیان کرد: رویکرد اجتماعی، رویکرد موضوع شناسی و شناخت دنیای امروز ازجمله نکاتی است که باید به آن توجه کرد.
 
وی با اشاره به رویکرد موضوع شناسی و شناخت دنیای امروز، عنوان کرد: اگر می‌خواهیم فقه جوابگوی دنیای امروز شود باید دنیا را بشناسیم، همچنین شناخت دنیای امروز و شناخت موضوعات ریز از جمله نکات دیگری است که باید در فقه به آن توجه کرد.
 
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه فقه باید در همه ابواب حقوقی حضور پیدا کند بیان کرد: باید نظام حقوقی را شناخت این رویکرد تطبیق نظام حقوقی می‌تواند در جامعه تأثیرگذار باشد.
 
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار