ساری؛

شناسایی موانع سرمایه گذاری در مازندران

برای شناسایی موانع سرمایه گذاری و بهبود فضای كسب و كار از سال گذشته پنجره واحد سرمايه‌گذاری در بخش های كشاورزی، ميراث فرهنگی و صنايع دستی و صنعت، معدن و تجارت در مازندران راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،عمده مشكل سرمايه گذاران، طی كردن مراحل بسيار زياد اداری است و برای اينكه با سرعت بيشتری اجرا شود، فرآيندهايی كه حتي تا سه سال هم زمان می برد بيشترين زمان و انرژی را از سرمايه‌گذاران می گرفت و روند استعلام‌ها و صدور مجوزها بسيار طولانی بود در حاليكه اكنون با راه‌اندازی پنجره واحد سرمايه‌گذاری اين روند مكانيزه و کوتاه شد.

به گفته مسؤولان پنجره واحد بخش كشاورزی، پاسخ به استعلامات و صدور مجوزها يک ‌ماهه شد و حتی برخی‌ به 15 روز هم رسيد كه اگر اين روند ادامه پيدا كند و انگيزه دست‌اندركاران اين واحد مقطعی نباشد و اگر اين همت و پشتكار همچنان تداوم داشته باشد میتوان به سرمايه‌گذاری مناسب در بخش كشاورزی مازندران اميدوار بود.

دلاور حيدرپور رئيس سازمان جهاد كشاورزی مازندران گفت: طی يكسالی كه از راه‌اندازی پنجره واحد سرمایه‌گذاری بخش كشاورزی می‌گذرد 500 موافقت اصولی، پروانه بهره‌برداری و پروانه تاسيس صادر شد.

وی افزود: يكسال اخير 811 تقاضا از سوی متقاضيان در پنجره واحد سرمایه‌گذاری كشاورزی ثبت شد كه از اين تعداد به 495 مورد پاسخ داده شد و مابقی يا انصراف دادند و يا جواب منفی داده شد.

وی گفت: با راه‌اندازی پنجره واحد سرمایه‌گذاری در بخش كشاورزی روند استعلامات از چندين سال به 10 تا 15 روز رسيد و می‌طلبد اين روند كاهش پيدا كند.

رئيس سازمان جهاد كشاورزی مازندران با بيان اينكه نبايد ميزان استعلامات بيش از حد باشد، گفت: با كاهش ميزان استعلام میتوان هم رضايت ارباب رجوع را شاهد باشيم و هم هزينه‌ها را كاهش داد.

حيدرپور با اشاره به اينكه با الكترونيک كردن درخواست‌ها می ‌توان از ميزان هزينه‌ها و رفت‌و‌آمدها كاسته شود، افزود: بالا بودن هزينه تمام شده توليد در صنعت و كشاورزی يكی از مشكلاتی است كه در كشور ما وجود دارد كه باعث می‌شود نتوانيم محصولات كشاورزی را در بازارهای جهانی صادر كنيم.

وی با بيان اينكه با تمام مشكلاتی كه وجود دارد اما توانستيم زمان صدور مجوز‌ها را كاهش دهيم، گفت: بايد نگاه توسعه‌ای به استان داشته باشيم چراكه مازندران ظرفيت بالقوه زيادی دارد و اين امر نگاه مشترک به توسعه استان را می‌طلبد و نگاه‌ها را محدود به مرز و شهرستان نكنيم و مشكلات را عمومی بدانيم تا بتوانيم با نگاه توسعه‌ای حل كنيم.

رئيس سازمان جهاد كشاورزی مازندران گفت: پنجره واحد مرحله نخست برای توسعه هر بخش است و تاكنون 300 مورد زمين واگذاری را كه پس گرفتيم در اختيار سرمايه‌گذاران قرار خواهد گرفت.

حيدرپور افزود: سرمايه‌گذار وجود دارد و اگر شرايط برای امر سرمايه‌گذاری فراهم شود ديگر نيازی نيست افراد برای سرمايه‌گذاری به خارج كشور و يا خارج استان بروند.

وی با بيان اينكه كشاورزی خوب خواهان صنعت خوب است و صنعتی كه كشاورزی را ساپورت كند، گفت: اراضی داريم كه بازده كشاورزی كمی دارد اما بازده گردشگری و صنعتی خوبی دارد كه بايد كمک شود تا سرمايه‌گذاری در راستای توسعه هدفمند در استان انجام شود چرا كه گردشگری كشاورزی درآمد و حرفه است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،محمود احمدی دبير هماهنگی و نظارت بر پنجره واحد سرمايه‌گذاری دستگاه‌های اجرايی مازندران با بيان اينكه پنجره واحد يكی از طرح های اقتصاد مقاومتی است، افزود: راه‌ اندازی پنجره واحد سرمايه‌گذاری سبب كوتاه‌تر شدن زمان صدور مجوزها و پرهيز از تكرار استعلام‌ها و مانع سرگردانی سرمايه‌گذار در پيچ و خم اداری می‌شود.

محمود احمدی گفت: شكل‌گيری پنجره واحد سرعت‌بخشی در كار است و ايجاد شغل با سرمايه‌گذاری است.

وی با بيان اينكه توليد در سايه سرمايه‌گذاری اتفاق می‌افتد، گفت: اگر همه تلاش كنند و اراده‌‌ای بر توسعه فردی وجود داشته باشد به توسعه اجتماعی دست خواهيم يافت.

با شناسايی گلوگاه‌های مانع سرمايه‌گذاری در استان ، فرصت‌های سرمايه‌گذاری به متقاضیان معرفی شود و سنگ‌اندازی‌هايی برای سرمايه‌گذاران در استان صورت نگيرد، سرمايه‌گذاری براحتی انجام خواهد شد تا هم شاهد ايجاد اشتغال برای جوانان باشيم و هم استان به توسعه برسد.

لازمه اشتغالزايی توجه به خلاقيت‌ها است كه اگر موانع بر سر راه سرمايه‌گذارانی كه قصد سرمايه‌گذاری در استان دارند برداشته شود گفت: يقيناً تا حدودی جلوی بيكاری گرفته خواهد شد و سرمايه‌گذاران با سخت‌گيری‌های مسؤولان فرار را بر قرار ترجيح نخواهند داد.

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار