کتاب‌های زرد یا آن‌ها که یک بار در بازار نشر تولید می‌شوند، بر میزان فروش کتاب تاثیر می‌گذارد.

کتاب‌های زرد بر اقتصاد نشر تاثیر می‌گذارد
جلال صابری‌نژاد، مدیر مسئول نشر آریترین در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به مشخص بودن تیراژ کتاب‌ها گفت: نسل امروز لازم می‌داند در حوزه نویسندگی فعالیت کند. اما کتاب هایی که در اکثر موارد جزو کتاب‌های ترجمه هستند، توسط هرکسی منتشر می‌شوند. در اکثر موارد این افراد دوره تالیف کتاب را نمی‌بینند؛ این مسئله صد در صد در اقتصاد نشر تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: کتاب‌های زرد یا آنها که یک بار در بازار نشر تولید می‌شوند، در میزان فروش کتاب تاثیر می‌گذارد. از طرف دیگر کتاب‌های زرد یکی از عوامل مهم مشکل کتابخوانی در کشور محسوب می شود. یکی از علت های مشکل کتابخوانی اقتصاد است. مردم برای خرید هر کتابی هزینه پرداخت نمی‌کنند.
 
مدیر مسئول نشر آریترین با اشاره به روانشناسی نسل امروز اظهار داشت: نسل امروز به دنبال یک لقب یا شهرت کاذب است. برای همین می بینیم هرکسی کتاب منتشر می کند. کسی که یک کتاب تالیفی دارد، خود را نویسنده می داند؛ در حالی که فرد باید حداقل چندین کتاب تالیف کرده باشد تا وی را نویسنده بدانیم. از طرف دیگر فرد می خواهد خود را با مسائل روز وفق دهد و با چاپ کتاب می تواند یک امتیاز فرهنگی یا وجهه فرهنگی مثبتی به دست بیاورد.  
 
صابری‌نژاد ادامه داد: خود ناشران یک برنامه جامعی برای تولید کتاب‌هایشان ندارند. اگر کارهای نشر از جمله ممیزی کتاب را به ناشران واگذار کنند، در این صورت خودشان از تولید برخی کتاب هایی جلوگیری می کنند که به صنعت نشر صدمه می زند. ناشران برخی کتابهای ترجمه را فقط به خاطر مسئله اقتصادی آن چاپ می کنند.  
 
 
 
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار