مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریها معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت : تاکنون موردی از بیماری تب کریمه کنگو در استان مشاهده و گزارش نشده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ شیوا لقایی افزود : زمان شیوع این بیماری اوایل بهار تا اواخر تابستان ودر زمان فعالیت کنه ها است.
 
وی گفت: این بیماری در کشور ایران بومی است .
 
شیوا لقایی اضافه کرد : بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان و ناقل آن نوعی کنه از گونه هیالوما است .
 
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریها معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود : این بیماری در حیوانات علائمی مشخصی ندارد ولی در انسان موجب بیماری می شود .
 
لقایی گفت : شروع بیماری ناگهانی است و تب ، سردرد شدید ، لرز ، درد شدید عضلانی در ناحیه پشت و کمر ، سفتی گردن ، درد و قرمزی چشم از جمله علائم این بیماری است .
 
وی ، گیجی ، کوفتگی ، بی اشتهایی ، تهوع و استفراغ را ازدیگر علائم این بیماری نام برد .
 
لقایی درباره روند این بیماری گفت : پس از بروز علائم ، خونریزی از ناحیه بینی و لثه ، خلط خونی ، ادرار خونی ، مدفوع سیاه و کبودی پوست در بیمار مشاهده می شود و باید بلافاصله به پزشک مراجعه  کرد.
 
لقایی ، بیشترین علت بیماری را تماس با دام یا مصرف گوشتهای آلوده حاصل از ذبح دامهای غیر مجاز دانست .
 
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ، گزش کنه آلوده ، له کردن کنه با دست ، تماس با خون تازه دام آلوده ، تماس با خون و ترشحات بیمار مثل بزاق ، ادرار ، استفراغ را از دیگر راههای انتقال این بیماری ذکر کرد .
 
لقایی ، پرهیز از قرار دادن چاقوی آلوده به گوشت و احشای دام در دهان هنگام قصابی ، خرید دام از مکانهای مورد تایید دامپزشکی ، نگهداری گذشت تازه ذبح شده در یخچال به مدت ۲۴ ساعت قبل از قطعه قطعه کردن دام و استفاده از دستکش و وسایل حفاظتی مانند ماسک و روپوش را در هنگام ذبح دام از جمله راههای پیشگیری از انتقال این بیماری بیان کرد.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.