بافت تاریخی عقدا ثبت آثار ملی کشور می شود.

 محسن میرجانی مدیر پایگاه میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری اردکان درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛گفت : شهر تاریخی عقدا به عنوان یکی از کهن ترین حوزه‌های استقرار جوامع انسانی در دشت یزد ـ اردکان مطرح است.

پرونده  ثبت بافت تاریخی عقدا توسط پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی شهر اردکان تهیه و تنظیم  و با پیگیری‌های بسیار، پرونده ثبت بافت تاریخی عقدا به شورای ثبت کشور پیشنهاد داده شده است.

میرجانی افزود:یکی از مهمترین آثار تاریخی این منطقه یعنی مسجد جامع عقدا به واسطه در برداشتن شواهدی از سیر تبدیل آتشکده ها و نیایشگاه های ساسانی به اسلامی مورد توجه محققان بوده و به عنوان یکی از منابع  مهم این دوره مورد استفاده قرار گرفته  است.

وی خاطرنشان کرد: شهر تاریخی عقدا به عنوان یکی از کهن ترین حوزه‌های استقرار جوامع انسانی در دشت یزد ـ اردکان مطرح است و منابع و کتب تاریخی بنیان آن را به پیش از اسلام نسبت می‌دهند و بانی و پایه‌گذار آن را به سرداری ساسانی موسوم به عقدا می دانند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر اردکان گفت: یکی از ویژگی های شاخص بافت تاریخی عقدا انسجام و کالبدی بودن آن است که می تواند مزیت مناسبی برای اجرای طرح های حفاظتی و پایش و ساماندهی این بافت تلقی شود. 

در کنار این مزیت، هم پیوند بودن باغات و مزارع و انارستان های وسیع این شهر که در قدیم از هفته رشته قنات مشروب می شده اند امکان بازسازی و بازشناسی و مستندنگاری یکی از شهرهای تاریخی در قلب کویر مرکزی ایران را فراهم می سازد. 

عقدا از روستاهای تاریخی استان یزد در فاصله 40کیلومتری شمال غربی اردکان و در در حاشیه جاده یزد - اصفهان است که دیدنی های جالب توجهی دارد و به دلیل وجود همین بناهای تاریخی مورد توجه گردشگران است. 

کاروان سرای حاج ابوالقاسم رشتی ،حمام نو، حصار خواجه نصیر، قلعه سام و مسجد شمس نمونه ای از این بناهاست.

انتهای پیام/ ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار