صد ها تن از اعضای انجمن های فرهنگی، روشنفکران و نهاد های مدنی همراه با پناهندگان افغان در یک تجمع اعتراضی درمقابل دفتر سازمان ملل در شهر ژنو سوئیس شرکت کردند.

تظاهرات مهاجرین سوئیس در پیوند به حوادث تروریستی کابل و هرات

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، این تجمع اعتراضی در پیوند با حوادث ناگواری که در روز های اخیر در کابل وهرات اتفاق افتاده است برپا شده بود.

تظاهر کنندگان دولت افغانستان را به بی کفایتی متهم کردند.

معترضین اظهار داشتند که دولت در تأمین امنیت افغانستان ناتوان شده وتنها توانایی آنرا دارد تا صدای نهاد های جامعه مدنی وجوانان را سرکوب کند.

شرکت کنندگان که در این تظاهرات شرکت داشتند؛ در حالی که شعار های وحدت طلبانه سر می دادند؛ بر وحدت اقوام ، تأمین امنیت و پاسخ به خواسته های نهاد های مدنی بین اقشار مختلف ملت افغانستان تأکید کرده و خواستار قطع مداخله خارجی در امور داخلی افغانستان شدند.

سخنرانان این گرد همایی، جامعه جهانی از جمله سازمان ملل را در خصوص مردم افغانستان مورد انتقاد قرار داده و اذعان داشتند که این نهادهای بین المللی فقط ادعای نظارت بر اوضاع افغانستان را می کنند، و هیچ تأثیری را برای بیرون رفت از این مسشکلات نداشته اند.

«عبدالحی شبگیر» و «کمال هاشمی» دوتن از شرکت کنندگان این تظاهرات طی صحبت های خود خواستار اصلاحات در حکومت افغانستان شدند .

آنها همچنان حملات تروریستی اخیر را با عث هلاکت صد ها تن از مردم بیگناه افغانستان گردیده است تقبیح کردند.

شماری از جوانان شرکت کننده در این گرد همایی شعار می دادند. طالبان برادر ما نیست و جنایت کاران جنگی نباید درکناردولت ایستاده و مورد عفو قرار گیرند، مرگ برطالبان ، مرگ به ستون پنجم ، مرگ برداعش ، ما صلح میخوایم برادری وبرابری میخواهیم.

شرکت کنندگان این تظاهرات هم چنان برای جوانانی که بر اثر شلیک پولیس جانهای خود را از دست داده اند دعا نموده وبه همین مناسبت در  مقابل دفتر سازمان ملل متحد شمع روشن کردند.

در این گرد همایی اعتراضی افغانهای مقیم سوئیس تعدادی از نمایندگان رسانه های بین المللی و سوئیسی و تعدادی از شهروندان کشور سوئیس شرکت داشتند.

خانم «مانویل هونیگر» تبعه کشور سوئیس واز شرکت کنندگان این تظاهرات، از وضعیت امنیتی افغانستان ابراز نارضایتی کرده وجامعه جهانی را مورد انتقاد قرار داد که در قبال مردم افغانستان از بی تفاوتی کار میگیرد.

وی با توجه به عدم امنیت در افغانستان، وضعیت پذیرش افغانها را در سوئیس نیز مورد انتقاد قرار داد.

خانم هونیگر گفت شرایط پذیرش افغانهای بی سرنوشت در سوئیس باید هرچه زودتر مشخص شود.

این زن سوئیسی گفت دولت سوئیس باید درخصوص شرایط پذیرش پناهنده های افغان مانند پناهندگان سوریه و اریتریا همسان اقدام کند و با توجه به تهدیدات امنیتی ُ نباید هیچ افغانی دوباره به کشور ش برگردانده شود.

دراخیر این گرد همایی اعتراضی، شرکت کنندگان پای یک قطعنامه را امضاء کردند که در آن از جامعه جهانی خواسته شده بود تا مردم افغانستان را به فراموشی نسپارند.

در این قطعنامه درخواست شده تا سازمان ملل وسایر کشور های جهان ، راه های تامین امنیت برای مردم افغانستان را جستجو کنند.

انتهای پیام/

 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.