بلاتکلیفی مدارس دولتی در مدیریت کلاس‌های تابستانی/ پیشگامی غیردولتی‌ها در ساماندهی دوره‌ها

تعطیلات تابستانی فرصت مناسبی برای تقویت ابعاد مختلف تعلیم وتربیت دانش آموزان است اما امروزه این کلاس ها نه تنها عملکرد مثبتی ندارند بلکه به دغدغه ای جدی برای اولیا تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روز‌ها با اتمام امتحانات پایان سال، مدیریت اوقات فراغت دانش‌آموزان در تعطیلات تابستانی به دغدغه‌ای برای والدین تبدیل شده هرچند برخی از مدارس پیش بینی‌های لازم برای این دوران داشتند، اما در این مورد هم، اما و اگرهای بسیاری وجود دارد و خانواده‌ها همواره نگرانی ازبلاتکلیفی دانش آموزان، میزان شهریه، نوع کلاس‌ها و مواردی از این قبیل را دراین روز‌ها دارند.
 
تابستان فرصتی برای تفریح و رهایی دانش آموزان بود، اما این روز‌ها هزاران کلاس متنوع به بهانه پرکردن اوقات فراغت و تقویت سطح درسی دانش آموزان در داخل و خارج از مدارس به وجود آمده و در این میان رقابت میان خانواده‌ها برای هدایت دانش آموزان به این کلاس‌ها به مساله پرچالش تبدیل شده است.
 
وجود این کلاس‌ها به ویژه در سال‌های اخیر موجب شده تا در روزهای تابستانی دانش آموزان باز هم در مدارس حضور داشته باشند و گاه بخشی از دانش آموزان و اولیای آن‌ها از این شرایط رضایت ندارند، اما الزاماتی دانش آموزان را به این مساله اجبار می‌کند.
 
 دانش آموزان برای شرکت در کلاس‌های تابستانی مختارند
بهانه تقویت شرایط تحصیلی و بهبود مهارت‌های تست زنی در حالی که گاه همین دروس در دوران ۹ ماهه سال تحصیلی شرایط خوبی از نظر تدریس معلم نداشته موجب شده تا برخی دانش آموزان نسبت به حضور در این کلاس‌های تابستانی معترض باشند؛ کلاس هایی که صرفا بر تقویت شرایط درسی تکیه کرده و از پرورش سایر ابعادشخصیتی دانش آموزان غافل شده است، اما برخی مدارس غیردولتی برگزاری چنین کلاس هایی را نکته‌ای مثبت برای مدارس خود دانسته و دانش آموزان را موظف به شرکت می‌دانند.
 
دراین رابطه حسن مسعودی مدیرکل مدارس غیردولتی گفت: شرکت دانش آموزان در فعالیت‌های تابستانی کاملا اختیاری است و با عقد قرار دادی جداگانه با اولیا قابل اجرا است، اما اگر دانش آموزی شرکت در این کلاس‌ها را لازم نداند حضور در آن مانعی ندارد و مدرسه به دلیل عدم شرکت دانش آموزان در دوره تابستانی نمی‌تواند تنبیهی برای این گروه قائل شود.
 
مسعودی افزود: مدارس غیردولتی به دلیل ماهیت خود که ارائه خدمات برتر به دانش آموزان تعریف شده، فعالیت‌های فوق برنامه متفاوت در دستور کار خود دارند که دانش آموز بنابر شرایط و تمایل خود می‌تواند در این کلاس‌ها حاضر شود.
 
 وی تصریح کرد:کلاس‌های تابستانی مدارس بنابر تصمیم گیری انجمن مدرسه و تعیین الگوی شهریه منطقه بوده و صرفا شامل برگزاری کلاس‌های درسی نیست و حتی اردوهای دانش آموزی را شامل می‌شود که البته باید چارچوب ضوابط تعریف شده اردو‌ها در آن رعایت شود.  
 
حساب و کتاب کلاس‌های تابستانی در مدارس غیردولتی چگونه است؟
در میان بازارشلوغ و پرزرق و برق کلاس‌های تابستانی تخلف از چارچوب قوانین و سودجویی از دانش آموزان مشکلی است که همواره اولیاو دانش اموزان با آن درگیر هستند گاه هزینه هایی کمرشکن برای این کلاس‌ها اعلام می‌شود که اعتراض اولیا را نیز در پی دارد.
 
مسعودی در مورد چارچوب نحوه محاسبه شهریه در فعالیت‌های تابستانی گفت: برای این کار در تمامی مقاطع تحصیلی ضوابطی تعیین کردیم و مدارس غیردولتی دربرگزاری کلاس‌ها موظف به اجرای آن می‌شوند در غیر این صورت به عنوان تخلف محسوب می‌شود.
 
وی ادامه داد: تمامی اعداد در این محاسبه کاملا حساب شده است وکاملا این شرایط را تحت کنترل داریم تا در مدارس غیردولتی شاهد کمترین تخلف باشیم.

 کلاس‌های فوق برنامه، چالش تابستانی دانش آموزان/ پیشگامی مدارس غیردولتی در ساماندهی دوره‌ها
مدیرکل مدارس غیردولتی به تشریح آیتم‌های مختلف نحوه محاسبه شهریه پرداخت و گفت: درمقطع ابتدایی ۲۵ ساعت برنامه مصوب درسی به علاوه ۶ ساعت فوق برنامه در ۳۰ هفته سال تحصیلی برای این مقطع تحصیلی تعریف شده است در متوسطه اول این عدد ۳۰ ساعت مصوبه به علاوه ۸ ساعت فوق برنامه، در متوسطه دوم ۳۵ ساعت مصوب به علاوه ۶ ساعت فوق برنامه همچنین در مقطع پیش دانشگاهی ۲۴ ساعت مصوب به علاوه ۶ ساعت فوق برنامه درنظر گرفته شده است.
 
 
فعالیت‌های فوق برنامه کف و سقف دارند
مسعودی در مورد زمان اجرای فعالیت‌های تابستانی مدارس غیردولتی اظهار کرد: در مقاطع تحصیلی مختلف این مساله مورد توجه قرار گرفته است و به تفکیک مقطع تحصیلی و نیاز دانش آموزان آن را در اختیار مدارس داریم که در مقطع ابتدایی مجموعا ۹۰ ساعت، متوسطه اول ۱۰۸ ساعت، متوسطه دوم ۱۹۲ ساعت و پیش دانشگاهی ۲۵۶ ساعت درنظر گرفته شده است.
 
وی عنوان کرد: خانواده ها برای ثبت نام در دوره های تابستانی از زمان شروع نام نویسی در مدارس این فرصت را پیدا می کنند و آغاز و خاتمه کلاس ها متناسب با شرایط مدرسه و توافق انجام شده در انجمن اولیا تعیین می شود فقط باید این کلاس ها از اول تیرماه تا پایان شهریورماه یعنی سه ماهه تابستان را در برگیرد.
 

بلاتکلیفی مدارس دولتی در مدیریت کلاس‌های تابستانی/ پیشگامی غیردولتی‌ها در ساماندهی دوره‌ها
 کلاس‌های فوق برنامه، چالش تابستانی دانش آموزان مدارس دولتی
با وجوی که مدارس دولتی طیف گسترده ای از دانش آموزان را شامل می شود و اولویت اصلی آموزش برای این نوع از مدارس تعریف شده اما در مواردی  اقدامات لازم برای ارتقای شرایط آموزشی و پرورشی دانش آموزان چندان مطلوب نیست و غیردولتی ها در این مساله پیشگام می‌شوند.
 
کلاس های تابستانی چالشی که این روزها تمامی دانش آموزان اعم از دولتی و غیردولتی با آن مواجه هستند اما انگار ساماندهی شرایط در مدارس غیردولتی از وضعیت بهتری برخوردار است و فعالیت ها در چارچوب ضوابطی تعریف می شوند در حالی که مدارس غیردولتی این شرایط را ندارند.
 
عظیم محبی مدیر کل دفتر آموزش متوسطه اول در مورد برگزاری دوره های تابستانی در مدارس دولتی گفت: قانون خاصی برای برگزاری این کلاس ها نداریم اما اگر مدرسه ای تمایل به برگزاری کلاس های تابستانی داشته باشد باید با توافق انجمن اولیا و مربیان و سپس با تایید آموزش و پرورش منطقه به این مساله بپردازد.
 
با توجه به نقش تاثیرگذار تابستان در شکل گیری مهارت های دانش آموزان و توجه به این مساله که بخشی از هزینه خانواده ها برای کلاس های تابستانی صرف می شود و نگاه رقابتی خانواده ها برای این موضوع به شدت رواج پیدا کرده ساماندهی این وضعیت از اهمیت بسزایی برخورد است و ایجاد فرصتی برابر ویژه تمامی دانش آموزان برای پرورش نیازمند نگاه ویژه مسئولان ذیربط است.
 
 
گزارش از آتوسا دولتیاری
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار