مدیر کل دامپزشکی کرمانشاه گفت: تنها یک مورد تلفات تب کریمه کنگو در استان داشته‌ایم.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛نادر پرور مدیر کل دامپزشکی کرمانشاه  با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو در دام در اکثر موارد بیماری بدون علائم است، اظهار کرد: علائم بیماری در دام ها در نهایت به شکل تب خفیف بروز می کند، به همین دلیل شناسایی دام مبتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از روی علائم بالینی غیر ممکن است.  

پرور ادامه داد: ویروس بیماری تب کریمه کنگو از طریق تماس مستقیم با خون یا ترشحات  و یا لاشه حیوان آلوده انتقال می‌شود و قصاب ها، سلاخ ها و افرادی که به طور مستقیم با گوشت و ترشحات آن در ارتباط هستند، در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

سم پاشی به موقع بدن و جایگاه نگهداری دام به منظور مقابله با کنه های ناقل بیماری، استفاده از پوشش مناسب در هنگام کار با دام ها برای جلوگیری از گزش کنه‌ها، پوشیدن لباس کار کامل و یک سره و استفاده از کلاه، ماسک، دستکش، چکمه و عینک محافظ در هنگام کشتار دام، اجتناب از خرید و مصرف گوشت دامی که به صورت غیرمجاز ذبح شده، نگهداری گوشت تازه نگهداری گوشت تازه در بسته بندی بدون نشت حداقل به مدت 24 ساعت در دمای یخچال(صفر تا چهار درجه سانتیگراد) و دل و جگر در همان شرایط به مدت 48 ساعت، خرید گوشت از قصابی های مجاز و ... از نکات کنترل و پیشگیری به ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو بود که مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه از آنها یاد کرد.

وی  با اشاره به اینکه در استان تنها یک مورد تلفات تب کریمه کنگو داشته ایم، اظهار کرد: این بیماری بومی کشورهای قاره آسیا، آفریقا و بخش‌هایی از اروپا بوده و یکی از مهمترین کارها برای پیشگیری از ابتلا به آن خودمراقبتی افراد است.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به آغاز به کار بخش پیش سرد در یکی از کشتارگاه های استان کرمانشاه از اسفند سال 94، بیان کرد: این کشتارگاه گوشت مورد نیاز شهرستان‌های کرمانشاه، هرسین، صحنه و در مقاطعی کنگاور و سنقر را تامین می‌کند.

پرور ادامه داد: با ایجاد بخش پیش سرد تمامی دام های کشتاری  به مدت 24 ساعت در این بخش نگهداری می‌شود که این کار علاوه بر ترد شدن و خوشمزگی گوشت، آن را در برابر بیماریهایی مثل تب کریمه کنگو و تب مالت ضدعفونی می‌کند.

 پرور با اشاره به مرزی بودن استان کرمانشاه بر لزوم فعال شدن بخش پیش سرد تمامی کشتارگاه های این استان تاکید کرد.

انتهای پیام/ز


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.