ساری،

اجرای مرحله اول واکسیناسیون دام‌های مازندران

مدیرکل دامپزشکی مازندران از آغاز اجرای مرحله اول واکسیناسیون دام های سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، سید حسین رضوانی هدف از اجرای این طرح، که به صورت همزمان در سراسر کشور از ۲۷ خرداد آغاز شد را جلوگیری از خسارت های اقتصادی به صنعت دامپروری و حمایت از تولید داخلی اعلام کرد و افزود: در زمان اجرای این طرح، همه دامهای سبک توسط واکسن تولید داخل به صورت کاملاً رایگان و دام های سنگین در مازندران با واکسن های روغنی وارداتی بهادار که به صورت عضلانی در ناحیه گردن تزریق می شود، علیه این بیماری ویروسی ایمن می شوند.

وی با اشاره به رایگان بودن عملیات واکسیناسیون در دامهای سبک، تاکید کرد: کلیه هزینه ایاب و ذهاب و واکسیناسیون برای دامداران رایگان بوده ولی دامداران مازندرانی هزینه هر دوز واکسن مصرفی در دام سنگین را باید بر اساس تعرفه  اعلامی از سوی سازمان دامپزشکی کشور پرداخت کنند.

مدیر کل دامپزشکی مازندران زمان شروع طرح را از ۲۷ خرداد ماه سال جاری اعلام کرد و گفت: بر اساس دستورالعمل های ابلاغی از سوی سازمان دامپزشکی کشور عملیات واکسیناسیون باید در مدت 30 روز کاری تحت پوشش قرار گیرد، اما به دلیل شرایط جوی آب و هوای استان احتمال می دهیم به این مدت زمانی، مقداری اضافه شود.

رضوانی با بیان اینکه کنترل این بیماری منوط به واکسیناسیون دامهای سالم، جلوگیری از ورود دامهای آلوده، امحای لاشه های تلف شده و قرنطینه است، از همه دامداران و روستاییان خواست که نهایت همکاری را با اکیپ های مایه کوبی داشته باشند و از هر گونه نقل و انتقال دام بدون اخذ مجوزهای لازم از دامپزشکی خودداری کنند.

بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی بسیار واگیر در دامها بوده که در صورت بروز و انتشار، خسارات های اقتصادی قابل توجهی به صنعت دامپروری وارد می کند.

این بیماری مشترک بین انسان و حیوان نیست و فقط با علائمی شامل تب، بی اشتهایی، کاهش تولید شیر، بزاق کشدار و وجود زخم در محوطه دهانی، سم و پستان در دامها ظهور پیدا کرده که عامل بیماری از طریق ترشحات تنفسی، مدفوع، ادرار، شیر و وسایل آلوده به سایر دامها منتقل می شود.

انتهای پیام/ع

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار