شهرکرد؛

سم پاشی منطقه مشکوک به تب کریمه کنگو

منطقه عشایر نشین دوراهان شمس آباد در شهرستان بروجن به عنوان کانون مشکوک به تب کریمه کنگو سم پاشی شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ عبدالمحمد نجاتی مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری از سم پاشی منطقه عشایر نشین دوراهان شمس آباد در شهرستان بروجن به عنوان کانون مشکوک به تب کریمه کنگو خبر داد.

وی گفت: جهت عملیات سم پاشی در سایر نقاط استان، ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار پیش بینی شده است.

نجاتی افزود: ماندگاری ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در کنه آلوده، ۸۰۰ روز است و برای کنترل این بیماری باید بدن و محل نگهداری دام به خصوص در فصل گرما و فعالیت کنه‌ها، سم پاشی شود.

وی با اشاره به بالا بودن احتمال ابتلای گروه‌های در معرض خطر مانند چوپانان، قصابان، دامداران، کارگران کشتارگاه‌های دام و کادر پزشکی به این بیماری گفت: این افراد باید نسبت به رعایت بهداشت فردی به صورت ویژه اهتمام کنند.

نجاتی، نیش کنه آلوده، تماس با ترشحات کنه‌های له شده، تماس با خون و مواد آلوده کننده فرد و دام مبتلا، انتقال از طریق گوشت و پوست دام و همچنین شیر غیر پاستوریزه را از راه‌های انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو عنوان کرد و افزود: احتمال ابتلا به این بیماری برای همه افراد جامعه وجود دارد.

وی به مردم توصیه کرد: از خرید گوشت‌های فاقد مهر دامپزشکی که به صورت غیر مجاز ذبح می‌شوند خودداری کنند.

گفتنی است: بر اساس اعلام مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری، در پی مراجعه یک زن ۴۰ ساله از عشایر منطقه دوراهان شمس آباد شهرستان بروجن به مرکز درمانی و نمونه برداری و انجام آزمایشات، ابتلای مشکوک وی به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به علت ارتباط با دام آلوده و گزش نیش کنه تشخیص داده شد.

این بیمار هم اکنون در بیمارستان الزهرا (س) اصفهان بستری و حال وی با انجام اقدامات به موقع مساعد می‌باشد.

تب کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی دهنده، مشترک بین انسان و دام و نو پدید با عامل انتقال ویروس است که از طریق گزش کنه، خون، فرآورده‌های خونی و ترشحات منتقل می‌شود.

کوفتگی بدن، سر درد، تب بالای ۴۰ درجه، مشکلات گوارشی، اسهال و استفراغ و خونریزی از نقاط مختلف بدن مانند دهان، بینی و دستگاه تناسلی از علایم این بیماری به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار