معاون اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو با اشاره به نظارت هاى جدى بر تولید سوسیس و کالباس گفت: استفاده از امحا و احشاء مرغ در خمیر مرغ غیرمجاز است.

خمیرمرغ به هیچ وجه مورد تائید سازمان غذا و دارو نیستسمیره صباح معاون اداره کل نظارت بر فراورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه در ۲ سال اخیر استفاده از خمیر مرغ را ممنوع کرده بودیم، اظهار کرد: به دلیل اینکه مشاهده شده بود تولیدکنندگان به صورت غیرمجاز اسکلت‌ها را از جا‌های مختلف جمع آوری می‌کردند و در واحد خود به صورت خمیر مرغ در می‌آوردند که غیر بهداشتی بود.

وی افزود: دیده شده بود که برخی واحد‌ها مرغ را درسته و با امحاء و احشاء داخل دستگاه تهیه خمیر مرغ می‌ریختند در حالی که استفاده از این محصولات غیرمجاز است و مصرف امحاء و احشاء اشکال شرعی دارد، همچنین استفاده از پوست مرغ نیز از نظر بهداشتی و سلامتی غیرمجاز است که استفاده از آنها را ممنوع کردیم.

معاون اداره نظارت بر غذای سازمان غذا و دارو عنوان کرد: با توجه به جلسات متعددی که با واحد‌های تولیدی داشتیم این تعهد را آنها گرفتیم که اگر بخواهند از خمیر مرغ استفاده بکنند باید شرایط آن یعنی جدا کردن گوشت از اسکلت در واحد تولیدی انجام شود و در فرآورده‌های سوسیس یا کالباسی در فرمولاسیون آنها از خمیر مرغ استفاده شده روی برچسب محصولات عبارت حاوی خمیر مرغ به صورت درشت و خوانا درج شود و رنگ برچسب و بسته بندی زرد باشد تا مصرف کنندگان حق انتخاب داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه واحد‌های تولید کننده ملزم به استفاده از اسکلت و قطعاتی که در داخل واحد تولیدی تهیه می‌شوند هستند، گفت: این اسکلت و قطعات نباید از کارخانجات مختلف جمع آوری و در واحد‌های تولید مورد استفاده قرار گیرند.

صباح به نظارت‌ها بر تولید سوسیس و کالباس اشاره کرد و افزود: ما در همه کارخانجات مواد غذایی یک نفر به عنوان مسئول فنی و بهداشتی داریم و در واقع نماینده وزارت بهداشت در کارخانه ناظر بر خط تولید است و هیچ کارخانه‌ای حق تولید محصول بدون حضور مسئول فنی ندارد.

وی یادآور شد: با تعهداتی که از مسئول فنی و مدیر عامل واحد‌های تولیدی گرفتیم این اطمینان را داریم که خمیر مرغ مورد استفاده در همان واحد تولیدی تهیه می‌شود علاوه بر این بازدید‌های ادواری از کارخانجات داریم و همکاران ما در سازمان غذا و دارو و معاونت‌های غذا و دارو دانشگا‌ه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور با بازدید ادواری در واحد‌های تولید کننده مواد غذایی به خصوص واحد‌های حساس مانند تولید کنندگان فرآورده‌های گوشتی یا محصولات لبنی نظارت دارند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار