سالک بیماری بومی و احتمال انتقال بیماری در مناطق گرمسیری نظیر شهرستان های گرمه و راز و جرگلان به خصوص در فصل گرما شایع تر است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازبجنورد؛ نیستانی کارشناس مسئول گروه بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به این که بیماری سالک به دو نوع شهری و روستایی تقسیم می شود، گفت:مخزن بیماری سالک روستایی موش صحرایی است که پشه از طریق گزش موش ،ناقل بیماری می شود و سالک شهری نیز از طریق گزش پشه خاکی آلوده به انسان منتقل می شود.

وی تصریح کرد:این بیماری به صورت زخم بر روی پوست دست و صورت که در معرض گزش پشه ایجاد می شود که البته کشنده نیست اما به دلیل باقی ماندن آثار زخم بر بروی پوست، ناراحتی های روحی و روانی را به دنبال دارد.

وی پوشیدن لباس آستین بلند و یقه بسته ، استفاده از پشه بند ، نصب توری فلزی ، استفاده از پماد های ضد حشره را در کنار رعایت اصول بهداشتی نظیر جمع آوری نخاله های ساختمانی از محیط زندگی ، بهسازی مناطق روستایی ، پرهیز از انباشت زباله ، جمع آوری زباله در سطح های درب دار و سمپاشی مناطق کانون بیماری را جهت پیشگیری از ابتلا به سالک الزامی عنوان کرد.

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.