مراکز صیانت از خانواده و مشاوره قبل از طلاق کمک شایانی در کاهش آمار طلاق در استان داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ، حجت الاسلام حسن سید آبادی، رییس محاکم عمومی و انقلاب مشهد در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه گفت: در حوزه دادگاه‌های عمومی و انقلاب پنج نوع دادگاه فعالیت می‌کند که دادگاه‌های کیفری با پنج شعبه که به جرائم خاص رسیدگی می‌کنند.

وی افزود: دادگاه‌های کیفری درجه دو که با ۴۲ شعبه به جرائمی مثل سرقت نزاع دسته جمعی و خیانت در امانت و تخلفات راهنمایی رانندگی رسیدگی می‌کنند و دادگاه‌های خانواده با ۲۸ شعبه است که به دعاوی خاص خانوادگی رسیدگی می‌کند.

رییس محاکم عمومی و انقلاب مشهد گفت: دادگاه‌های حقوقی و مالی با ۳۷ شعبه دادگاه‌های حقوقی، دادگاه‌های عمومی با ۸ شعبه، دادگاه‌های اجرای احکام مدنی با ۱۷ شعبه، در استان وجود دارند.


حجت الاسلام و المسلمین سید آبادی گفت: پارسال ۱۹۰ هزار و ۳۲۹ پرونده وارد شده و ۱۹۷ هزار و ۱۵۸ پرونده مختومه شده است که ۲ ۹ و نیم درصد از پرونده‌ها کاسته شده است.

وی افزود: از بین ۱۹ هزار پرونده‌ای که در محاکم قضایی ما موجود است که بیش از ۱۶ هزار پرونده مربوط به تخلفات و جرایم راهنمایی و رانندگی است که اگر فرهنگسازی شود ۱۳ درصد از پرونده‌ها کاسته می‌شود.

رییس محاکم عمومی و انقلاب مشهد گفت: در سه ماهه اول سال گذشته ۲ هزار و ۶۶۷ پرونده و در سه ماهه اول امسال ۲ هزار و ۲۷۳ پرونده طلاق به محاکم عمومی و انقلاب وارد شده است.

حجت الاسلام و المسلمین سیدآبادی افزود: پارسال شش شعبه به دادگاه‌های مشهد اضافه شد که ۳ شعبه حقوقی، ۲ شعبه خانواده و ۱ شعبه کیفری درجه دو اضافه شده است.

وی با تاکید بر عملکرد خوب مراکز صیانت از خانواده و دفاتر مشاوره قبل از طلاق گفت:در مشهد ۲۹ مرکز صیانت از خانواده داریم که افراد متقاضی طلاق در مراکز مشاوره قبل از طلاق ارشاد و راهنمایی می‌شوند که عملکرد خوب این مراکز مانع رشد منفی طلاق شده است که نسبت به پارسال آمار طلاق یازده درصد کاهش داشته و در سه ماهه اول امسال نیز ۱۵ درصد کاهش داشته است.

رییس محاکم عمومی و انقلاب مشهد افزود: زمان رسیدگی پرونده‌ها در محاکم قضایی از ۶۴ روز به ۶۰ روز رسیده است و در شش ماهه پارسال هر شعب ۶۲۰ پرونده وجود داشته است و امسال به ۵۴۸پرونده رسیده است و امیدواریم تا موجودی شعب را به ۱۲۰ پرونده کاهش دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین سید آبادی گفت: رویکرد دادگاه‌های خانواده سازش محور و قضا زدایی در پرونده‌های خانواده است و با اقدامات مناسب و خوبی که این دادگاه‌ها داشته اند حدود ۷ هزار پرونده خانواده کاهش داشتیم.



صلح و سازش ۴۳ هزار پرونده در شورا‌های حل اختلاف خراسان رضوی


محمود رفسنجانی رییس اداره شورا‌های حل اختلاف خراسان رضوی در ادامه این نشست خبری گفت: سال گذشته بیش از ۴۳ هزار پرونده در شورا‌های حل اختلاف استان منجر به صلح و سازش شده است.


وی افزود:تعداد شعبات حل اختلاف در استان ۴۶۷ است که ۲۹۸ شعبه شهری و ۱۶۹ شعبه روستایی است که از ۲۹۸ شعبه شهری ۱۱۶ شعبه در مشهد فعال است.

رییس اداره شورا‌های حل اختلاف خراسان رضوی گفت:دو هزار ۴۴۳ نفر اعضای شورای حل اختلاف در استان هستند که ۸۷۴ نفر در مشهد و ۱۶۹ قاضی در کل استان با شورا‌های حل اختلاف همکاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۹۴هزار و ۲۹۶ پرونده داشته ایم و پارسال ۲۶۳هزار و ۳۹۸ فقره پرونده مختومه داشته ایم افزود: ۱۵ ۵هزار و ۲۵ پرونده مال مشهد است و تعداد ۱۵۴ هزار و ۵۹۳ پرونده در مشهد مختومه شده است.

رییس اداره شورا‌های حل اختلاف خراسان رضوی گفت:در سه ماهه اول امسال ۶۱ هزار و ۲۲ پرونده ورودی به شورای حل اختلاف در استان داشته ایم که ۵۹ هزار و ۴۰ پرونده مختومه شده است.

رفسنجانی افزود:میانگین وارده هر شعبه در شورای حل اختلاف پارسال در مشهد ۱۱۱ پرونده بوده و در شهرستان‌ها ۵ فقره پرونده بوده است.

وی با بیان اینکه ۷۵ درصد پرونده‌های شورای حل اختلاف حقوقی و ۲۵ درصد پرونده‌ها کیفری بوده است افزود:میزان پرونده‌های منجر به صلح و سازش پارسال در استان ۴۳ هزار و ۶۸۱ پرونده بوده است.

رییس اداره شورا‌های حل اختلاف خراسان رضوی با اشاره به کارکرد و شورای حل اختلاف گفت:ازوظایف اصلی شورا‌های حل اختلاف کاهش مراجعات مردم به دستگاه‌های قضایی، سنت حسنه میانجیگری، اصلاح و ذات البین طرفین است که در امر کاهش مراجعه مردم به دستگاه‌های قضایی موثر بوده و باعث سهولت و تسریع حل اختلافات بین طرفین بوده است.

رفسنجانی افزود:از اقدامات مان در سال ۹۶ تقویت بازرسی مستمر ومتناوب، توجه و اهتمام هرچه بیشتر بر صلح و سازش بین طرفین، تقویت در امر آموزش علمی و عملی شوراها، ارتقا تجهیزات و فضای فیزیکی شورا‌های حل اختلاف را در دستور کار داریم.

وی افزود:میانگین رسیدگی به پرونده‌ها در شورا‌های حل اختلاف ۴۵ روز است که تلاش شده است تا در کمترین زمان پرونده‌ها در شورا‌های حل اختلاف رسیدگی شود.

انتهای پیام // ف. غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.