مهم‌ترین مسائل فیلمنامه‌نویسی در حوزه سینمای کودک ساختار دراماتیک و مشکلات اصولی در ساختار و فرم فیلمنامه‌ها است.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  ستاد اطلاع رسانی سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان؛ نخستین گفت‌وگوی شبانه سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان به موضوع آسیب‌شناسی سینمای کودک و نوجوان و وضعیت فیلمنامه‌نویسی این گونه سینمایی در ایران اختصاص یافت.

مجید صدیقی داور بخش گرایش‌های نو فیلمنامه‌نویسی و سیاوش گلشیری منتقد و نویسنده، کارشناسان و سینماگران حاضر در نخستین گفت‌وگوی شبانه سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بودند.

گلشیری داور بخش اقتباس حرفه‌ای و اندیشه‌های پویای سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان درباره کیفیت فیلمنامه‌های این دوره از جشنواره گفت: سال گذشته 50 فیلم از بیش از 350 فیلمنامه راه یافته به جشنواره ساخته شد و امسال نیز قرار است 40 فیلم از فیلمنامه‌های رسیده به این بخش، به اثر سینمایی تبدیل شود.

وی درباره جایگاه و وضعیت اقتباس در فیلمنامه‌نویسی ایران عنوان کرد: وضعیت اقتباس به تبع از فیلمنامه‌نویسی در سینمای ایران خوب نیست. دانش و آگاهی از ادبیات داستانی ضعیف است و آثار در بخش اقتباس شاخصه‌های سینمایی را رعایت نمی کنند.

وی در پاسخ به اینکه فیلمنامه‌های رسیده به جشنواره در بخش اقتباس چقدر در اصول اقتباس استاندارد بودند، بیان کرد: شیوه اقتباس در این دوره چندان اصولی نبود. گویی داستانی شنیده شده و از آن الگو گرفته شده است. بنابراین بخش عمده‌ای از مشکل به انتخاب داستانی برای اثر برمی‌گردد. به نظرم درخشان‌ترین آثار سینمای ایران در زمینه اقتباس در دهه 40 و 50 صورت گرفته است. این در حالی است که در حال حاضر داستان‌ها متعددترند اما اقتباس‌ها مطلوب نیست.

این نویسنده ادامه داد: در فیلمنامه‌ها حتی اشکالات املایی نیز علاوه بر عدم رعایت اصول نگارش فیلمنامه دیده می‌شود. از میان فیلمنامه نویسان شرکت‌کننده نیز 6 تا 8 نفر نویسندگان حرفه‌ای و مابقی غیرحرفه‌ای بودند.

صدیقی از داوران بخش فیلمنامه نویسی جشنواره نیز درباره کیفیت آثار مورد ارزیابی در این بخش و نقاط قوت و ضعف آن‌ها توضیح داد: ما ناگزیر بودیم هر فیلمنامه را در ارزیابی با فیلمنامه‌های قبلی و بعدی خودشان مقایسه و ارزیابی کنیم. این فیلمنامه‌ها از مشکلاتی رنج می‌بردند. برخی از عوارض به محتوای فیلمنامه‌ها و به اصطلاح گرامر آن‌ها وارد بود. فیلمنامه‌نویسان با فرمت سینمایی تجربه‌های ابتدایی خود را پشت سر می‌گذاشتند و به تبع مشکلات الفبایی نیز داشتند. مشکلاتی که به ساختار دراماتیک، تبیین مسئله مرکزی درام به شکل تکرار شونده بر می‌گشت.

وی افزود: بخش عمده‌ای از محتوا به عوارض فرمی، بخشی دیگر به عدم دریافت و درک درست نویسنده از جهان ذهنی مخاطب هدف مربوط می‌شد. بسیاری از فیلمنامه‌ها را نمی‌شد به تعلقات، مسائل دغدغه‌های کودکان و نوجوانان پیوند زد. این مسائل توأمان فیلمنامه را از باورپذیری و دغدغه‌مندی دور می‌کرد. بنابراین فیلمنامه را در نوعی تعویق رها می‌کرد. همچنین در صورت ساخت فیلم از این متن‌ها، نمی‌توان انتظار خروجی مناسبی را داشت.

این نویسنده همچنین خاطرنشان کرد: وحدت رویه داوران با مدیریت درست آقای قاضی نظام کار ما را در داوری بخش فیلمنامه نویسی ساده‌تر کرد. برخورد هم کنار و هم ارزی با فیلمنامه‌ها صورت گرفت و اختلاف تحلیلی بین داوران وجود نداشت. اگرچه ممکن است هریک از آن‌ها بر اساس تجربیات حرفه‌ای و سینمایی خود نظرات مختلفی داشته باشند.

حبیب ایل بیگی، منوچهر محمدی، رهبر قنبری، حسین قناعت،علی‌اکبر قاضی نظام دبیر بخش فیلمنامه نویسی سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و... دیگر سینماگران حاضر در این گفت و گوی تفصیلی و تحلیلی جشنواره بودند.

همچنین اجرا و کارشناسی گفت‌وگوهای شبانه این رویداد سینمایی را وحید نیکخواه آزاد نویسنده و کارگردان سینمای کودک و نوجوان بر عهده دارد.

گفتنی است؛ سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تا 15 تیر ماه در شهر اصفهان ادامه دارد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.