یک متخصص بیوتکنولوژی گفت: جای بهره گیری از علوم و فنون در حفظ منابع خالی است و باید با نگاه عالمانه و پژوهش محور به رفع مشکلات زیست محیطی پرداخت.

بهره گیری از علوم و فنون در حفظ و بهره برداری منابع جای کار دارد/ مشکلات زیست محیطی نیازمند حضور پژوهشگرانبهزاد قره یاضی دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: براساس ماده ۵، ۶ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلفند یک درصد از اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای خود را به پژوهش اختصاص داده و این منابع را با عقد قرارداد با دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی هزینه کنند.

رئیس امور تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه ضمن دعوت از پژوهشگران کشور جهت مراجعه به دستگاه‌های اجرایی از آن‌ها خواست تا با شناسایی نیاز‌های پژوهشی کشور، پروژه‌هایی را در راستای برطرف کردن مشکلات فنی و تخصصی پژوهشی کشور تعریف کنند.

قره یاضی گفت: این شیوه از تأمین منابع پژوهشی علی رغم ناچیز بودن، بسیار موثر خواهد بود، چراکه در این روش مشتری گرایی نهادینه شده و کاربرد نتایج و یافته‌های پژوهش تضمین می‌شود.

وی به دلیل عدم توجه به تحقیقات و سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری، به ویژه تأمین سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی، ابراز امیدواری کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی از پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت حمایت کرده و موجب پایداری جدول ۱، ۴ از لایحه بودجه ۱، ۳، ۹، ۶ شوند. به موجب جدول ۱، ۴، به دولت اجازه داده می‌شود منابع این جدول را از سایر ردیف‌های بودجه تأمین کنند.

دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: حتی با تصویب و تخصیص کامل جدول ۱، ۴ در قانون بودجه ۱۳۹۶، سهم تحقیقات و فناوری از تولید ناخالص داخلی به حدود ۱.۲ درصد خواهد رسید که هنوز هم با تکلیف قانونی برنامه‌های چهارم و پنجم و سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری مبنی بر تأمین سهم ۳ و ۴ درصدی تحقیقات از تولید ناخالص داخلی فاصله جدی داریم.

 وی تصریح کرد: طی روز‌های اخیر اجلاس تغییر اقلیم و اخلاق در پاریس به کار خود خاتمه داد و در این اجلاس موضوع مهمی نظیر جنبه‌های اخلاقی مداخلات بشر درتغیرات اقلیم مورد بحث قرار گرفت

قره یاضی اظهار کرد: یکی از مسائلی که کشور ما از آن رنج می‌برد بحران آب است و باید ورود عالمانه نسبت به حفظ منابع طبیعی در کشور داشته باشیم

وی گفت: برخی از کشور‌ها نظیر ترکیه با احداث سد‌های گوناگون برای رودخانه‌های سوریه، عراق و سایر همسایگان زمینه خشکی‌های بی سابقه در خاورمیانه شده اند و اقلیم‌های اطراف را تحت تاثیر قرار داده اند که متاسفانه کشور ما نیز درگیر مشکل کم آبی میباشد.

قره یاضی افزود: باید از تمام علوم وفنون جدید برای حفظ و بهره برداری از پهنه محیط زیست و منابع زیستی استفاده کنیم و با اتکاء بر دانش بومی و پرهیز از صادرات آب مجازی حیات اقلیم را دریابیم.

وی  گفت: امنیت غذایی، امنیت ملی، سلامت بشر و موارد متعدد دیگرریشه در کمبود منابع آبی و تابع زیست محیطی و مسئولان محترم کشور به ضرورت این موضوع باید واقف باشند.

قره یاضی اظهار داشت: مباحث زیست محیطی از مسائل مهم علمی است و نباید مسائل محیط زیست را موضوعی لوکس ببینیم بلکه سلامت، امنیت ملی و‌ غذایی بشر و کشور ما به این موضوع وابسته است که امیدواریم مسئولان محترم کشور با حفظ ضرورت‌های مهم به ویژه در مسائل زیست محیطی در صدد تقویت و ترمیم کابینه موجود در محیط زیست باشند تا شاهد جریانات خوبی در بحث امنیت غذایی، سلامت زیست محیطی و به تبع آن سلامت آحاد جامعه باشیم.

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۱۲ تير ۱۳۹۶
به جای این حرفا مسؤولان زعفران های تقلبی رو جمع کنن .
آخرین اخبار