وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تمهیدات مالی در نظر گرفته شده برای جبران کمبود بودجه، گفت: سند 2030 به طور کامل از چرخه فعالیت های آموزش های پرورش خارج شده است.

تمام برنامه‌های آموزش و پرورش درباره سند2030 از دستور کار خارج شده استبه گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فخرالدین دانش آشتیانی  وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های سراسر کشور که در اردوگاه شهید  با هنر تهران برگزار شد، با اشاره به فصل ثبت نام دانش آموزان در مدارس خطاب به مدیران استانی، اظهار کرد: باید به همه مدیران در سراسر کشور سفارش کنید تا رفتار مناسبی با مردم داشته باشند و شرایط را به گونه‌ای مدیریت کنند تا حداکثر رضایت مندی برای مردم حاصل شود.

 وزیر آموزش و پرورش به ارائه گزارشی از برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت خود پرداخت و افزود: برنامه‌های میان مدتی که به مجلس شورای اسلامی اعلام شد، مختص فعالیت هشت تا ۹ ماه باقی مانده از دولت یازدهم بود که باتوجه به زمان ورود به وزارت آموزش و پرورش، بسیاری از کارهای بودجه برنامه ششم توسعه پیش‌تر برنامه ریزی شده بود، ولی باز هم با همکاری خوبی که با مجلس شورای اسلامی داشتیم، توانستیم هم در بندهای برنامه ششم و هم در لایحه بودجه سال ۹۶ آموزش و پرورش، احکام خوبی را در بحث اعتبارات اخذ کنیم.

وی ادامه داد: با رایزنی‌های انجام شده با سازمان برنامه و بودجه، توافق شده است تا تمهیداتی در ابتدای سال صورت گیرد که طی آن کسری‌های آموزش وپرورش به گونه‌ای مدیریت شود تا آن جا که امکان دارد به انتهای سال کشیده نشود و متناسب با اعتبارات برنامه ریزی انجام گیرد.

دانش آشتیانی تدوین زیر نظام‌ها و تهیه نقشه راه سند تحول را از دیگر برنامه‌های کوتاه مدت آموزش و پرورش اعلام کرد و گفت: در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش به دنبال تصویب زیر نظام‌های باقی مانده هستیم ولی روند تصویب به دلیل حساسیت‌های قانونی با کندی مواجه است.

 وزیر آموزش و پرورش به لایحه رتبه بندی معلمان اشاره کرد و ادامه داد: در برنامه ششم توسعه، مقرر شده نظام حقوقی معلمان براساس صلاحیت‌های حرفه‌ای از نظام حقوقی کارمندان اداری جدا شود، این امر در کارگروه‌های مختلف ستادی در حال انجام است در حال حاضر، آیین نامه‌های مربوط به آن تهیه شده و در آینده‌ای نزدیک نیز به تصویب خواهد رسید.

دانش آشتیانی تقویت ساختار پژوهشی وزارتخانه را از دیگر برنامه‌های کوتاه مدت آموزش وپرورش عنوان کردو افزود: به دنبال آن هستیم تا ساختار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از سازمان پژوهش و برنامه ریزی تفکیک شود و در زیرمجموعه حوزه ستاد قرار گیرد تا علاوه بر استقلال پژوهشگاه، جایگاه علمی وحقوقی آن نیز ارتقا یابد.

وی با بیان اینکه باز بینی رویه‌های مدیریتی در آموزش و پرورش در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: در این حوزه با واگذاری اختیارات به استان‌ها و مناطق در پی آن هستیم تا تصدی گری از ستاد و استان‌ها به مناطق و مدارس منتقل شود در این حوزه مهم‌ترین مسئله آن است که از بهترین نیرو‌ها باید در مدیریت مدارس و در کلاس‌های درس استفاده شود و استان‌ها هم باید در این زمینه با برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی به تحقق این هدف مهم کمک کنند به دلیل آن که اگر مدیر مدرسه آشنا به مسائل آموزشی نباشد، ارتقای کیفیت انجام نمی شود.

 وزیر آموزش و پرورش بحث «بیمه مناسب» را از دیگر اقدامات آموزش و پرورش در طی این مدت هشت ماه ذکر کرد و گفت: در کارگروه «امور رفاهی و معیشت» عنوان شد که بحث بیمه از مواردی است که می‌تواند برای معلمان خدمات خوبی را به دنبال داشته باشد.

دانش آشتیانی با بیان اینکه به دلیل انباشت بدهی بیمه در گذشته نمی‌توانستیم با شرکت‌های بزرگ بیمه‌ای قرار داد ببندیم، عنوان کرد: با پرداخت مطالبات شرکت‌های بیمه گر، توانستیم شرکت‌های بیمه‌ای بزرگ را مجاب به عقد قرار داد با آموزش و پرورش کنیم،در نظر داریم تا از طریق سه شرکت بیمه ایران، معلم و دانا و متناسب با خدمات آنها، قراردادهای استانی را برای معلمان انجام دهیم تا در پرتوی رقابت شرکت‌های بیمه گر بتوانیم خدمات مطلوب تری را به فرهنگیان ارائه دهیم.

وی اصلاح آیین نامه هدایت تحصیلی را از دیگر برنامه‌های آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: با آسیب شناسی اجرایی هدایت تحصیلی در سال گذشته، اشکالات و نواقص طرح برطرف و پس از اصلاح، آیین نامه جدید برای اجرا به استان‌ها ابلاغ شد و امیدواریم که استان‌ها با همکاری مشاورین مدارس بتوانند اجرای این طرح را به خوبی مدیریت کنند.

 وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سرانه پرداختی مدارس در سال‌های گذشته، اظهار کرد: در قانون بودجه سال ۹۶، حکمی را آورده ایم که براساس آن اگر تخصیص انجام شود وضعیت سرانه مدارس بهتر خواهد شد، البته مدیران کل استانی نیز باید در مدیریت هزینه‌ها به گونه‌ای عمل کنند که سرانه مدارس با بیشترین افزایش، پرداخت شود.

دانش آشتیانی با بیان اینکه پس از فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص سند ۲۰۳۰، تمام برنامه‌های آموزش و پرورش و دولت درباره این سند از دستور کار خارج شده است، خاطرنشان کرد: برنامه‌های آموزش و پرورش همواره براساس اجرای کامل سند تحول بنیادین تنظیم شده است و برنامه‌های این وزارتخانه در سال ۹۶ هم براساس اولویت هایی همچون افزایش پوشش تحصیلی در مناطق محروم با محوریت دوره ابتدایی و ارتقای کیفیت اعلام شده است.

وی عدالت آموزشی را از مهم‌ترین رویکردهای برنامه سال ۹۶، عنوان کرد و گفت: عدالت محوری و کاهش نابرابری ها، توجه به شاخص‌های پوشش تحصیلی در مناطق محروم، فراهم کردن زیرساخت‌ها و اقدامات لازم برای ارتقای کیفیت، هم چنین انسداد مبادی بی سوادی از رئوس برنامه‌های این وزارتخانه در بحث عدالت آموزشی است.

 وزیر آموزش و پرورش «ارتقای کیفیت» را از اهداف اصلی سند تحول بنیادین در اجرای برنامه‌های آموزش و پرورش خواند و تصریح کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که باید به آن پرداخته شود، تغییر نگرش و بینش در بحث یاددهی – یادگیری معلمان است به طوری که روش‌های سنتی آموزش باید از مدارس حذف شوند.

دانش آشتیانی با اشاره به تصویب سند تحول بنیادین در پنج سال گذشته، گفت: باید در اجرای سند تحول بنیادین، مهارت‌های زندگی هم به دانش آموزان آموزش داده شود و این زمانی اجرایی می‌شود که بین حجم کتاب درسی و برنامه ریزی آموزشی تقابلی نداشته باشد که این موضوع باید با مدیریت استان ها انجام شود.

وی با بیان اینکه همه مشکلات آموزش و پرورش به یکباره قابل حل نیست، اظهار کرد: آموزش مهارت‌های زندگی باید با تمرکز در دوره ابتدایی و پیش دبستانی صورت گیرد و این مدل باید در سایر مدارس نیز اجرایی شود.

 وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برنامه ریزی درست و اصولی باید برای مدرسه باشد، به همین دلیل باید با آسیب شناسی مشکلات مدرسه، برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف صورت بگیرد و در این راستا، مدیران استانی باید برحسن اجرا، نظارت داشته باشند.

دانش آشتیانی توجه به «ارتقای منزلت اجتماعی معلمان» را از دیگر رویکردهای برنامه آموزش وپرورش در سال جدید، عنوان کرد و گفت: در بحث ارتقای منزلت اجتماعی معلمان، اگر چه باید به دنبال افزایش حقوق معلمان باشیم، اما در کنار آن باید از ظرفیت علمی، فکری و اجتماعی معلمان در تصمیم گیری‌های درون مدرسه نیز استفاده کنیم و این موضوع می‌تواند به ارتقای منزلت اجتماعی معلمان کمک شایانی کند.

وی ادامه داد: برخورد اداری و کارمندی با معلمان از عواملی است که باعث شده تا به منزلت آنان خدشه وارد شود و مدیران مدارس باید به گونه‌ای شرایط را مدیریت کنند که کارهای آموزشی مدرسه فقط در شورای مدرسه و با حضور همه معلمان اجرایی شود ودر این صورت است که می‌توانیم منزلت معلم را احیا کنیم.  

 وزیر آموزش و پرورش به بحث توسعه فناوری اطلاعات برای تحول در آموزش وپرورش اشاره کرد و گفت: مفهوم توسعه فناوری اطلاعات این نیست که چند رایانه برای مدارس تهیه کنیم یا از سخت افزارهای رایانه‌ای در کلاس استفاده کنیم، بلکه توسعه فناوری اطلاعات باید با تغییر در بینش و نگرش معلمان در ذهن آنها، شکل بگیرد، به گونه‌ای که خود معلم همواره به دنبال استفاده از این فناوری در آموزش باشد.

دانش آشتیانی در پایان خاطرنشان کرد: از مدیران کل استانی انتظار داریم تا تمام برنامه ریزی‌های استان را به گونه‌ای مدیریت کنند تا اهداف کلان سند تحول بنیادین اجرایی شود و حتما در پایان هر سال نسبت به اجرای برنامه‌های خود مبتنی بر اجرای سند، ارزیابی هایی را انجام دهند.

انتهای پیام/

عدالت آموزشی مهم‌ترین رویکرد آموزش و پرورش در سال 96

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
۱۱۴
۰۵:۳۰ ۱۸ تير ۱۳۹۶
الهی شکرت