همایش مبارزه با دخانیات با شعار "دخانیات تهدیدی برای سلامت وتوسعه" در سنندج برگزارشد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از سنندج ؛جهانبخش یوسفی رئیس مرکز بهداشت سنندج امروز در این همایش گفت: سالانه در کشور ایران 10 هزارمیلیارد تومان صرف خرید مواد دخانیات می شود و30 میلیاردتومان هم  صرف هزینه های درمانی ناشی ازاستعمال دخانیات می شود.

وی با اشاره سالانه در جهان 6 میلیون نفر براثر مصرف دخانیات جان خودرا از دست می دهند، افزود:پیش بینی می شود تا سال 2030 این تعدادبه 8 میلیون نفر افزایش یابدکه 80 درصد این افراد متعلق به کشورهای درحال توسعه هستند.

یوسفی بیان کرد:هرساله در کل کشور 60 هزارنفربراثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند که این آمار در مقایسه با آمار تصادفات که 17 هزارنفر در سال است بسیار نگران کننده می باشد.

رئیس مرکز بهداشت سنندج با اشاره به وجود بیش از 7 میلیون مصرف کننده سیگار در کشور گفت: براساس آمارهای ارائه شده در سال 95 میانگین در صد مصرف سیگار بالای 18 سال در کشور  10 درصد ودر استان کردستان  12 درصد است.

وی دودسیگار رابه سه دسته تقسیم کردو ادامه داد:دسته اول مصرف کنندگان سیگار،دسته دوم افراد در معرض دود سیگار ودسته سوم دود نشسته بر روی  لباس و وسایلی هستند که موجب بروز بیماری های گوناگون ازجمله انواع سرطان ها می شود.

یوسفی در پایان گفت:طبق تحقیقات بعمل آمده چهارصد هزار ماده سمی دردود سیگار وجود دارد که ترکیبات آن بعداز 8 ثانیه جذب خون می شود.

 انتهای پیام/م

مرگ 60 هزار نفر براثر استعمال دخانیات در کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.