خروج واحد‌های آلاینده و ساماندهی برخی صنوف به بیرون از مراکز شهر‌ها در قالب ایجاد شهرک‌های صنفی و تخصصی امسال اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، علی یزدانی رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور در بازدید و نشست با مدیران دو شهرک صنفی و تخصصی مواد غذایی و نیز مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در شهرستان آمل گفت: شهرستان آمل و استان مازندران از معدود استان‌هایی در کشور هست که اجرای این طرح مهم وزیربنایی در اجرا و در آستانه بهره برداری قرار گرفته، هر چند تعداد این شهرک‌ها در کشور بسیار اندک است، اما شهرستان آمل در ردیف نخستین‌ها دراین بخش لقب گرفته است.


وی افزود: که یکی از ماموریت‌های مهم شهرداری‌ها به موجب بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، ساماندهی و خروج واحد‌های آلاینده شهری و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم از جمله واگذاری زمین برای ایجاد شهرک‌های صنفی و تخصصی است.


معاون وزیرصنعت، معدن وتجارت، به وجود ۴۰۰ اتاق اصناف در کشور اشاره کرد و گفت: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور این آمادگی را دارد که در خصوص صدور پروانه رایگان ساخت وپایان کار آن برای ایجاد وتوسعه شهرک‌های صنفی و تخصصی کالا‌های مورد نیاز مردم با هدف دسترسی آسان‌تر آن‌ها با شهرداری‌ها و سرمایه گذاران این بخش همکاری کند.


یزدانی افزود: متاسفانه اکنون به جز چند شهر درکشور، برای خروج واحد‌های آلاینده در قالب ایجاد و یا تجمیع واحد‌های صنفی به بیرون از شهر‌ها اقدام‌های جدی نشده و ضروری هست تا هم شهرداری ها، اصناف و صاحبان واحد‌های صنفی مختلف در این راستا پیشگام شوند.


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور همچنین در پاسخ به درخواست اعضای هیات مدیره دو شهرک صنفی مواد غذایی و برنج در آمل مبنی بر کمک این سازمان به این دوشهرک گفت: این سازمان این آمادگی و توان را دارد تا از محل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک برای هر عضو و سهامدار این دو شهرک در قالب ضمانت نامه ویا تامین سرمایه در گردش، توسعه و یا خرید مواد اولیه اختصاص خواهد داد.


یزدانی با تمجید از عملکرد هیات مدیره وسهامداران دو شهرک صنفی مواد غذایی و برنج شهرستان آمل که از محل سرمایه گذاری شخصی اقدام به ساخت آن کردند، گفت: هر دو شهرک از شهرک‌های تخصصی و نمونه در جهت ساماندهی و بنکداری در حوزه تخصصی با فعالیت مرتبط هستند که همه مراحل طراحی تا اجرای آن باکیفیت و مطلوب بوده است.


مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران با بیان این که استان به لحاظ برخورداری از مرز‌های دریایی و زمینی، نزدیکی به پایتخت و هم‌جواری با استان‌های صنعتی و کشاورزی و همچنین دارا بودن موقعیت مناسب، بستری برای سرمایه‌گذاری است، گفت: با وجود کشاورزی وبرنج خیز بودن مازندران، متاسفانه همچنان در فرآوری، بسته بندی وبرند سازی برنج به عنوان محصول استراتژیک در استان برای صادرات نداریم وامیداوریم این چرخه هرچه زودتر شکل بگیرد.


سید مصطفی موسوی افزود: ۳۹ شهرک و ناحیه صنعتی با یک هزارو ۹۲۳ هکتار در مازندران وجود دارد که درکنار این ظرفیت بسیار مهم و نیز تشکل‌های کشاورزی و شالیکوبی داران استان بتوان در قالب خوشه‌های جدید تولیدی، خلا ایجاد فرآوردی وبرند سازی برنج در استان را جبران کرد.


مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادراتی برنج ایران هم در این نشست با بیان اینکه مرحله نخست این مرکز تا دوماه آینده بهره برداری می‌شود، ظرفیت نگهداری و مبادله‌ای برنج را بیش از ۳۰۰ هزار تن و در فاز تکمیلی تا حدود ۷۰۰ هزار تن بیان کرد وگفت، که ۵۰ هزار مترمربع آن انبار برنج و ۶ هزار متر مربع نیز واحد‌های تجاری و خدماتی و سالن معاملات و پنجره واحد برای صادرات است.


اسماعیل یزدان پناه افزود: با توجه به موقعیت قرار گیری پایانه صادراتی برنج در آمل در مسیرشمال به پایتخت ونیز دسترسی آسان به کشور‌های حاشیه خزر، ایجاد آزمایشگاه‌های تعیین سلامت برنج تولیدی، بسته بندی و برند سازی استاندارد، می‌توان به آینده این مرکز حداقل تا دوسال آینده وتکمیل دو فاز دیگر آن به عنوان پایلوت اصلی مرکز تجاری برنج در سطح کشور‌های خاورمیانه امیداور بود.


وی ادامه داد: همه مجوز‌های مربوط به ایجاد شهرک، پایانه صادراتی، تالار بورس، بانک، گمرک، اماکن تفریحی ورفاهی وزیرساخت‌های لازم آن گرفته و انجام شده و با تکمیل فاز نخست آن حدود ۲ هزار نفر و در فاز بعدی حدود ۴ هزار نفر مشغول به کار خواهند شد.


مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادراتی برنج ایران افزود: که همه مراحل ساخت این مرکز در زمینی به مساحت حدود ۱۷۰ هزار متر مربع با حدود ۷۰۰ میلیارد رالر توسط حدود ۴۳۰ سهامدار هزینه شده وهیچ تسهیلاتی نیز دریافت نشده است.


ساخت مرکزبین المللی تجارت و پایانه صادراتی برنج ایران ازسال ۹۲ در حدافصل میدان هزار سنگر در شهرستان آمل آغاز شده و به لحاظ موقعیت مکانی از شمال به محمودآباد، از جنوب به تهران، از غرب به بابل و از شرق به شهرستان نور منتهی می‌شود.


این مرکز در زمینی به مساحت حدود ۱۷۰ هزار متر مربع در حال ساخت است که حدود ۴۳۰ غرفه و انبار‌های این مرکز به مساحت حدود ۵۰ هزار مترمربع با انجام قرعه کشی به سهامداران آن واگذار شده است.


مدیران این مرکز شهریور ماه را زمان افتتاح فاز نخست آن اعلام کردند.


انتهای پیام/ع


خروج واحد‌های آلاینده شهر‌ها در قالب توسعه شهرک‌های صنفی و تخصصی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار