مدیرکل راه آهن جنوب خبر فرسودگی خطوط ریلی در محدوده راه آهن جنوب را تکذیب را کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، عبدالکریم درویش زاده، مدیرکل راه آهن جنوب بیان داشت: در سال های گذشته در محدوده راه آهن جنوب هیچگونه خروج از خطی مشاهده نشده و شایعات مبنی بر فرسودگی خطوط ریلی و تکرار خروج قطار از ریل صحت ندارد.

وی در خصوص حادثه های خروج قطار از ریل در مسیر تهران - خرمشهر و دلایل این حادثه گفت: در ماه های اخیر شدت گرمای استان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته و در 50 سال اخیر بی سابقه بوده و در این روزها این میزان گرمای هوا در بروز مشکلاتی در خطوط راه آهن استان تاثیرگذار بوده است.

درویش زاده تصریح کرد: راه آهن منطقه خوزستان ازهفت تپه به اهواز- بندرامام خمینی و خرمشهر به غیر از 11 کیلومتر حدفاصل کارون تا میاندشت که عملیات ترمیم و بازسازی آن به زودی آغاز می شود، با بهترین نوع روسازی در شبکه های راه آهن بازسازی شده و در حال حاضر در منطقه راه اهن جنوب هیچ خط فرسوده ای وجود ندارد.

مدیرکل راه آهن جنوب اذعان داشت: در برخی از رسانه ها عنوان شده که در منطقه راه آهن جنوب خطوط فرسوده وجود دارد اما این شایعات صحت ندارد.

وی افزود: تنها بخشی از محدوده اداره کل راه آهن زاگرس دارای خط فرسوده است که در حال بازسازی است اما از هفت تپه تا خرمشهر هیچ خط فرسوده ای وجود ندارد.

عبدالکریم درویش زاده بیان کرد: گرمای هوای خوزستان در روزهای اخیر تاثیر بالایی بر خطوط ریلی استان گذاشته که یکی از دلایل عمده خروج واگن های قطار از ریل گرمای شدید هوا بود.

این مقام مسئول گفت: در راه آهن جنوب جوشکاری خطوط به روش های طویل انجام شده که در آن فاصله بین دو ایستگاه به صورت کامل جوشکاری می شود و در برخی از مناطق بر اساس نیاز و شرایط منطقه ، جوشکاری به صورت منقطع انجام می شود.

درویش زاده اظهار داشت: انبساط و انقباض در خطوط ریلی راه اهن یک امر طبیعی است که راه های مختلفی برای جلوگیری از این مشکلات در دستور کار داریم.

وی افزود: یکی از روش هایی که می توانیم از بروز مشکلات در خطوط ریلی جلوگیری کنیم این است که باید درجه تعادل یک منطقه را در پروسه چند ساله به دست بیاوریم و پس از آن در زمان جوشکاری دمای ریل های آن منطقه را به درجه حرارت تعادل برسانیم و عملیات جوشکاری را انجام دهیم.

مدیرکل راه آهن جنوب اذعان کرد: این اقدام درسال های گذشته در خطوط ریلی استان انجام شده اما افزایش درجه حرارت و بالا رفتن آن از 50 درجه باعث شد که درمای هوا از درجه تعادل بالاتر برود و باعث انبساط طولی شود و فشاری را در ریل ذخیره می کند که به هنگام فشار وارده از سوی قطار در برخی از نقاط ضعف ایجاد می شود.

عبدالکریم درویش زاده بیان داشت: این ضعف در قوس ها بیش تر خود را نشان می دهد اما در خطوط مستقیم کمتر شاهد این ضعف هستیم.

وی تصریح کرد: این موج هایی که در ریل ها ایجاد می شود به فرار ریل معروف است اما با این وجود خطوط ریلی استان به صورت مستمر با دیزل زیمنس مورد بازرسی قرار می گیرد و 2 روز پیش از خروج قطار از ریل نیز بازدید انجام شده اما تا آن زمان مشکلی مشاهده نشده بود.

درویش زاده افزود: در بخشی از خطوط ریلی که این سانحه ایجاد شد، چندین قطار پیش از آن عبور کرده بودند اما دمای هوا به اندازه ای نبود که به خط فشاری وارد شود.

مدیرکل راه آهن جنوب اظهار داشت: فرار ریل به صورت معمول در زیر قطار و هنگام عبور آن ایجاد می شود و همین امر کار ما را برای شناسایی این ضعف ها سخت کرده است.

وی گفت: این سانحه هیچ تلفاتی نداشت و در زمان کمتر از یک ساعت مسافران از واگن هایی که از خط خارج شده بودند به واگن های ابتدایی قطار منتقل شده و در ایستگاه های هفت تپه و اندیمشک 5 واگن به این قطار اضافه شد.

درویش زاده اظهار کرد: ترمیم خط در سریع ترین زمان ممکن صورت گرفت و تاکنون در این منطقه هیچ سانحه مشابهی رخ نداده است.

وی اذعان داشت: همچنین در منطقه شوش قطار مسافری که 3 روز بعد از این سانحه دچار نقص فنی شده بود به سرعت تعمیر شد اما متاسفانه برخی از رسانه ها خبرهایی مبنی بر خروج مجدد قطار از ریل را اعلام کرده بودند.

عبدالکریم درویش زاده گفت: در راه آهن جنوب به صورت 24 ساعته آماده به کار هستیم و هرنوع خبری مبنی بر بروز حادثه ای در منطقه خوزستان را به موقع به رسانه ها اعلام می کنیم و هیچ دلیلی برای پنهان کردن موضوعی نداریم.

وی بیان کرد: انتظار داریم هرموضوعی که در خصوص راه آهن جنوب در رسانه ها مطرح می شود، صحت آن از مسئولان راه آهن جنوب جویا شود و پس از آن نسبت به انتشار آن اقدام شود.

درویش زاده درخصوص راه های جلوگیری از فرار ریل و تکرار حادثه خروج قطار از ریل اذعان داشت: اوج گرمای هوا از ساعت 12 تا 19 است و در این فاصله زمانی برای جلوگیری از این مشکلات در جلوی قطارهای مسافری، دریزین پیشرو حرکت می کند تا در صورت مشاهده هرگونه مشکلی بتوانیم از وقوع حادثه های احتمالی جلوگیری کنیم.

وی همچنین درخصوص احداث خط ریلی اهواز-اصفهان و شلمچه- بصره تصریح کرد: پروژه های مهم و ملی از طریق معاونت ساخت وزارت راه پیگیری و عملیاتی می شود که اهواز- ایذه – اصفهان جزو یکی از پروژه های مهمی است که تمام مسئولان استان و نمایندگان و راه آهن جنوب پیگیر آن هستیم.

مدیرکل راه آهن جنوب همچنین در خصوص خط راه آهن شلمچه- بصره افزود: در خصوص این خط ریلی توافقاتی با کشور عراق صورت گرفت که بر اساس آن قرار شد یک پل 700 متری توسط ایران ساخته شود و 32 کیلومتر از خط ریلی شلمچه تا بصره توسط طرفی عراقی احداث شود و در حالی که تمامی اقدامات ما در خصوص احداث این پل انجام شده بود، کشور عراق به تعهدات خود عمل نکرد و این پروژه همچنان بلاتکلیف مانده است اما به تازگی در این خصوص جلساتی با نمایندگان این کشور برگزار شده است.

انتهای پیام/گ

 

خارج شدن قطار مسافری از ریل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.