معاون استاندار و فرماندار کاشان گفت :بحث آب در این شهرستان و روستاهایی که با این مشکل روبروست یکی از چالش های جدی در کاشان است.

مشکل آب در روستاها از چالش های جدی در کاشان استبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حمیدرضا مومنیان، دقایقی قبل در نشست بخشداران و دهياران روستاهای شهرستان کاشان با سید ابوالفضل رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در سالن جلسات فرمانداري ویژه کاشان گفت :استان اصفهان و شهرستان کاشان با تنش آبی روبرو است اما با برنامه ریزی خوب استان و شهرستان تا حدودی از بروز مشکلات جلوگیری شده است.

وی، با اشاره با اینکه آبرسانی سیار و بحث جیره بندی برای 28 روستای کاشان با انجام این برنامه ریزی ها به 15 روستا کاهش یافته است افزود :اجرای طرح بهسازی خطوط آب شرب بر مبنای محوری دولت در تامین آب شرب سالم برای 5200 روستا از دیگر برنامه ریزی های خوب در این زمینه است.

به‌گفته‌وی، اگرچه امسال مزیت بارندگی بهتری نیز نسبت به سال گذشته بوده است اما این میزان نسبت به معدل بارندگی بلندمدت 35 میلیمتر پایین تر بوده است.

فرماندار کاشان، با تاکید براینکه 70 درصد اعتبارات استان اصفهان مربوط به کاشان است گفت :چهار طرح نیز اعتبار را دریافت کرده است اما مشکل در نبود پرداخت سریع تسهیلات است چون این طرح جدید تعریف شده و فرآیند آن برای صندوق ناآشنا بوده است.

مومنیان، حضور دهياران خوب، دلسوز ومتعهد در سطح شهرستان کاشان با بضاعت اندک را که روستاها را در پیگیری رفع مشکلات بانشاط و پویا نگه داشته اند تاکیدکرد و گفت :مسایل کشاورزی نیز با طرح آبیاری تجمیعی جهاد در کاشان خوب پیگیری شده است.

وی،تصریح‌کرد: اجرای این طرح فقط در یک مزرعه ذخیره سازی 30 درصدی آب چاه معادل 12 لیتر بر ثانیه با قیمت 4 میلیارد تومانی شده است.

به‌گفته‌وی، 45 طرح در کاشان آبیاری تجمیعی را دارد که 55 درصد آن اجرایی شده است.

فرماندار کاشان، اظهارداشت: استفاده از طرح های تجمیعی آب کاهش 8 درصدی مصرف آب یعنی یک و نیم برابر مصرف آب جمعیت شهرستان را در بخش کشاورزی ایجاد کرده است.

مومنیان، در ادامه اختصاص یافتن دهستان میان ده در بخش مرکزی کاشان در مصوبه مناطق محروم را خواستارشد و گفت: این دهستان بسیار محروم است.

وی، افزود: کاشان استفاده از طرح تغییر الگوی کشت را نیز از ابتدای دولت تاکنون با جدیت دنبال کرده است بطوریکه با اجرای این طرح سطح 20 هکتاری زیر کشت زعفران در شهرستان به 120 هکتار افزایش یافته است.

به‌گفته‌وی، درآمدزایی تغییر الگوی کشت برای روستاییان بسیار موثر است بطوریکه با کشت یک هکتار گندم در کاشان کمتر از 8 میلیون تومان درآمد دارد در حالیکه با تغییر الگوی کشت برداشت یک هکتار زعفران 30 میلیون تومان درآمد دارد.

شایان ذکر است:نشست بخشداران و دهياران روستاهای شهرستان کاشان با سید ابوالفضل رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در سالن جلسات فرمانداري ویژه کاشان با موضوع طرح زمینه های اشتغالزایی در روستاها و دریافت اعتبارات و تسهیلات هم اکنون در حال برگزاری و ارائه نقطه نظرات، مشکلات و درخواست های دهياران در حال برگزاری است.

انتهای پیام/ب

افزایش کشت زعفران با تغییر الگوی کشت 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.