یک سال پس از ثبت جهانی قنات قصبه در لیست آثار جهانی، یونسکو بودجه مستقلی را برای رسیدگی به این اثر اختصاص داده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛  میراث تاریخی هر کشور جزو شناسنامه های تمدنی آن سرزمین به حساب می آید که نشان از فرهنگ غنی مردمان آن دیار دارد.این مهم در کشور ما با تاریخ  ۱۰ هزار ساله از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

شهرهای تاریخی چند هزار ساله در نیشابور خراسان رضوی، شهر سوخته در سیستان و بلوچستان و صدها اثر تاریخی دیگر در کنار آثار غیر ملموس از جمله آداب و رسوم اقوام مختلف، باعث شده تا بسیاری ایران را بهشت آثار تاریخی و تمدنی جهان بدانند.

در این راستا تاکنون ۲۲ اثر فرهنگی و طبیعی کشور در لیست آثار جهانی یونسکو قرار گرفته که یکی از آنها قنات «قصبه گناباد» با قدمت حدود ۳ هزار سال است که ۲۵ تیرماه سال ۹۵ در اجلاس یونسکو در کشور ترکیه به ثبت جهانی رسید.

قنات قصبه گناباد در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۲۹۶۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و پرونده آن در ۱۳۹۳برای ثبت در میراث معنوی و ملموس بشریت به یونسکو ارسال شد و پس از رسیدگی به عنوان قنات ایرانی در یونسکو به ثبت رسید.

 

 قنات قصبه گناباد، شاهکار آبی جهان در دل بیابان

این قنات یکی از شاهکارهای آبی جهان بوده که از دو رشته اصلی و شش شاخه فرعی تشکیل شده‌ است. چاه اصلی این قنات در دامنه شمالی سیاه کوه و خروجی آن در محله معروف به قصبه قرار دارد. طول این قنات بیش از ۳۳ کیلومتر است و عمق چاه اصلی حدود ۳۰۰ متر و میزان آب دهی آن بیش از ۱۳۰ لیتر در ثانیه‌است.

پس از یک سال از ثبت این اثر مهم در لیست آثار تاریخی جهان در گفتگویی با متولیان امر آخرین وضعیت این میراث جهانی را بررسی کردیم.

 بودجه جهانی برای قنات قصبه

سرپرست پایگاه میراث جهانی قنات قصبه گناباد گفت: ثبت جهانی این قنات یک پرسه ای مهم بین وزارت خانه های نیرو و جهادکشاورزی ،با همکاری سازمان میراث فرهنگی بود که پروژه ای مردمی، دولتی محسوب می شود زیرا در هر کاری مردم دخیل باشند موفقیت حاصل می شود.

رسول صنوبری افزود: طی یک سال گذشته اقدامات خوبی از سوی مسئولین در سطح ملی ، استانی و شهرستان صورت گرفته که باز هم برای پیشرفت بیشتر نیاز به همکاری مسئولین و مالکین قنات داریم.

وی تصریح می کند: در سال ۹۵ اعتباری ۴۰۰ میلیون تومانی به قنات تخصیص یافت و امسال نیز با پیگیری های صورت گرفته اولین اعتبار جهانی این اثر تخصیص خواهد یافت.

صنوبری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سطح ملی گفت: در یک سال اخیر اقدامات عمرانی شامل مرمت مظهر قنات، استحکام بخشی و مرمت ورودی شماره دو قنات، اجرای پروژه برق رسانی و دیگر اقدامات صورت گرفته است.

وی افزود: برای امسال در نظر داریم اقدامات لازم جهت مستند سازی، آوار برداری و مرمت سه آسیاب مربوط به قنات را انجام دهیم.

سرپرست پایگاه میراث جهانی قنات قصبه، تبلیغ را یکی از راهکار های موثر جذب گردشگر برای قنات عنوان می کند و گفت: برای معرفی قنات قصبه در سال های گذشته دو مستند که یکی برای نمایشگاه اکسپو۲۰۱۵ میلان و دیگری در نمایشگاه اکسپو۲۰۱۷ در قرقیزستان ساخته شده بود به نمایش درآمد و با توجه به شعار این دو نمایشگاه قنات قصبه به نمایندگی از ایران شرکت داشت.

هزار گردشگر خارجی سال گذشته از قنات قصبه گناباد بازدید کردند

صنوبری بازدید از قنات را با توجه به استحکام بخشی بنا نیاز به هماهنگی با پایگاه میراث جهانی قنات قصبه اعلام کردو گفت: سال گذشته در حدود ۴۰ هزار گردشگر از قنات قصبه بازدید داشته اند که از این تعداد هزار نفر گردشگر خارجی بوده اند.

سرپرست پایگاه میراث جهانی قنات قصبه گناباد کمبود زیرساخت ها را یکی از مشکلات گردشگران قنات جهانی قصبه می داند و گفت: جاده های مناسب، راه آهن و فرودگاه از نیازهای امروزی گردشگران است و در این زمینه مسئولین باید تلاش گسترده تری را انجام دهند.

وی ساخت اقامتگاه های بوم گردی را یکی از کارهای مثبت جهت نگهداری گردشگران در گناباد برشمرد و خاطرنشان کرد: نبود هتل های پیشرفته و رستوران های مرتب، یکی دیگر از نیازهای شهرستان است.

صنوبری تصریح کرد: مردم شهرستان گناباد با توجه به کاشت زعفران در این شهرستان و یا صنایع دستی مانند سفال می توانند تنها با یک بسته بندی زیبا ، زمینه اشتغال فراوانی را با توجه به حضور گردشگران ایجاد کنند.

 

حمایت یونسکو، همت مسوولین و قصبه درحال توسعه

کمبود نیرو در قنات جهانی قصبه یک مشکل جدی است

سرپرست پایگاه میراث جهانی قنات قصبه گناباد کمبود نیرو را یکی از مشکلات جدی عنوان و تاکید کرد: در حال حاضر نیروی لازم در پایگاه جهت راهنمایی، محافظت و یا اقدامات دیگر نداریم که این مهم نگاه ویژه مسئولین را می طلبد.

صنوبری افزود: نبود آژانس گردشگری در گناباد برای ارائه خدمات به مسافران یکی دیگر از کمبودهاست که در این خصوص اقدامات اولیه صورت گرفته و امیدواریم بزودی شاهد راه اندازی اولین آژانس گردشگری گناباد نیز باشیم.

وی در خصوص طرح جامع گردشگری قنات نیز گفت: از محل اعتبارات سال ۹۶ با شهرداری گناباد قرارداد مطالعه و احیای کوچه باغ های قنات در گناباد صورت گرفته که امیدواریم بتوانیم طی چند سال اینده این طرح را کامل اجرایی کنیم.

صنوبری گفت: در راستای معرفی بهتر قنات قصبه به گردشگران در نظر داریم کتاب «قنات قصبه یک اسطوره» به نویسندگی مهندس لباف خانیکی و دکتر محمدحسین پاپلی یزدی را به لاتین ترجمه و توزیع کنیم.

پرداخت اعتبارات بیشتر برای قنات قصبه گناباد صورت خواهد گرفت 

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خراسان‌رضوی گفت:از لحظه‌ای که قنات قصبه گناباد ثبت جهانی شده نگاه سازمان میراث فرهنگی استان به این منطقه بسیار ویژه شده است.

حسین اصغری افزود: نگاه دستگاه‌های عمرانی استانی نیز به این منطقه تغییر کرده و قرار شده است طرح تفصیلی ویژه برای شهر گناباد آماده شود و تمام هزینه‌ها را به جای اینکه شهرداری پرداخت کند استانداری و معاونت عمرانی استانداری خراسان رضوی پرداخت می‌کنند.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی تصریح کرد: طرح مبلمان شهری نیز قرار است در این منطقه به اجرا در آید.

وی افزود: سازمان میراث فرهنگی، اعتبارات حوزه قنات و گناباد را افزایش داده و چندین درخواست احداث اقامتگاه و هتل در گناباد داریم که معاونت سرمایه‌گذاری در حال بررسی آنها است.

وی با اشاره به اینکه پایگاه ثبت جهانی قصبه راه‌اندازی شده است بیان کرد: در آژانس‌های مسافرتی تبلیغات قنات قصبه گناباد انجام شده است و با افزایش گردشگر به خصوص گردشگران خارجی در این منطقه مواجه هستیم.

توجه به زیرساخت های گردشگری یکی از ملزومات است 

در این میان به نظر می رسد با توجه به نگاه ویژه گردشگران خصوصا جهان گردان به آثار ثبت شده در لیست میراث جهانی یونسکو، باید زیرساخت های لازم از جمله هتل های چند ستاره و امکانات رفاهی در این محدوده به سرعت آماده شود که این مهم علاوه بر رونق گردشگری موجب افزایش اشتغال نیز خواهد شد.

گزارش از جنگی

انتهای پیام/س
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرشاد
۲۱:۵۸ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
وقتی آدم میبینن گذشتگان ما چه کارهایی کردن حیفه لایی روبی نشه واقعا قنات قصبه یک افتخاره برای ما ایرانیان
Iran (Islamic Republic of)
آقای مهدی عابدیان زیدی
۱۶:۳۵ ۰۷ مرداد ۱۳۹۶
آب قنات گناباد را تصفیه خانه آب در اینجا ایجاد کنید وآب را به مردم شهر گناباد دهید تا آب گواره وپاکی داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
یاسر
۱۶:۱۴ ۰۷ مرداد ۱۳۹۶
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۷ مرداد ۱۳۹۶
خیلی جالب بود گذشته چه کارهایی می کردن