وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

 به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ راه‌اندازی اورژانس‌های ریلی در مترو و راه آهن، نجات ۲۱ هزار بیمار سکته قلبی با اجرای طرح ۷۲۴، 8 دقیقه؛ مدت زمان رسیدن آمبولانس بر بالین بیمار، پایان دادن به کاغذ بازی‌های اداری با صدور آنلاین پروانه‌ مطب، لزوم مناسب‌ سازی دانشگاه‌ها و ادارات برای شیردهی‌ مادران، وجود مواد روانگردان در توتون‌های قلیان، بهره‌مندی یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از خدمات رایگان دندانپزشکی، رونمایی از۸۰ موبایل کلینیک دندانپزشکی برای مناطق محروم، راه اندازی ۱۵۰ مرکز غربالگری «سرطان سینه» در کشور، هزینه ۳۰ میلیون تومانی چاقی در کشور، کارانه پرستاران به طور متوسط به ٨١٠ هزار تومان در ماه رسیده است  از جمله عناوین برخی اخبار وزارت بهداشت در هفته گذشته بوده‌اند.

 

راه اندازی اورژانس‌های ریلی در مترو و راه آهن

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: اورژانس ریلی را به زودی با همکاری مترو و راه آهن راه اندازی می‌کنیم تا بتوانیم به بیماران سکته قلبی و مغزی خدمت‌رسانی کنیم.

 

نجات ۲۱ هزار بیمار سکته قلبی با اجرای طرح ۷۲۴

سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت اظهار کرد: در درمان سکته حاد قلبی و مغزی 21 هزار خانواده که گرفتار سکته حاد مغزی و قلبی شده بودند نجات دادیم و درمان یک هزار مورد سکته مغزی که بالاترین‌ آمار را دارد و بیشتر افراد بین 30 تا 50 سال گرفتار آن می‌شوند بسیار کار ارزنده‌ای است.

 

8 دقیقه؛ مدت زمان رسیدن آمبولانس بر بالین بیمار

پیر حسین کولیوند‌ رئیس‌ سازمان اورژانس‌ کشور عنوان کرد: زمان رسیدن اورژانس بر بالین‌ بیمار بسیار حائز اهمیت است اما در تهران به دلیل ترافیک این زمان بیش از هشت دقیقه است و به همین منظور ما موتور‌آمبولانس‌ها را تجهیز و راه‌اندازی کردیم تا خدمات بهتر و با سرعت بیشتری را به مردم ارائه کنیم.

کولیوند‌ اظهار کرد: آمبولانس‌های تهران به سیستم ارسال نوار قلب آنلاین‌ مجهز شده‌اند و به محض اینکه نوار قلب بیمار گرفته می‌شود با این سیستم به دیسپچ‌ اورژانس ارسال می‌شود و در صورتیکه بیمار دچار سکته مغزی و قلبی شده باشد بدون آنکه بیمار به اورژانس‌ منتقل شود، به بخش مورد نظر منتقل و با انجام اقدامات اولیه که بسیار حیاتی است بیمار از مرگ نجات پیدا کرده و می‌توانیم از عوارض سکته جلوگیری‌ کنیم.

 

پایان دادن به کاغذ بازی‌های اداری با صدور آنلاین پروانه‌ مطب

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد:  یکی از اقدامات مهم  در وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر این است  که در زمینه صدور مجوز و تبادل نظرات کارهای الکترونیکی  را رونق بخشد تا حتی الامکان از کاغذ بازی اجتناب کنیم تا ارائه خدمات به مردم  سریع تر عرضه شود.

 

لزوم مناسب‌ سازی دانشگاه‌ها و ادارات برای شیردهی‌ مادران

 علی اکبر سیار‌ی معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: عنوان کرد: دو زمان است که مادران در شیر دادن به کودک دچار مشکل می‌شوند یکی در ساعت اول شیر دادن که با حضور حامیان‌ پس از زایمان می‌توان این مشکل را حل کرد زیرا تغذیه در ساعت اول با شیر مادر مزایای بسیاری دارد و یکی از موارد دیگر که مادران با چالش مواجه می‌شوند شیردهی‌ نوزاد در محیط کار و تحصیل است.

سیّاری‌ افزود: نمی‌توان مادران را از اشتغال و تحصیل منع کرد و باید شرایطی ایجاد کرد که مادران بتوانند در محیط کار و تحصیل کودک خود را شیر بدهند به دلیل آنکه اکنون بیشترین تعداد دانشجویان کشور را خانم‌ها تشکیل می‌دهند باید محیط‌های مناسبی در دانشگاه‌ها و محل کار برای شیردهی‌ مادران ایجاد شود.

 

وجود مواد روانگردان در توتون‌های قلیان

ایرج حریرچى سخنگوى وزارت بهداشت عنوان کرئ: مصرف مواد مخدر و به خصوص دختران بسیار زیاد گشته و بسیاری از جوانان در جلوی خانواده و افراد بزرگسال اقدام به مصرف سیگار و یا قلیان می‌کنند که بر خلاف بسیاری از افراد به خاطر عبور دود از آب ضررش کمتر است باید بگویم که اتفاقا قلیان آسیب بیشتری نسبت به سیگار وارد می‌کند و متاسفانه شروع قلیان در دختران نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

سخنگوی وزارت بهداشت همچین با اشاره به اینکه زیان قلیان بسیار بیشتر از سیگار است، گفت: در برخی بررسی‌ها و نظارت‌ها نیز با مواد روانگردان در این توتون‌ها مواجه شدیم.

قائم مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: امروزه افراد با خانواده قلیان می‌کشند درحالیکه زیان قلیان بسیار بیشتر از سیگار است و باورهایی که آب قلیان سم دود توتون را می‌گیرد، نیز غلط است.

 

بهره‌مندی یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از خدمات رایگان دندانپزشکی 

حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت اظهار کرد: زیرساخت‌های اصلی برای تجهیز و تهیه این موبایل‌ کلینیک‌‌ها توسط وزارت بهداشت انجام شده است.وی ادامه داد: هم‌اکنون یک هزار و 400 دندانپزشک‌ در مناطق کم برخوردار‌ کشور در حال ارائه خدمت به متقاضیان هستند؛ طی چهار سال اخیر و با اجرای طرح تحول نظام سلامت حدود هفت میلیون نفر از دانش‌آموزان تحت پوشش کامل خدمات پیشگیری از پوسیدگی‌ دندان و یک میلیون و 500 هزار نفر تحت انجام خدمات تضمینی دندانپزشکی به طور رایگان قرار گرفتند. طرحی که در آن علاوه بر دانش‌آموزان مادران باردار و شیرده‌ را نیز در مناطق محروم پوشش می‌دهد.

 

رونمایی از۸۰ موبایل کلینیک دندانپزشکی برای مناطق محروم

رئیس اداره سلامت و بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت با اشاره به رو‌نمایی از ۸۰ واحد کلینیک سیّار دندانپزشکی گفت: موبایل کلینیک‌ها از امروز به مناطق محروم در بیش از ۴۹ استان کشور اعزام می‌شوند.

 

راه اندازی ۱۵۰ مرکز غربالگری «سرطان سینه» در کشور

حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت اظهار کرد:در طول اجرای طرح تحول یک هزار و 100 مرکز خدمات سلامت دندانپزشکی تجهیز و یک هزار و 400 دندانپزشک به کار گرفته شده اند، از  سوی دیگر افراد کمتر از 14 سال ، زنان باردار و شیرده در مناطق محروم خدمات عمومی و تخصصی دندان پزشکی دریافت می کنند.وی با بیان اینکه آمار مبتلایان به سرطان سینه در کشور همچنان نگران کننده است، افزود: راه اندازی ۱۵۰ مرکز غربالگری یکی از مهم ترین برنامه های وزارت بهداشت است که به زودی با اولویت مناطق محروم  انجام می شود؛ سرطان سینه به مشکلی جدی در ایران تبدیل شده و از این تریبون  ضمن تشکر از همکاری های خیران سلامت از آنها دعوت می کنم در این امر خدا پسندانه شرکت کنند.‌

 

هزینه ۳۰ میلیون تومانی چاقی در کشور

احمدرضا سروش رئیس بیمارستان شریعتی اظهار کرد:رئیس بیمارستان شریعتی ادامه داد: چاقی عوارض زیادی بر بدن دارد و متاسفانه ۴۰ درصد از مرگ و میرها با چاقی ارتباط دارند و افراد چاق دچار بیماری‌های مختلفی هستند.سروش اظهار کرد: سالانه ۵۰۰ هزار نفر در دنیا بر اثر بیماری های ناشی از چاقی جراحی می‌شوند و بیماری‌های مغزی در افراد چاق افزایش داشته که متاسفانه مصرف کم سبزیجات، چاقی، فشار خون، مصرف فست فود جز عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر هستند. 

سروش با بیان اینکه متاسفانه خوردن به مساله‌ای برای تشویق و تفریح خانواده‌ها تبدیل شده، تصریح کرد: عمل‌های جراحی چاقی باعث لاغری افراد و ماندگاری وزنشان می‌شود، اما متابولیسم و فیزیک بدن تغییر می‌کند و بهتر است افراد با انجام تحرک‌های بدنی جلوی چاقی و بیماری‌های ناشی از آن را بگیرد، زیرا درمان و جراحی چاقی  بسیار گران قیمت بوده و مبلغ آن در حدود ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان است.

 

کارانه پرستاران به طور متوسط به ٨١٠ هزار تومان در ماه رسیده است

حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت به برخى اقدامات در حوزه پرستارى اشاره کرد و گفت: در دولت یازدهم تعداد پرستارانى را که کارانه می‌گرفتند، ١٠٠ هزار افزایش دادیم و رقمى که به آنها اختصاص پیدا می‌کرد از ٢٩٠ به ٨١٠ هزار تومان افزایش دادیم، اما در رسانه‌ها و از طرف برخى دوستان در پرستارى طورى نشان دادند که حتى آنچه به پرستاران قبل از این دولت داده مى شد، داده نمى شود.

 

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار