مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: ۶۵ هزار هکتار از اراضی استان مستعد بیابانی و نیمه بیابانی شدن هستند.

۶۵ هزار هکتار از اراضی استان همدان مستعد بیابانی شدن هستندبهگزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛  اسفندیار خزائی مدیر کل منابع طبیعی وآبخیز داری استان در نشست با اعضای باشگاه خبرنگاران جوان افزود: امروزه سه چالش مهم تغییر آب و هوا، بیابانی شدن اراضی و آب‌های شنی دنیا را تهدید می‌کنند.

خزائی ادامه داد: اگر ذرات خاک رطوبت خود را از دست بدهند ساختمان خاک تخریب و باعث جدا شدن ذرات و انتقال آن به آسمان می‌شود که در این راستا مهم‌ترین اقدام حفظ پوشش خاک با پوشش گیاهی است.

وی با بیان اینکه بیابان ایجاد شده در استان همدان با بیابان‌های چون خوزستان، اصفهان و فارس متفاوت است، اظهار داشت: دشت قهاوند، فامنین، کبودراهنگ و قسمتی از دشت شوشاب ملایر به بیابان تبدیل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، تصریح کرد: شخم زدن اراضی نیز باید زمانی انجام شود که باعث گرد وغبار و انتشار آن در جو نشود.

خزائی با بیان اینکه چرای زود هنگام دام‌ها از دیگر دلایل از بین رفتن مراتع و ایجاد خشکی در اراضی است، خاطر نشان کرد: بهره‌برداری و چرای بیش از اندازه دام‌ها از دیگر دلایل مؤثر در راستای خشک شدن مراتع هستند.

وی با تأکید بر اینکه یکی از مشکلات دشت‌ها و مراتع ، آتش‌سوزی است، بیان کرد: در چهارماهه امسال 25 هکتار از اراضی طعمه آتش سوزی شد واین میزان نسبت به مدت مشابه پارسال که 170 هزار هکتار بود 70 درصد کاهش داشته ایم.

منابع طبیعی برای زنده ماندن به مشارکت مردمی نیاز دارد

خزائی به ضرورت مشارکت مردم یا سازمان‌های مردم نهاد در حفاظت از عرصه‌های طبیعی اشاره کرد وادامه داد: نیازمند مشارکت عمومی برای حفاظت از اراضی ملی هستیم به همین منظورنقش و مشارکت مردم بسیار موثر خواهد بود.

وی اضافه کرد: اگرمردم از چالش‌ها و بحران‌های زیست‌محیطی و اثرات ناخوشایند آن در زندگی روزمره آگاه شوند، احساس مسئولیت بیشتری برای حفاظت از این منابع می‌کنند بنابراین اطلاع‌رسانی در این زمینه و آگاهی‌بخشی به مردم بر عهده اصحاب رسانه و دستگاه های مربوطه است که می توانند نقش موثری در فرهنگ سازی این موضوع داشته باشند.

این مسئول در خصوص فعالیت‌های معدنی و آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری که این بخش به بدنه اراضی و منابع طبیعی استان همدان وارد می‌کند اشاره کرد ویادآور شد: باید توجه داشته باشیم که هرگونه فعالیت معدنی نیاز به مجوز دارد و باید با روش‌هایی منطقی و جدید به شکلی علمی و تخصصی انجام شود.
مدیر کل منابع طبیعی استان ابراز کرد: براین اساس  با سازمان صنعت  معدن وتجارت تفاهم‌نامه‌ای در سطح کشور به امضا رسیده مبنی بر اینکه در دو مرحله مجوز بهره‌برداری صادر شود مرحله اول مجوز اکتشاف صادر شود و در مراحل بعدی و بعد از شناسایی ماده معدنی و میزان ذخیره و مشخص شدن محدوده پروانه بهره‌برداری از معدن مربوطه صادر شود.


وی گفت: امسال 2 معدن را برای احیا وبازسازی در دستور کار قرار داده ایم و عملیات آن را بزودی آغاز میکنیم.

 

انتهای پیام/ج

بیابانی شدن اراضی استان همدان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار