مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری از کاهش چشمگیر بیماری مشمشه در استان خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ عبدالمحمد نجاتی گفت: امسال، ۳۸۷ رأس اسب در استان مورد تست بیماری مشمشه قرار گرفت که از این تعداد، فقط یک رأس مبتلا به بیماری مشمشه شناسایی و به صورت کاملاً بهداشتی معدوم شد.

وی افزود: در مدت مشابه سال گذشته، از ۱۲۰ رأس اسب تست مشمشه شده، ۵ رأس اسب آلوده به این بیماری شناسایی و معدوم گردید.

وی با بیان اینکه مشمشه بیماری باکتریایی، واگیردار و مشترک انسان و دام می‌باشد افزود: بیشتر باشگاه‌های سوارکاری، دلالان خرید و فروش اسب و تک سمیان و کسانی که اسب نگهداری می‌کنند نیز در معرض خطر آلودگی می‌باشند.

نجاتی ادامه داد: تب بالا، سرفه، آبریزش بینی همراه با ایجاد زخم‌هایی روی مخاط بینی و برآمدگی‌هایی بر روی قسمت‌های مختلف پوست از نشانه‌های این بیماری است.

وی، تماس با جانواران مبتلا به مشمشه و خوردن مواد غذایی آلوده را از عمده‌ترین راه‌های انتقال این بیماری بیان و اضافه کرد: سایر حیوانات مانند گوسفند، بز، شتر، سگ، گربه، خرس، زرافه، گرگ، گربه سانان وحشی، هامستر و خوکچه هندی هم می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند.

به گفته نجاتی؛ مشمشه واکسن و روش پیشگیری از طریق ایمن سازی ندارد و رعایت شرایط قرنطینه کامل و پیشگیری از هر گونه تردد دام آلوده تنها راه مقابله با انتشار این بیماری است.

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار