نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: برای احیای بافت تاریخی ارومیه کاری انجام نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛  سید هادی بهادری افزود: بافت تاریخی شهرها جزوی از سرمایه ملی و فرهنگی کشور است که نه تنها به لحاظ زیباشناختی، بلکه به لحاظ تداوم خاطرات جمعی و هویت بخشی شهرهای ما ارزشمند هستند که متاسفانه در بحث شهرسازی ارومیه هیچ حرکتی مثبت در احیای بافت تاریخی شهر که عمدتا اسلامی بوده انجام نشده و نیازمند توجه است.

وی توجه به نور، رنگ و اشرافیت خانه ها را از نکات توجه نشده در معماری ساختمانهای امروزی عنوان کرد و گفت: متاسفانه شهرداری ارومیه کوچکترین توجهی به بحث معماری اسلامی در شهر نداشته و نظام شهری در تعطیلی بسر می برد.

بهادری از ساخت آپارتمان در کوچه های تنگ 6 و 8 متری شهری انتقاد کرد و گفت: ارومیه شهری تاریخی 10 هزار و 500 هکتاری است و بافت قدیمی شهر تاریخ و هویت مردمان ان را نشان می‌دهد که متاسفانه با تخریب بیش از پیش این بناها به سمت آپارتمان سازی در این بافت همت گماشته اند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 312 هکتار از شهر ارومیه را بافت تاریخی آن تشکیل می دهد، اظهار کرد: با داشتن 8 دروازه قدیمی و بازاری به قدمت 800 سال هم به لحاظ حفظ بافتهای تاریخی و توسعه گردشگری نیازمند توجه ویژه است.

وی با ابراز تاسف از فرسوده شمردن بافت تاریخی شهر افزود: متاسفانه امروزه در بافت مرکزی ارومیه شاهد صدور مجوز آپارتمان سازی و فروش حریم های شهری در برخی محلات هستیم که جای بسی تاسف است.

 

بهادری بافت تاریخی را هویت شهر عنوان کرد و گفت: به لحاظ گردشگری لازم است دستگاهای ذی ربط با شناسایی محله به محله شهر و خانه های تاریخی، تنظیم تاریخچه آنها و نصب المان و نماد در احیای بافت تاریخی و معرفی آن به گردشگران به توسعه صنعت توریسم کمک کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی مدرسه 22 بهمن،مسجد مناره و مدرسه هدایت را نمونه ای از سرمایه های شهر بیان کرد و گفت: باید در دیدگاه مدیریت شهری، از مدیریت سخت به مدیریت نرم حرکت کرد و از نگاه صرف عمرانی فاصله بگیریم.

وی با بیان اینکه بافت تاریخی ارومیه باید احیا شود، افزود: وجود نظم در طاقهای منازل محله مسجد خطیب ارومیه و محله 7 آسیاب را نمو کامل هویت تاریخی و اسلیمی مردم ارومیه دانست.

بهادری با بیان اینکه با تلاشهای فراوان مانع از تفکیک زمینهای پادگان ارتش ارومیه و تبدیل آنها به آپارتمان شده اند، اظهار کرد: طبق طرحی تبدیل این منطقه از شهر به باغ شهر مصوب شده که متاسفانه هنوز مسئولین مربوطه اقدامی در این راستا انجام نداده اند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اجرای این طرح در زمینهای پادگان ارتش ارومیه و تبدیل ساختمانهای قدیمی به موزه صنایع دستی گامی بزرگ در خلق نفسی برای شهر برداشته می‌شود.

انتهای پیام/ب

 

احیاء بافت تاریخی در ارومیه

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.