معاون اوقاف و امور خیریه لرستان گفت: موقوفه حمام باشی خرم آباد، مربوط به دوره قاجاریه، در فهرست آثار ملی ثبت شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛رضایی پور، معاون بهره‌وری اقتصادی، اداره اوقاف و امور خیریه لرستان گفت: موقوفه حمام باشی خرم‌آباد از موقوفات عام تحت تولیت اوقاف و امور خیریه مربوط به دوره قاجار بوده که توسط شاهزاده حسین میرزا، به نیت روضه خوانی و عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) وقف گردیده و در محل فعلی خیابان ۲۴ متری حکیم شهر خرم‌آباد قرار دارد، به شماره ۳۱۷۶۹ در تاریخ ۱۳۹۶/۰۴/۱۴ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

وی افزود:این حمام دارای معماری خاص برگرفته از هنر اصیل ایرانی اسلامی و دارای گنبد و ایوان‌های متعدد بوده که با گذشت بیش از یک قرن قدمت، هنوز هم با همان کاربری به عموم مردم خدمت رسانی می‌کند.

معاون بهره وری اقتصادی، اداره کل اوقاف و امور خیریه لرستان بیان کرد:از دیگر ویژگی‌های این حمام تاریخی، سیستم سوخت و آتشگاه این حمام بوده، که دارای طراحی خاص برای گرم کردن کف آن است.

وی عنوان کرد: با پیشرفت‌های حاصله در طول این مدت در نوع سوخت آتشگاه این حمام تاریخی تغییراتی بوجود آمده و حمامی که روزگاری با پهن گرم می‌شد و بعد‌ها جای خود را به سوخت‌های فسیلی داد، هم اکنون با گاز شهری بروز شده است.

رضایی‌پور گفت: در روزگاری که حمام‌ها در تعداد معدودی از منازل یافت، و استحمام در گرمابه‌های عمومی انجام می‌شد، حمام باشی، به دلیل موقعت جغرافیایی خود در مرکز شهر خرم‌آباد، مورد توجه عامه مردم، مسافران و حتی بسیاری از علما و بزرگان این دیار بوده که برای استحمام از این حمام تاریخی استفاده می‌کردند.

وی افزود: موقوفه حمام باشی، در یک سنت قدیمی، همه ساله از ظهر عاشورا، میزبان عزاداران حسینی (ع) بوده، به نحوی که عزاداران، برای شستشوی بدن‌های آغشته به گل خشک شده، به این حمام تاریخی مراجعه می‌کردند.

معاون بهره‌وری اقتصادی، اداره کل اوقاف و امور خیریه لرستان افزود: از آنجایی که ((فرهنگ وقف)) در شهر خرم‌آباد ریشه در باور‌ها و اعتقادات مردم این دیار داشته و در عین حال منطبق بر نیازسنجی در هر دوره بوده و با توجه به اینکه امروزه تنور استفاده از این حمام و سایر حمام‌های عمومی در حال سرد شدن است و تعداد حمام‌های فعال در خرم‌آباد کمتر از انگشتان یک دست است، ثبت این موقوفه در آثار ملی فصل مشترکی در زمینه مساعدت، همکاری و حمایت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با اداره اوقاف و امور خیریه خواهد بود.

انتهای پیام/د

موقوفه حمام باشی خرم‌آباد ثبت آثار ملی شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.