وزیر امور خارجه آلمان معتقد است فشار اقتصادی که کشورش بر ترکیه اعمال کرد، نتیجه‌بخش بوده است.

گابریل: فشار اقتصادی بر دولت ترکیه کارساز بودبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دویچه وله؛ «زیگمار گابریل»، وزیر امور خارجه آلمان، سختگیری‌های اقتصادی این کشور علیه ترکیه را موفقیت آمیز توصیف و از تغییر سیاست برلین در برابر آنکارا ابراز خشنودی کرد.

او در این باره اظهار داشت: فشار اقتصادی که برلین بر ترکیه وارد کرد، در حال جواب دادن است. ما باید از شهروندانمان حمایت کنیم. نمی‌توانیم اجازه دهیم رجب طیب اردوغان، به راحتی شهروندان آلمانی را زندانی کند.

وزارت خارجه آلمان 20 ژوئیه هشدارهای خود درباره سفر به ترکیه را تشدید کرد و پس از بازداشت «پیتر اشتودنر»، فعال حقوق بشر در ترکیه، به شرکت‌های آلمانی درباره سرمایه‌گذاری در این کشور هشدار داد.

علاوه بر اشتودنر، «دنیز یوسل»، خبرنگار دوملیتی ترکیه‌ای-آلمانی، نیز در ماه فوریه به اتهام ارتکاب اعمال تروریستی بازداشت شده بود. این موضوع به بروز بحران دیپلماتیک میان ترکیه و آلمان دامن زد.

زیگمار گابریل در ادامه به فهرستی اشاره کرد که دولت ترکیه در اختیار برلین قرار داده بود که در آن شرکت‌های مظنون به ارتباط با کودتای نظامی سال گذشته معرفی شده بودند. این فهرست جنجال و بحث فراوانی در آلمان به پا کرد.

گابریل گفت: ما پیش از آنکه (مسئولان) شرکت‌های آلمانی در ترکیه مورد بازجویی قرار بگیرند به آنها هشدار دادیم. و چه روی داد؟ یک جنجال بزرگ در جامعه ترکیه بوجود آمد. سپس اردوغان مجبور شد بپذیرد اعلام این فهرست اشتباه بوده و گفت فهرست شرکت‌هایی که در اختیار برلین قرار داده، یک سوءتفاهم بود.

دولت ترکیه رسما فهرست سیاه شامل نام ۶۸۰ شرکت آلمانی را که آنکارا معتقد بود آنها با «سازمان‌های تروریستی» در ارتباط بودند، تکذیب کرد. نام شرکت خودروسازی «دایملر» و شرکت شیمیایی «بسف» نیز در این فهرست سیاه به چشم می‌خورد.

 

انتهای پیام/

گابریل فشارهای برلین بر آنکارا را موفقیت‌آمیز توصیف کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار