مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از اتمام عملیات مرمت کاروانسرای میان کتل کازرون خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مصیب امیری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: با توجه به ارزش تاریخی کاروانسرای قاجاری میان کتل، عملیات مرمت در قسمت‌های تقویت پی دیوار‌ها و پشت بندها، حذف عوامل بیولوژیکی آسیب رسان به بنا، سبک سازی قسمت‌های سقف و پوشش مجدد آن، تثبیت سنگ‌های ریخته شده در نما و تجمیع آن ها، مرمت اضطراری استحکامی دیوار‌های بنا و پوشش حفاظتی جدید برای ورودی کاروانسرا در دستور کار قرار گرفت و با اعتبار ۵۰۰ میلیون ریال اجرا و به اتمام رسید.

وی ادامه داد: این کاروانسرای تاریخی در سال ۱۳۷۹ به شماره ۳۶۶۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مدیر کل میراث فرهنگی فارس ادامه داد: کاروانسرای میان کتل در ۳۰ کیلومتری شهرستان کازرون و بر سر راه تجاری بوشهر به اصفهان در دوران قاجاریه ساخته شده است.

امیری بیان کرد: کاروانسرا از نظر موقعیت طبیعی در یک منطقه کوهستانی واقع و پوشش گیاهی اطراف آن عمدتا درختان بلوط، بنه، کلخنگ و بادام کوهی تشکیل می‌دهد و یکی از چند منطقه مهم زیست محیطی جهت زیست بوم حیوانات وحشی است که هم اکنون تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد و منابع تامین آب عمدتا به صورت چشمه‌های جاری از کوه می‌باشد.

این مقام مسئول از ویژگی‌های بارز این بنا را موقعیت قرارگیری آن، چهار ایوانه بودن بنا، استفاده گسترده از سنگ برای نماسازی بنا، شکل گیری فضا‌های کاروانسرا بر حسب موقعیت مکانی و جغرافیایی آن عنوان کرد.

انتهای پیام/ن

مرمت کاروانسرای میان کتل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار