رسانه‌ها و مطبوعات از ابزار‌های فرهنگی مهم و کارآمد در زمینه کاهش تصادفات و افزایش ایمنی هستند.

ستواندوم مرتضی ابراهیمی کارشناس اداره آموزش فرهنگ وترافیک راهنمایی رانندگی مازندران در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: رسانه‌ها از عوامل اصلی نوآوری و خلاقیت و در نتیجه عوامل تحرک و پیش برنده توسعه فرهنگی هستند.


وی افزود: رسانه‌ها با در نظر گرفتن ابعاد گوناگون باور‌های محلی، باید جنبه‌های بی احترامی به حقوق یکدیگر در ترافیک را بشناسند و برای پرهیز از رفتار‌های پرخطر در ترافیک و حوادث رانندگی با توجه به مبانی و اصول جامعه، پیام‌های مناسب را اشاعه دهند.


کارشناس اداره آموزش فرهنگ وترافیک راهنمایی رانندگی مازندران گفت: کشور‌های توسعه یافته در ۲ دهه اخیر توانسته اند تراژدی غم انگیز مرگ انسان‌ها در حوادث را با اقدامات علمی و عملی کاهش دهند و اداره و کنترل آن را به واقعیتی دست یافتنی تبدیل کنند تا میزان تلفات کاهش یابد.


سروان ابراهیمی با بیان اینکه نخستین گام در این راه استفاده از رسانه در بهبود رفتار شهری است، افزود: اختصاص بودجه در بخش آموزش رفتار‌های ترافیکی از طریق رسانه‌های جمعی هزینه نیست، بلکه سرمایه گذاری برای سلامت و ایمنی شهروندان است.


وی گفت: باید تغییراتی اساسی برای عادت‌های عمومی مردم در ترافیک ایجاد کرد، با چنین رویکردی استفاده علمی و درست از امواج رسانه‌ها ما را به هدف می‌رساند.


کارشناس اداره آموزش فرهنگ وترافیک راهنمایی رانندگی مازندران با بیان اینکه اصلاح رفتار ترافیک فرآیندی تدریجی است، گفت: رفتار‌های ما، ریشه تکاملی دارد و بر اساس باور‌های جامعه پدیده‌ای فرهنگی شکل می‌گیرد و نمی توان در یک بازه زمانی کوتاهی تغییرات و تحولات رفتاری عمیقی در رفتار‌های ترافیکی شهروندان ایجاد کرد.


سروان ابراهیمی افزود: اصلاح رفتار ترافیکی فرآیندی همگانی است، ترافیک، بخشی از رفتار‌های روزمره است و رسانه‌ها براساس مشارکت اجتماعی باید برای رواج رفتار درست ترافیک، برنامه‌هایی را تدارک و تدوین کنند.


وی گفت: اصلاح رفتار ترافیک، فرآیندی دانش افزاست، رسانه‌ها باید برای آگاهی جامعه و مردم نسبت به ترافیک، آلودگی ترافیکی و وسایل کنترل ترافیک به عنوان مجموعه‌ای از اطلاعات عمومی که پایه ضروری داشته است توجه کنند.


وی افزود: از بعد دیگر برای بهبود مدیریت فرهنگی ترافیک در شهر، مطبوعات هم به عنوان ابزاری می‌توانند نقش مفید و سودمندی در هدایت و تغییر نگرش شهروندان به آموزش داشته باشند.


کارشناس اداره آموزش فرهنگ و ترافیک راهنمایی رانندگی مازندران گفت: مطبوعات از طریق ارتقای سطح آگاهی و مشارکت اجتماعی و آموزش فرهنگ ترافیک در قالب طنز ادبی، تصاویر، کاریکاتور، نقاشی و خبرنامه در سطوح گوناگون آثار موثری در آموزش پذیری رفتار ترافیک دارند.


انتهای پیام/آ


کاهش ترافیک و تصادفات جاده‌ای با فرهنگ سازی رسانه‌ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.