مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی آیاپیر ایذه از ساماندهی و ایجاد بناهای گردشگری برای سایت های تاریخی این شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، ایوب سلطانی، مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی آیاپیر ایذه گفت: کول فرح، اشکفت سلمان، خنگ اژدر، شهسوار، طاق طویله و کوشک نورآباد سایت‌هایی هستند که مطالعات آن‌ها با اعتباری بالغ بر 650 میلیون ریال در حال انجام است.


وی بیان داشت:شناخت فضای کالبدی محوطه‌ها و نحوه برخورد با یک اثر تاریخی مستلزم مطالعه همه جانبه و فراگیر است و این طرح برای رفع کمبودها و نیازمندی‌های محوطه‌های تاریخی فوق و همچنین به عنوان بخشی از پرونده‌ی ثبت جهانی ایذه انجام می‌گیرد.


سلطانی ادامه داد: تهیه الگوی معماری بومی و بهسازی نماها و معابر شهری، طراحی و تدوین نقشه ها، نورپردازی، آسیب‌شناسی وضع موجود و ارایه طرح‌های ساماندهی مرمتی، مبلمان شهری و سایر خدمات و بناهای گردشگری در این مطالعات در دستور کار قرار گرفته است.


وی در پایان اضافه کرد:با توجه به این اقدامات ثبت جهانی ایذه مجددا در دستور کار قرار گرفته است که امید است بزودی شاهد خبرهای خوب در این مورد باشیم.


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.