رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه در چند سال گذشته اراده ای برای تحول بنیادین آموزش در کشور نبوده، گفت‌: وزیر علومی که قرار است انتخاب شود باید علاوه بر دانش مقبولیت عمومی نیز داشته باشد تا در پایان کارش از او به خوبی یاد شود.

اراده‌ای برای تحول آموزش بنیادین نداریم/ مدرک حسین فریدون بررسی می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عصر امروز چهارشنبه هجدهمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

 محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و وزیر سابق علوم سخنران این جلسه با اشاره به این موضوع همایش که نوگرایی در حکومت است، اظهار کرد: نیاز به نوگرایی در همه مسائل کشور برای رسیدن به اهدافی که نظام بر اساس آن تشکیل شده وجود دارد و نشان می‌دهد که در جا زدن و در یک موقعیت ماندن آفت کشور است و باعث دوری ما از آرمانها می‌شود و برای رسیدن به هدف باید تغییر روش دهیم.              

 رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص سند اسلامی شدن دانشگاه که موارد مختلف فرهنگی، زیر ساختی و آموزشی را در برمی‌گیرد و در سال 91 و 92 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، گفت: البته بهتر بود که این سند تحول دانشگاه نام می‌گرفت زیرا عده‌ای که ناآشنا با لفظ اسلامی و دچار کج‌فهمی هستند در برابر کلمه اسلامی جبهه می‌گیرند، همچنین متاسفانه در چند سال گذشته اثری از اراده برای تحول آموزش بنیادین ندیده‌ایم.

 وی افزود: من به شما توصیه می‌کنم اگر می‌خواهید نوگرایی در حکومت را مطرح کنید مطالبه او‌لتان بحث اجرایی شدن این شدند باشد که اگر این کار را انجام دهید کار بسیار خوبی را به جلو بردید.

زاهدی با اشاره به این موضوع که سند اسلامی شدن این دانشگاه همه نهادها و دستگاهها و سازمان‌های و نهادهای ذیربط را در بر می‌گیرد اظهار کرد: وزارتخانه تنها متولی این امراست و کمک تمامی دستگاه‌های را نیاز دارد همچنین کشور باید بسیج شود تا به کمک همت جمعی این سند قابل اجرا شود.

 رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص ویژگی ‌هایی که وزیر علوم باید داشته باشد، گفت: مطالبه‌من از رئیس جمهور به عنوان یک عضو هیات علمی و کسی که همیشه در دانشگاه بوده و به عنوان خدمتگزار مردم است این است که وزیر علوم جایگاه علمی بالایی داشته باشد به خوش رفتاری معروف باشد سرباز جریانات سیاسی نباشد  بتواند به اساتید و دانشجویان ما در جهت توسعه علم و فناوری الهام بخشی کند باعث ارتقای سطح علم و فناوری کشور شود، همچنین اقتصاد مقاومتی را در جهت اقتصاد دانش بنیان طی کند بعد در کل به گونه ای باشد که بعد از اتمام ‌سمتش از او به خوبی یاد شود.

 وی تصریح کرد: اولین مطالبه ما از کسی که وزیر می‌شود این است که بگوید سند اسلامی شدن دانشگاه را طی کند و من از همین جا اعلام می‌کنم مجلس و کمیسیونهای تخصصی هر کاری که لازم باشد برای کمک به او انجام خواهند داد.

 وزیر سابق علوم با خاطرنشان کردن این موضوع که ما نیاز به نیروهای متخصص و آموزش دیده کارآمد داریم اظهار کرد: جریانات سیاسی کشور اشکالات ساختاری بسیاری دارند و یکی از مشکلات اساسی این است که کادر سازی صورت نمی‌گیرد اگر افرادی که در مجلس و دولت به کار گرفته می‌شوند متخصص سیاسی آموزش دیده باشند موفق خواهند بود.

 وی ادامه داد: به صراحت اعلام می‌کنم که مکانیز‌ انتخابات در کشور ما با مشکل روبرو است این که احزاب قدرت نداشته باشن آسیب جدی است که باعث چالش می‌شودبه دلیل اینکه این جریان سیاسی و حزب‌ها  و تشکیلات و عقبه‌ای ندارند در دولت‌ها مشکلاتی به وجود می‌آید و کسی پاسخگوی آنها نیست اما اگر نوگرایی صورت گیرد تمامی این مشکلات رفع‌ می‌شود

 رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه نظارت بر مدرک حسین فریدون به کجا رسیده، تصریح کرد: مدارک متعددی توسط آقای ابطحی و قمی به دست ما رسید و هر یک از آنها گزارشات متعددی را ارائه دادند ما برای اینکه از آبرو رفتن کمیسیون جلوگیری کنیم صحبت کردیم که جلسه‌ای را با این آقایان برگزار کنیم و گزارشات و مدارک آنها را بررسی کنیم تا در پایان بتوانیم خبرش را به مردم و مجلس بدهیم.

 وی در پاسخ به سوال دانشجویی که اشکالات و ایرادات وزارت آموزش و پرورش را مشکلی اساسی خوانده بود گفت: وزارت آموزش و پرورش مشکلات بسیاری در ساختار خود دارد اما مهمترین آن این است که این وزارتخانه بدون برنامه ریزی و معلمان متخصص را پرورش دهد نظام دوری را به وجود آورد و این گسستگی را که ایجاد کرده‌آند در پایه ششم در آینده اثر خود را  بر روی دانش آمو‌زانی که در سال اول اجرایی شدن این نظام درس خواندند نمایان کرد، ما با ‌بطحایی وزیر آموزش و پرورش شرط کرده‌ایم که برای اجرایی شدن سند تحول آموزش و پرورش مطالبات جدی داریم و در مقابل او به ما قول داده است این موضوعات را پیگیری کند.

 زاهدی در پایان یادآور شد: تولید علم معانی مختلفی دارد که معانی اولی و سطحی آن تولید و چاپ مقاله است که در کشور ما بسیار رایج است اما ما باید به معنی دومی آن که بازاریابی و بازار سازی برای فناوری و نوآوری است، برسیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار