چهارمحال و بختیاری در رتبه چهاردهم استان‌های خشک کشور قرار داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ شاهرخ پارسا مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: طبق آمار ارائه شده از سوی مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور، کاهش بارندگی در سال زراعی ۹۶-۹۵ این استان را از نظر رتبه بندی خشکسالی، در  ردیف چهاردهم استان‌های خشک کشور قرار داد.

وی افزود: بر اساس این گزارش، میزان بارش در کل استان نسبت به میانگین بلند مدت حدود ۱۷ درصد کمتر از حد نرمال می‌باشد.

پارسا اضافه کرد: با توجه به آخرین گزارش مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران، در ۷ ساله منتهی به پایان خرداد امسال، بیش از ۶۵ درصد از مساحت چهارمحال و بختیاری با خشکسالی شدید تا بسیار شدید مواجه شده است.

وی ادامه داد: از زمان وقوع خشکسالی بسیار شدید در سال زراعی ۸۷-۸۶، بارش‌های سالانه نتوانست کمبود‌ سال‌های قبل در استان را جبران کند.

پارسا گفت: کمبود بارش در چهارمحال و بختیاری در طول ۱۰ سال اخیر به دلیل تأمین نشدن بارش سال های گذشته، به طور میانگین به ۸۶۴ میلیمتر رسیده است.

وی افزود: کاهش بارش تجمعی کوهرنگ به عنوان دومین قطب پر بارش کشور و سرچشمه رود‌های زاینده رود و کارون از ۹ سال قبل تا کنون به حدود ۲ هزار و ۲۷۱ میلیمتر رسید.

پارسا اضافه کرد: بررسی صورت گرفته بر روی مجموع آب معادل برف، بیانگر شیب منفی و روند کاهشی نسبت مجموع بارندگی سالانه در ایستگاه کوهرنگ از سال ۱۳۷۸ تا پایان سال ۱۳۹۴ ‌می‌باشد.

وی یادآور شد: سهم بارش برف در ایستگاه کوهرنگ از بیش از ۵۰ درصد به کمتر و یا حدود ۲۵ درصد در سال‌های اخیر و مدت زمان ماندگاری برف در این ایستگاه از میانگین بلند مدت ۱۴۹ روز به ۸۲ روز در سال زراعی جاری رسیده است.

به گفته پارسا؛ بیشترین ارتفاع برف طی سال زراعی جاری در ایستگاه کوهرنگ نیز با کاهش بیش از ۶۰ درصدی، ۵۵ سانتیمتر ثبت گردید.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار