رئیس سازمان نظام پرستاری استان تهران گفت: در قالب تفاهمنامه‌ای با بنیاد بیماری‌های نادر چکاپ سلامتی پرستاران از عید قربان تا غدیر به طور رایگان انجام می‌شود.

چکاپ پرستاران در قالب طرح مهرورزی‌به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمید چراغی‌ رئیس‌ سازمان نظام پرستاری استان تهران و دبیر شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت امضای تفاهمنامه‌ با بنیاد بیماران نادر ایران در سازمان نظام پرستاری کشور برگزار شد، اظهار کرد: گروه پرستاری از لحاظ‌ شرایط کاری و با توجه به اینکه‌ یک زمان طولانی را با بیمار سپری می‌کند در عمل جزو تأثیرگذارترین‌ گروه در نظام سلامت محسوب می‌شود که بیشترین خدمات درمانی و مراقبت‌های بهداشتی را به مردم و آحاد جامعه ارائه می‌دهد.

 وی بیان کرد: اگر در کار گروه پرستاران کشور مسئله‌ای وجود دارد ناشی از ضعف و نقص‌ برنامه‌ریزی در گروه سیاستگذاری‌ پرستاران بوده و این افراد خادم در کارشان‌ هیچ سستی و کاهلی‌ نمی‌کنند.

 چراغی با بیان اینکه پرستاران هر روز با اخلاق تند و بی حوصلگی‌ بیماران کنار می‌آیند، افزود: کار پرستاری یکی از مشاغل سخت و زیانبار‌ است و منجر به آسیب‌های روحی و جسمی در طولانی‌ مدت می‌شود که بر طبق قانون‌ گروه پرستاری‌ جزو حرفه‌ای سخت و زیان‌آور است که متأسفانه به خاطر ضعف‌هایی که وجود دارد و سستی‌ ارگان‌های مربوطه‌ پرستاران کشور همیشه با مشکلاتی‌ روبرو هستند.

 وی عنوان کرد: گروه پرستاری به نوعی با بیماران زندگی می‌کند و در جهت ارتقای کیفی این گروه متأسفانه کاستی‌های زیادی مشاهده شده است.

رئیس‌ سازمان نظام پرستاری استان تهران تأکید کرد: باید پرستاران از احترام و منزلت خاصی در محیط کار برخوردار شوند و شرایط کاری ایمن برایشان فراهم شود، همچنین حقوقشان‌ به صورت منصفانه در بین جامعه پزشکی پرداخت شود تا زمینه رشد و پیشرفت‌ آنها فراهم شود. 

 وی اظهار کرد: یک پرستار‌ بعد از چند سال خدمت در مجموعه بیمارستانی احساس تنهایی می‌کند و به همین دلیل باید حمایت همه جانبه‌ از همکارانمان‌ و به خصوص‌ گروه پرستاری‌ صورت بگیرد‌.

 چراغی بیان کرد: توجه به سلامت کارکنان‌ و افراد زیرمجموعه‌ گروه پرستاری‌ بسیار مهم است زیرا 70 درصد این افراد بعد از 12 سال دچار مشکلات متعدد جسمانی‌ می‌شوند که خیلی از آنها از بیماری خود با خبر نیستند.

 وی افزود: سازمان نظام پرستاری استان تهران با همکاری بنیاد بیماری‌های نادر در قالب‌ طرح مهر‌ورزی یک تفاهمنامه‌ را به امضاء رسانده است که در آن در دهه مهرورزی‌ یعنی از عید قربان تا غدیر کار چکاپ پرستاران و ویزیت‌ رایگان آنها انجام می‌شود تا این افراد که مراقب سلامتی‌ بیماران و افراد جامعه هستند خود نیز سلامتی‌شان چک شود.

 ارائه 150 هزار خدمت به جامعه به وسیله بنیاد بیماری‌های نادر

 در ادامه مراسم علی داوودیان‌ رئیس‌ بنیاد بیماری‌های نادر ایران گفت: کلینیک‌ درمانگاه بیماری‌های نادر جهت ویزیت رایگان بیماران این NGO و پرستاران انجام می‌شود تا سلامتی این افراد که مر‌اقبین بیماران بوده هیچگاه‌ به خطر نیفتد.

 وی بیان کرد:  بنیاد بیماران نادر عضو NGO بیماری‌های نادر آسیا بوده و در سطح بین‌المللی اقدامات مؤثری را انجام می‌دهد.

 داوودیان‌ ادامه داد: تفاهمنامه‌ای که بین این بنیاد و سازمان نظام پرستاری استان تهران به امضا رسیده است با هدف کمک نیروی خادم پرستاران که به حق جزو افراد بهشتی‌ بوده انجام می‌شود و این کار در غالب‌ طرح‌های ولایت و اما‌مت همه ساله در راستای چکاپ بیماران نادر‌ و گروه‌های پزشکی‌ صورت می‌گیرد.

 وی اظهار کرد: بر طبق این تفاهمنامه‌ از عید قربان تا غدیر گروه‌های پرستاری‌ چکاپ می‌شوند تا سلامتی‌ آنها در طول زمان کار و حتی پس از بازنشستگی‌ به خطر نیفتد‌.

 رئیس بنیاد بیماری‌های نادر‌ با بیان اینکه طرح مهرورزی‌ با هدف پایش سلامت برای قشر‌ مظلوم پرستاران صورت می‌گیرد، تصریح کرد: جایگاه پرستاران در کشور باید آنقدر رفیع باشد که هیچ دغدغه‌ و مشکلی‌ در زندگی‌شان نداشته باشند.

 وی ادامه داد: بنیاد بیماری‌های نادر با هیچ بیمه‌ای قرارداد ندارد و از دولت هیچ بودجه‌ای دریافت نمی‌کند، همچنین این نهاد مردمی‌ حساب بانکی‌ نداشته‌ و اصلاً هیچ کمکی از طرف فرد یا گروه خاصی دریافت نمی‌کند و بطور کلی‌ افراد تحت پوشش این بنیاد‌ در حدود 150 هزار خدمت‌ دریافت می‌کنند.

 ارائه 2 بسته خدماتی به پرستاران و اعضای خانه کارگر در غالب طرح مهرو‌رزی

 در ادامه مراسم زهرا ریاضی‌ عضو بنیاد بیماری‌های نادر و مسئول فنی‌ سازمان مردم‌ نهاد، گفت: حامیان سلامت باید‌ سلامتی‌شان در همه حال حفظ شود زیرا بیماران نادر احتیاج مبرمی‌ به پرستار و مراقبت‌های لازم را در خانه و یا مراکز درمانی دارند‌.

 وی بیان کرد: ما با استفاده از بیماریابی‌ و غربالگری‌ به دنبال کشف‌ بیماران نادر در کشور هستیم‌ و انجام طرح مهرورزی‌ و پایش سلامت نیز با این هدف در کشور انجام می‌شود.

 ریاضی عنوان کرد:‌ طرح مهرورزی‌ از عید قربان تا عید غدیر‌ برای پرستاران و اعضای خانه کارگر انجام می‌شود تا خدمات بهداشتی و درمانی به طور رایگان به آنها داده شود. 

 وی گفت: در این طرح 2 ویزیت‌ رایگان و 2 بسته خدماتی به پرستاران و اعضای خانه کارگر ارائه می‌شود.

 بروز بیماری‌های مختلف بر اثر سختی کار پرستاران در دراز مدت

 در ادامه مراسم سید عباس‌ کشفی‌ معاون فرهنگی سازمان نظام پرستاری کشور گفت: متأسفانه به دلیل شرایط سخت و خاص پرستاران آنها در طولانی مدت دچار بیماری‌های مختلفی از جمله سرطان می‌شوند و انجام چکاب سلامتی در راستای تشخیص‌ به موقع بیماریشان‌ انجام می‌شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.