معاون آموزش وزارت علوم از تعطیلی مؤسسات غیر انتفاعی غیر مجاز در کشور خبر داد.

ضرورت توسعه مراکز آموزش عالی در مناطق محروم / مؤسسات غیر انتفاعی غیر مجاز تعطیل می شوندبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجتبی شریعتی‌نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در سیزدهمین همایش معاونان آموزشی که امروز در سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی یکی از زیرنظام‌های آموزش عالی محسوب می شود که 36 درصد جمعیت دانشجویی کشور را به خود اختصاص داده است، به طور کلی 80 درصد جمعیت دانشجویی در گروه‌های علوم انسانی و مهندسی مشغول به تحصیل هستند؛ به نظرم باید به گروه علوم انسانی توجه وی‍ژه‌ای شود.

وی بیان کرد:‌گروه علوم پایه مورد بی‌مهری قرار گرفته که به همین دلیل وزارت علوم اعتبار ویژه‌ای برای توسعه‌ آن در نظر گرفته است.

شریعتی‌نیاسر با بیان اینکه 54 درصد از دانشجویان دانشگاه کشور آقایان هستند و 2 درصد از اعضای هیات علمی را استادان تشکیل می‌دهند، افزود: 33 درصد از اعضای هیات علمی را آقایان تشکیل داده اند که در بخش‌های مختلف از جمله دانشگاه‌های غیر انتفاعی فعالیت دارند؛ امروزه در کشورهای پیشرفته مراکز دانشگاهی شاخص، غالباً در بخش‌های خصوصی و غیر دولتی فعالیت دارند.

وی عنوان کرد: روند تقویت کمی دانشجویان سیر افزایشی داشته و ما سعی می‌کنیم برای رشد بیشتر دانشگاه‌های بخش خصوصی با افرادی که روابط اجتماعی بهتری دارند همکاری کنیم زیرا آنها توان عرصه حضور در میدان‌های مختلف را دارند.

وی ادامه داد: در سال های 92 و 93 روند جمعیت دانشجویی سیر کاهشی داشته و این مسئله ناشی از سیاست‌های انقباضی و کنترل کمی و همچنین بحث کاهش جمعیت است.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه مؤسسات غیر انتفاعی غیر مجاز تعطیل می‌شوند، اظهار کرد: در سال‌های اخیر به هیچ موسسه‌ای مجوز جذب دانشجو از طرف وزارت علوم داده نشد، مگر آنکه راه‌اندازی آن مرکز غیردولتی به وسیله و بامجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک نهاد بالادستی انجام شده باشد.

25 درصد جمعیت دانشجویی در استان تهران هستند

شریعتی‌نیاسر ادامه داد: روند جمعیت در دانشگاه آزاد هم در سال 93 به صورت تدریجی کاهش پیدا کرده است و حتی در دانشگاه غیر حضوری پیام‌نور نیز به دلیل  برخی  مشکلات ناشی از عمل نکردن به ماموریت اصلی خود با یک رویکرد متفاوت رو‌به‌رو شده است؛ دانشگاه پیام نور از ماموریت اصلی خود فاصله گرفته زیرا هدف اصلی آن آموزش غیرحضوری دانشجویان بوده است.

وی با بیان اینکه 25 درصد جمعیت دانشجویی در استان تهران هستند، ادامه داد: جمعیت دانشجویی در مناطق محروم به دلایل مختلف محدود است، اما در آن مناطق جوانان مستعد زیادی حضور دارند که به دلیل توسعه نیافتن آموزش عالی مجبور هستند برای تحصیل به استان‌های مجاور بروند به همین جهت توسعه مراکز آموزش عالی در مناطق محروم ضرورت دارد.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه روند افزایشی در رشته‌ محل‌های همه زیرنظام‌های آموزش عالی در کشور وجود دارد، افزود: تعداد رشته ‌محل‌های دانشگاه غیر انتفاعی در مقطع ارشد از 272 به 503 مورد و در دانشگاه آزاد به سه هزارو 71 مورد افزایش یافته است؛ به گفته دانشگاه غیر انتفاعی 9رشته محل  در مقطع دکترا مجوز گرفتند که هشت مورد آن در سال 95 انجام شده است، همچنین در دانشگاه آزاد یک هزار و 401 رشته محل مجوز گرفته اند.

تلاش برای افزایش سطح علمی و کیفی دانشگاه ها

شریعتی‌نیاسر با بیان اینکه 5.4 ایرانی‌ها دانشجو هستند، گفت: این در حالی است  که  در ژاپن تنها 2.2 دهم جمعیت‌شان علاقه‌مند به تحصیل در مراکز دانشگاهی هستند و ما باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم که تحصیل در مقطع کاردانی هیچ مسئله‌ای ندارد.

وی بیان کرد: در بازرسی‌های انجام شده یک واحد دانشگاه آزاد که 35 هزار دانشجو دارد یک دانشیار بیشتر ندارد و حتی واحد دانشگاهی دیگر در 70 رشته محل در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو جذب می‌کند در صورتی که اعضای هیات علمی استخدام دانشگاه دولتی است هستند.

معاون آموزشی وزارت علوم اظهار کرد: طرح آمایش آموزش عالی یکی از منحصربه فردترین و مهم ترین اقدامات دولت یازدهم است که  در اسفند‌ماه سال 93 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز رسیده که در آن به ماموریت‌گرایی، ارتقای کیفیت، ساماندهی طرح جامع پذیرش‌ سنجش و همچنین تنوع‌بخشی اشاره شده است.

وی یاد‌آور شد: داشتن برنامه در کارها بهتر از بی‌برنامگی است و همه باید برای افزایش سطح علمی و کیفی دانشگاه های کشور  تلاش کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار